boschkenta boschkenta skrev:
Vi är flera stycken som fått problem med att vi inte längre får hem paketen från Amazon... det visar sig vara pga att UPS är usla och utgår från att ingen är hemma, skickar meddelande att dom inte kunde leverera/nå en, och bara kör det till nån pickup-point en mil bort. Amazon säger att vi som kunder inte kan påverka vilket fraktbolag det blir utan får snällt åka och hämta grejerna (trots betald hemleverans) eller "försöka igen". Underligt, minst sagt.
Beställ av UPS att de skall lämna paketet även om ni inte är hemma. Då kommer de inte undan resan...

• Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Beställ av UPS att de skall lämna paketet även om ni inte är hemma. Då kommer de inte undan resan...
Precis, ladda ner appen, skapa konto, välj lämna vid specificerad dörr, utan kvittens.

• Gilla
boschkenta
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Är jag så usel på att förklara.
Nä, inte alls. Men det är ju samma "säljaren betalar"-villkor vad gäller importavgifter, tull och moms på Amazon Marketplace i hela EU - kanske även på annat håll i världen. Så jag förstår inte vad du menar skulle vara nytt? Samma regler gäller sedan tidigare på t.ex. amazon.de när köparen är inom EU.

Det är inget i villkoren som är nytt, men det som händer är att när Amazon öppnar "på riktigt" i ett land så öppnas alla varor för beställningar dit om säljaren inte aktivt valt bort det landet. Motsatt gäller där inte Amazon finns - då får säljarna välja att koppla på sig om de vill leverera till det landet. Så det som händer under en period är att säljare går back på mindre ordrar då hanteringskostnaden blir oproportionerligt stor. Efter ett tag brukar de välja bort länder med för höga avgifter, eller lägga en spärr på produkter under en viss prisnivå. Jag gissar att jag är den sista (och troligen den första) som kommer få den billiga kniven levererad till Sverige. Det troliga är att den möjligheten försvinner.

Jag kanske ska tillägga att jag jobbar med ehandel och därför reagerar på problem som inte drabbar konsumenter. Som i det här fallet är det inga som helst konstigheter för den som köper, men det finns utmaningar bakom kulisserna. Det kanske är en yrkesskada att tänka på en japansk handlares ekonomi.

Ok, jag lovar att sluta tjata om min kniv snart. Bara ett sista inlägg.

Nu fick jag ett nytt meddelande från Amazon där de ber om ursäkt för att jag är besviken på mitt köp. Orsaken är "Item not satisfactory" vilket är intressant då jag inte fått kniven än och därför inte har någon åsikt om den. De betalar nu tillbaka både kostnaden för kniven och 83 kr för frakten. Frakten de betalar tillbaka har jag aldrig betalat, då det var fri frakt för mig som primemedlem även från Japan (vilket jag misstänker inte var tanken). Ersättning för mina utlägg till Postnord har jag redan fått.

Summan är jag fått 83 kronor i betalning för en kniv som enligt Postnord kommer i brevlådan på måndag.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Så det som händer under en period är att säljare går back på mindre ordrar då hanteringskostnaden blir oproportionerligt stor. Efter ett tag brukar de välja bort länder med för höga avgifter, eller lägga en spärr på produkter under en viss prisnivå.
Ah, OK, jag förstår hur du tänker.

Men tanken är ju att säljaren skall sköta förtullningen och att importkostnaden skall vara inbakad i priset och det finns garanterat funktioner för detta i Marketplace-gränssnittet. Dvs. priset varierar beroende på vilket land som är valt i "Deliver to"-fältet och det är i slutänden kunden som betalar kostnaden.

I detta fall har ju säljaren uppenbarligen inte ens försökt förtulla varan.
Sen har väl inte Sverige exceptionellt höga importkostnader?

Vi har inte speciellt höga tullavgifter i sig, men hanteringskostnaderna är internationellt sett höga. För en japansk säljare vars marknad till rätt stor del är övriga Asien är Postnords hanteringskostnad på 75 kr väldigt hög.

