252 835 läst ·
1 776 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Håller med om Netto. Alltid en jävla röra och ostädat. Personalen vete fan var de hade hittat någonstans. Massa gamla utgångna varor i drivor ute på lagret. Tur att de la ner sina butiker.T tompaah7503 skrev:Håller med din bror 100 %, siten är extremt rörig, samma och liknande produkter dyker upp med olika priser eller märkliga varianter (en fransk Hue-plugg, varför?). Liknelsen med en kakofonisk marknadsgata är slående.
Det hela påminner lite om när utländska matkedjor intog Sverige, Netto och Lidl framför allt. Svenskarna är vana vid att handla i städade och prydliga butiker, där allt har sin plats, utbudet är väldigt förutsägbart, personalen hyffsat kunnig. I gengäld har vi betalat mer i våra butiker än de på kontinenten.
In kommer Netto... butikerna ser ut som hundspyor, personalen vet aldrig något, du går in för att handla samma grejer som du handlade förra veckan men det finns inte längre i sortimentet, det mesta är av låg kvalitet och största delen av butiksytan går åt till att exponera tillfälliga "erbjudanden" som ska locka till spontanköp.
Stämmer detta är den här sverigelanseringen en än mer obegriplig sörja.
LIDL däremot. Visst är sortimentet begränsat och varierar hela tiden, men det är tysk ordnung som gäller. Alltid välstädat, även på lagret. Är det ostädat när en kontrollant från LIDL kommer på besök så blir det utskällning a la Adolf Hitler.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ja man får lära sig många nya ord här... tyckte "Baksax" var en riktig höjdare i kategorin trädgårdsredskap!Jonas Persson skrev:
___
Lovar jag ska sluta snart men jag var ju tvungen att söka fram litet på det nu när jag börjar fatta galoppen... produktbeskrivningen går inte av för hackor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
de betalar alltid sina anställda Dubbelt så mycket som minimilönen.. den är säkert låg men dubbleras hursomhelst.major_tom skrev:
priserna må vara bra men kom ihåg att prisdumpningarna sker på bekostnad av lagerarbetarnas arbetsvillkor. även om det skulle visa sig att lagerarbetarna i sverige (mot förmodan) får vettiga villkor så är jag inte så sugen på att handla hos ett företag som gör stora pengar på att betala sina anställda i USA svältlöner.
finns en dokumentär på svtplay som är duktigt negativ.. men man bör inte fara med osanning.
Härligt! Nu ska all detaljhandel dö! Stora köpcenter byggs i varje stad samtidigt som asiaterna köper upp våra storföretag. Sossarna välkomnar byggande av serverhallar (med nästan gratis el) som förbrukar lika mycket som ett halv kärnkraftverk, och ger inga jobb. Härligt utveckling..
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Men alltså, hur är det tänkt att det ska fungera? Tänkte söka reda på ett tangentbord som jag nyligen köpt. Klickar mig ner i menysystemet och kommer slutligen till möss och tangentbord. Men sen då!? 50 000 artiklar och det går inte ens att välja bara tangentbord, än mindre trådlöst, gaming, rgb eller liknande. Det finns ett filter, men där kan du välja bland sju tillverkare, varav de flesta inte är vad man vill filtrera på, typ Microsoft, HP eller Acer. Du kan även välja leverantör, en massa kineser och någon Tysk.
Nytt försök, jag söker på modellen, finner ett tyskt, qwerty (US) och italienskt. Hur finner man ett nordiskt och ingen av dem anger knapptyp, jag vill ha Cherry mx blå.
Vilken j-la skitsida
Nytt försök, jag söker på modellen, finner ett tyskt, qwerty (US) och italienskt. Hur finner man ett nordiskt och ingen av dem anger knapptyp, jag vill ha Cherry mx blå.
Vilken j-la skitsida
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Seriöst, om en månad är det black friday. Är det någon som hittat allt det där som man normalt köper då?
Sidan känns mer som att gå på en outlet, en massa saker av kända märken (och än mer dynga som inte har något existensberättigande), men fel modell eller en variant du aldrig sett.
Sidan känns mer som att gå på en outlet, en massa saker av kända märken (och än mer dynga som inte har något existensberättigande), men fel modell eller en variant du aldrig sett.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
En seriös sak jag funderat på är om man blir straffad med en massa moms och tull när man beställer prylar från Amazon. En del grejer listas som att det skeppas via Amazon, andra att de levereras från tex kinesiska säljare.
Nu gjorde jag en provbeställning på de där tanklocken för att se hur det ligger till, det var i detta fall en beställning som skulle skeppas från en kinesisk leverantör. På ca en vecka beräknad leveranstid hur det nu är möjligt. Visar det sig att det tillkommer tull och ”postens avgifter” så är Amazon.se exakt som om man skulle beställa från tex Aliexpress. Vi får se!
Nu gjorde jag en provbeställning på de där tanklocken för att se hur det ligger till, det var i detta fall en beställning som skulle skeppas från en kinesisk leverantör. På ca en vecka beräknad leveranstid hur det nu är möjligt. Visar det sig att det tillkommer tull och ”postens avgifter” så är Amazon.se exakt som om man skulle beställa från tex Aliexpress. Vi får se!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Mitt qwerty tangentbord som jag nämnde tidigare fanns hos ett amerikanskt företag, så jag har samma fråga. (tangentbordet är iofs värdelöst då det har us layout)H Harald Blåtumme skrev:En seriös sak jag funderat på är om man blir straffad med en massa moms och tull när man beställer prylar från Amazon. En del grejer listas som att det skeppas via Amazon, andra att de levereras från tex kinesiska säljare.
H Harald Blåtumme skrev:En seriös sak jag funderat på är om man blir straffad med en massa moms och tull när man beställer prylar från Amazon. En del grejer listas som att det skeppas via Amazon, andra att de levereras från tex kinesiska säljare.
Har aldrig hänt mig och jag handlar mycket fick igår några lampor från amazon men dom kommer från china direkt