252 821 läst ·
1 776 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Intressant. Men vad är det som gör dig så säker på den saken? Det som talar emot är att Amazon uppenbarligen använder både Postnord, UPS och Bring just nu. Hade de fastprisavtal hade det väl varit mer naturligt att hålla sig till en transportör?Cheesen skrev:
Kan rapportera att de uppenbarligen hittade igen paketet i fredags och skickade iväg det, så i går fick jag till slut grejorna. Skönt. Slutet gott, allting gottC cpalm skrev:
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Tror transportör beror lite på vart grejerna utgår ifrån.. jag har fått vissa saker med UPS, och då tror jag det har vart UPS hela vägen från lagret till mig. Men det mesta verkar skifta till PostNord i Danmark om det tar den vägen.
Det kommer med lite olika leverantörer beroende på vart det skickas ifrånC cpalm skrev:Intressant. Men vad är det som gör dig så säker på den saken? Det som talar emot är att Amazon uppenbarligen använder både Postnord, UPS och Bring just nu. Hade de fastprisavtal hade det väl varit mer naturligt att hålla sig till en transportör?
Kan rapportera att de uppenbarligen hittade igen paketet i fredags och skickade iväg det, så i går fick jag till slut grejorna. Skönt. Slutet gott, allting gott![]()
Och jag är 101% säker på att du har helt fel. Fraktbolagen debiterar per uppdrag och ger faderulingen i om du beställt flera saker samtidigt från amazon.Cheesen skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Idag skickade Amazon för första gången med Chronopost. Tydligen en ökänt franskt transportbolag som iaf jag aldrig använt tidigare.
Känns tryggt: https://se.trustpilot.com/review/www.chronopost.fr?languages=all&stars=1
"Les victimes de CHRONOPOST" https://www.facebook.com/groups/1602599293335965
Känns tryggt: https://se.trustpilot.com/review/www.chronopost.fr?languages=all&stars=1
"Les victimes de CHRONOPOST" https://www.facebook.com/groups/1602599293335965
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Kan meddela att oron för Chronopost var helt omotiverad iaf för mig i södra Norrland, då DHL Express tog över i Sverige och hos mig kör Jetpak ut sakerna, vilket alltid brukar fungera, så även denna gång. Under ett dygn från Frankrike till norra Sverige med gratis frakt är rätt ok.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Igår skickades en sak från Italien med GLS men med Airmee kollinummer och i mailet från Amazon anges det som Airmee. Aldrig fått innan och trodde att de främst agerade i större städer. Amazon verkar prova allt just nu. Återkommer med resultat!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Transportuppdatering angående Airmee: Amazon har skickat med Airmee två gånger (via FBA, Fullfilled By Amazon), inkluderat det jag skrev ovan. Båda har försvunnit och inte kommit fram, så Amazon håller på med återbetalning. Airmee är alltså icke fungerande för mig och man undrar varför inte Amazon kontrollerar nya fraktsätt innan start.
Är nu uppe i runt 10 försvunna FBA-beställningar sedan starten i Sverige och skulle jag räkna in där säljarna själva ska skicka, FBM (Fullfilled By Merchant), så är det över 20. Klart dåligt faktiskt. Kundtjänsten på Amazon visste inte ens om att de använde Airmee och var mycket förvånad.
Är nu uppe i runt 10 försvunna FBA-beställningar sedan starten i Sverige och skulle jag räkna in där säljarna själva ska skicka, FBM (Fullfilled By Merchant), så är det över 20. Klart dåligt faktiskt. Kundtjänsten på Amazon visste inte ens om att de använde Airmee och var mycket förvånad.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag handlar nära 100% (95%+ iaf) av allt via nätet, så det blir många beställningar, både hos Amazon och många, många andra. Kan t ex göra reklam för knackebrodonline.se (apropå aktuella Cementa-diskussionen), ett Gotlandsbaserat litet företag som levererar olika sorter speciella knäckebröd, med snabba leveranser och trevligt bemötande. T ex är Roslagsbröds hela sortiment fantastiskt bra och inte helt lätt att hitta i vanliga butiker.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Då kommer frågan hur du hanterar allt tomemballage? Jag har alltid en hög med kartonger som måste till återvinningen. Ibland eldar jag upp dem eller öppnar paketet på utlämningsstället och slänger i återvinningen intill.MultiMan skrev:
Jag handlar nära 100% (95%+ iaf) av allt via nätet, så det blir många beställningar, både hos Amazon och många, många andra. Kan t ex göra reklam för knackebrodonline.se (apropå aktuella Cementa-diskussionen), ett Gotlandsbaserat litet företag som levererar olika sorter speciella knäckebröd, med snabba leveranser och trevligt bemötande. T ex är Roslagsbröds hela sortiment fantastiskt bra och inte helt lätt att hitta i vanliga butiker.
Kartonger är e-handelns baksida och inte blir det bättre när varorna kommer i för stora kartonger.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Fick levererat ett paket i förrgår från Amazon.
Kom med bil märkt "Budettan", vars förare hade den goda smaken att lämna paketet ute vid infartsvägen i hällregn. som tur var avsåg beställningen en helplastvara som också var paketerad i dubbla lager plast.
Tacka vet jag PostNord som aviserar när de kommer och söker kontakt på fastigheten innan avlämning, även om man valt leverans utan kvittens.
Amazon är ett skämt än så länge.
Kom med bil märkt "Budettan", vars förare hade den goda smaken att lämna paketet ute vid infartsvägen i hällregn. som tur var avsåg beställningen en helplastvara som också var paketerad i dubbla lager plast.
Tacka vet jag PostNord som aviserar när de kommer och söker kontakt på fastigheten innan avlämning, även om man valt leverans utan kvittens.
Amazon är ett skämt än så länge.