boschkenta
Desto längre paketet färdats desto jävligare ser det ut... tror inte nödvändigtvis det är PostMord som utfört dådet då dom generellt bara står för slutspurten. Det mesta från amazon.se verkar ju komma från lager i Spanien, Frankrike, och Tyskland.

UPS har för mig enorma svårigheter att få ut paketen dock. Dom har ofta inte kunnat nå mig / säger att jag inte vart hemma, men jag jobbar hemifrån...

boschkenta boschkenta skrev:
UPS har för mig enorma svårigheter att få ut paketen dock. Dom har ofta inte kunnat nå mig / säger att jag inte vart hemma, men jag jobbar hemifrån...
Jag tror det är olika från plats till plats, till mig är UPS strulfria och Postnord har dessutom lagt om paketen så att de kommer till ett bra utlämningsställe där det sällan är kö. Senast var det dock omleverans som de skickade med någon form snabbleverans från Tyskland som kom med Bring.

C
MultiMan MultiMan skrev:
Blir du så upprörd över detta ska du nog undvika Amazon.
Oj oj oj, du har verkligen haft otur. Nä, jag brukar inte ha strul med leveranser och ärligt talat tror jag inte det är UPS som trasslat till det denna gång heller. Paketet har ju uppenbarligen inte scannats för upphämtning så det står nog kvar i något hörn i Eskilstuna. Det som irriterar mig är att Amazons lösning på problemet är att inte göra någonting.

Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jag hade mitt första problem med Amazon förra veckan. Jag beställde ett laptopställ, en usb-c hub/dockningsstation och en kniv till en robotgräsklippare för 593:-.
Endast kniven kom från Amazon lager, de andra grejorna skickades från två andra återförsäljare. Det blev alltså två paket. Ett med kniven och dockningstationen och ett med det vertikala laptopstället.
Dagarna gick och leveransdatumet närmade sig. Det gick lite till och leveransdatumet passerade.
Jag gick in på hemsidan och tryckte på "spåra paket", för att se varför mitt paket inte hade kommit. Döm av min förvåning när det stod:

Kan inte levereras.
Tyvärr uppstod ett problem under leveransen och vi var tvungna att avbryta din leverans. Paketet returneras och vi kommer att utfärda en återbetalning inom tre till fem arbetsdagar efter det att returen har behandlats. Vi ber om ursäkt för besväret.

Jag hörde av mig till Amazon via chatt-funktionen. Tjejerna på kundtjänsten är alltid lika trevliga. Jag gav henne beställningsnumret i ärendet.
Hon berättade då att hon inte kan se någon information på spårningen och att det kan vara så att paketet har blivit skadat och deras leverantör inte kunde skicka ut paketet. Hon bad om ursäkt och skrev även att hon inte kan skicka ut nya varor då produkterna är sålda av en tredjepartåterförsäljare. Hon berättade att hon kunde göra en återbetalning och på så sätt kunde jag beställa om produkterna. Jag accepterade och tackade för hjälpen.

Sagt och gjort. Jag loggade in på nytt, nu en vecka försenad, och beställde prylarna på nytt. Priset på varorna hade nu ökat med 100:- för dockningsstationen, 18:- för det vertikala laptopstället och 9:- för kniven. Aja, tänkte jag. Bara att betala och se glad ut...

MultiMan
"Kan inte levereras.
Tyvärr uppstod ett problem under leveransen och vi var tvungna att avbryta din leverans. Paketet returneras och vi kommer att utfärda en återbetalning inom tre till fem arbetsdagar efter det att returen har behandlats. Vi ber om ursäkt för besväret."

står lika ofta under de timmar PostNord har paketet på en terminal för att man ska kunna välja hur det blir levererat när man fått en leverans med Flexchange, dvs hem, hämta direkt på terminal eller ombud. Först när man gjort valet försvinner den texten och ersätts med något annat (som jag inte minns nu). Får det meddelandet regelbundet men lärt mig att det bara är att strunta i. Men, ibland är det rätt och paketet är sönderslaget och på väg tillbaka. Amazon har följaktligen mycket långt kvar till att få ordning på deras svenska sida.