C
Hep Hep skrev:
För en japansk säljare vars marknad till rätt stor del är övriga Asien är Postnords hanteringskostnad på 75 kr väldigt hög.
Fast 75 kr är inte det som gäller när något förtullas i förhand av avsändaren (normalt via ombud). Då kan det både bli betydligt billigare och för den delen betydligt dyrare. Detta görs numera via ett EU-gemensamt system - Import One Stop Shop, så proceduren är densamma för alla EU-länder.

Japp, men inget för de handlare som har en väldigt liten del av sina kunder här. Då är det enklare och billigare att lägga på 75 kr och låta kunden betala det. Fast då är vi tillbaka till att det för småordrar inte blir vettigt.

Nu tror jag vi sagt allt som är värt i ämnet och kanske lite till.

Det slutade precis regna, så jag loggar ut tidigt från hemmakontoret och går ut i solen. Trevlig helg på dig.

C
Hep Hep skrev:
Japp, men inget för de handlare som har en väldigt liten del av sina kunder här. Då är det enklare och billigare att lägga på 75 kr och låta kunden betala det. Fast då är vi tillbaka till att det för småordrar inte blir vettigt.
Ja och framför allt är ju villkoren på Amazon Marketplace att säljaren ska fixa detta. Så vill man jobba på något annat sätt får man välja en annan plattform för sin internationella handel, oavsett mottagarland.

Tack detsamma!

• Gilla
Hep
  • Laddar…
boschkenta
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, ladda ner appen, skapa konto, välj lämna vid specificerad dörr, utan kvittens.
Ska prova detta, tack för tips!

Var i kontakt med deras kundtjänst (UPS) som skulle se till att de två senaste paketen kom hem ändå men nu har dom gått i retur då dom blev liggandes nånstans...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T
Vi är flera stycken som fått problem med att vi inte längre får hem paketen från Amazon... det visar sig vara pga att UPS är usla och utgår från att ingen är hemma, skickar meddelande att dom inte kunde leverera/nå en, och bara kör det till nån pickup-point en mil bort. Amazon säger att vi som kunder inte kan påverka vilket fraktbolag det blir utan får snällt åka och hämta grejerna (trots betald hemleverans) eller "försöka igen". Underligt, minst sagt.
Jag kan bara bekräfta UPS inkompetens. Som du skriver så chansar dom att man inte är hemma dagtid och kör direkt till terminal och meddelar att man inte var hemma. Det har dom gjort TRE gånger hos mig. Idioterna förstår inte att många har kameror idag.
Synd att det inte går att välja bolag, då hade UPS gått i konkurs.

• Gilla
boschkenta
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag kan bara bekräfta UPS inkompetens. Som du skriver så chansar dom att man inte är hemma dagtid och kör direkt till terminal och meddelar att man inte var hemma. Det har dom gjort TRE gånger hos mig. Idioterna förstår inte att många har kameror idag.
Synd att det inte går att välja bolag, då hade UPS gått i konkurs.
Samma sak hände mig, de två senaste gångerna jag skulle fått hemleverans med UPS. Allt jag fick var ett beklagande från UPS kundtjänst när jag anmälde det.

• Gilla
boschkenta
  • Laddar…
nikasp
Hmm, bor en mil norr om Stockholm och jag fick levererat till huset senaste veckan. Faktiskt aldrig hänt i nutid att UPS inte levererat till dörren. Dock hänt med DHL men ganska länge sedan.

boschkenta
nikasp nikasp skrev:
Hmm, bor en mil norr om Stockholm och jag fick levererat till huset senaste veckan. Faktiskt aldrig hänt i nutid att UPS inte levererat till dörren. Dock hänt med DHL men ganska länge sedan.
Det verkar som att dom helt enkelt inte kör till annat än pickup point på min ort, oavsett vad man valt via Amazon :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.