Igår väntade jag sex paket från Amazon med utlovat datum 9/7 och ett paket som var lovat 7/7 (felsorterat), med PN, Bring och UPS från Amazon. Bring och UPS är samma åkeri här och de orkar oftast inte köra ut fredagar eftersom de inte kan börja supa kl 12 då, så jag fick inget igår heller. Alltså kom 2 av 6 paket fram enligt Amazons utlovade datum, som de lovar ska hållas i mail efter mail, ursäkt efter ursäkt. Jag fick det felsorterade 2 dagar försenat och Bring och UPS kommer kanske på måndag om chauffören är i körbart skick efter helgen. Åkeriet markerade paketen som lastade på bil och på väg ut, men det gör de alltid trots att de inte tänker köra ut. Händer hela tiden.

Inget skämt, utan tragisk fakta som det ser ut numera där jag bor, i Sverige.

• Ledsen
  • Wow
vcx och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
C cpalm skrev:
Har nu börjat få leveranser från Amazon med Bring istället. Klar försämring för mig då deras ombud har jämförelsevis usla öppettider. Hur ser det ut för er andra?
Beställde en mobiltelefon med tillhörande skärmskydd och fodral i förraförra veckan. Beställde även ett par batterier och en laddare till Ryobi. Allt utom batterierna såldes av Amazon och batterierna fraktades bara av Amazon. Klickade naturligtvis in att jag önskar att allt ska samfraktas då jag ogillar att få många olika leveranser.
Nu har allt kommit.. Det blev totalt fem olika leveranser, två med posten som kom samtidigt på onsdagen .

Två kom med Ups halv nio på fredag kväll... Bara ren tur att jag var hemma då Ups lovat leverans på måndag mellan 0800 och 1600..

Ett kom med bring, onsdag vecka två...

Allt gick från Amazon på måndag och tisdag.. Så leveranstiden var som Följer:
Posten, 2 dagar
ups, 5 Dar.
Bring, 8 dagar

Att jag dessutom var tvungen att åka till centralorten (två mil) för att hämta paketet med bring gör ju inte saken bättre... Önskar att Amazon kunde lägga på 29 kr och jag får välja bort bring.
Vad jag inte förstår är hur Amazon gör sina upphandlingar. Fraktbolagen måste ju gå back på varje leverans.

Redigerat:
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
MultiMan MultiMan skrev:
Blir du så upprörd över detta ska du nog undvika Amazon. Sedan svenska Amazon startade har iaf 5, kanske 6 paket försvunnit som jag kan minnas just nu. Rätt många felsorteringar och minst 20% förseningar (alltså enligt Amazons beräknade datum). Till det tillkommer runt 10% sönderslaget gods där PostNord varit inblandade (men det gäller ju inte bara Amazon). Minst var fjärde paket via PostNord har mosat paket, men allt går ju inte sönder. Beror delvis på dålig kartongkvalitet men också på en oerhörd misshandel generellt av PN. Reklamerade alldeles nyligen ett riktigt välemballerat paket från IKEA men som PostNord fullständigt krossat och 4 olika artiklar mosats.

Handlar ~95% av allt online som det ser ut nu, så det är rätt många paket att ta statistik från.
Har ju handlat på Amazon i tio års tid och har bara en reklamation av en leverans..
Beställde 20 kg sand till akvariet ( en beställning som jag gjort tre gånger).
Första gången så var det helt smärtfritt men kom i en trasig kartong från Spanien.
Andra gången fick jag 10 kg från Tyskland men 10 kg försvann i frakten från Italien.
Nu senaste gången så kom allt i fyra paket från tre olika destinationer men helt utan problem.

Har beställt med andan i halsen både akvarium, storbildstv och dataskärm från Amazon.de och senast en 32' dataskärm från Amazon.se... Då har frakten funkat helt klockrent.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Det ska tilläggas att jag hittills köpt ca 107 st produkter i 42 beställningar sedan de öppnade i Sverige i oktober/november 2020. Av dessa så har jag avbeställt 3 produkter då de inte ens hade börjat behandla ordern 1 månad efter jag lade beställningen.
Utöver detta har jag endast fått en trasig produkt, ett 30 cm Hultafors vattenpass från Frankrike, som var trasigt i ena änden innan de hade lagt det i kartongen. I det fallet fick jag dock en ny.

Och nu det senaste problemet förra veckan då jag åkte på 127:- extra p.g.a. något strul.

C
Cheesen Cheesen skrev:
Vad jag inte förstår är hur Amazon gör sina upphandlingar. Fraktbolagen måste ju gå back på varje leverans.
Är inte så säker på att det är fraktbolagen som tar smällen. I synnerhet inte extrakostnaden att dela upp ordern och skicka flera paket. Det måste ju vara den största faktorn, men de gör genomgående så.

Cheesen
C cpalm skrev:
Är inte så säker på att det är fraktbolagen som tar smällen. I synnerhet inte extrakostnaden att dela upp ordern och skicka flera paket. Det måste ju vara den största faktorn, men de gör genomgående så.
Jag är 100% säker på att det är fraktbolagen som tar den kostnaden... Amazon betalar antagligen en fast kostnad för sin frakt totalt och en symbolisk kostnad/paket.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
Ja, beställer du ett kvastskaft för 14kr så kommer det i ett paket på ca 120*25*20 (kan ha varit 140, tror nästan det). Enligt Amazon går det bara att skicka ett skaft per kartong så när jag en gång beställde 4st så i det närmaste fyllde jag lokala ombudets lilla paketutlämning. Bara kartongen kostar mer än 14kr även i bulk.

Så det är nästan säkert ett övergripande avtal och inte enskilda kollidebiteringar.

Förra veckan fick jag varor för 18kr i ett paket på 170*80*15cm.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jonas Persson
Nu var detta inte amason utan VVSbutik.se. Men de levererade två 6m-rör fasttejpade på en bräda hem till mig för 220:- utan någon fraktkostnad. Så helt klart betalar vissa ett fast pris per månad eller liknande.

Sedan Amazon.se öppnade har jag lagt 23 beställningar och fått 35 försändelser som kommit fram enligt utlovad tid eller snabbare. Allt har varit maskiner/verktyg som Amazon sålt/fraktat. Men med lite tur när jag beställde en 10+kg tung Fein magnetkärnborrmaskin tillsammans med diverse tillbehör. Alla prylarna kom som separata paket vilket var tur eftersom borrmaskinen kom i ett söndertrasat Amazonembalage men med en mycket gedigen Feinförpackning som räddade maskinen. Hade tillbehören skickats i Amazonlådan hade alla trillat ur. Intressant för denna maskin var också Amazons dynamiska prissättning. Jag betalade 3500 sek lägre än billigast i Sverige. När jag fått maskinen var priset hos Amazon.se samma som hos svenska nätbutikerna.

• Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har nu börjat få leveranser från Amazon med Bring istället. Klar försämring för mig då deras ombud har jämförelsevis usla öppettider. Hur ser det ut för er andra?
Beställde en kaffebryggare igår och den kommer med Posten idag. (y)

Sittställning
Köpte slippapper och blev lovat 50st enligt support trots att rubriken va sisådär..

Sluta med att jag fick 2 individuella blad och jag måste tydligen skicka tillbaka det för att få pengarna tillbaka. Man kan inte bara skicka ut och komplettera heter det... kompensation ? Pffft man ville ge mig 50kr att handla för vilket knappt täcker resan till butiken .. sen är det lite svårt att betala för bränsle med tillgodo pengar.

Trots påtryckningar om att konsumentköplagen gäller så stod dom på sig om att man inte kan få ersättning trots att det som som gjort en dunder miss..

• Ledsen
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.