C
Har tecken på slamflykt i avloppsanläggningen, men som vanligt händer det när man vänder ryggen till och allt ser okej ut när man inspekterar (utom just när kommunen kommer och inspekterar så klart 🤬)

Skulle vilja mäta/larmsätta/ev. logga vattennivån i fördelningsbrunn och ev. slamavskiljare för att förstå när det händer.
Istället för att installera de överprisade (i förhållande till funktion) enkla nivåvakter som säljs funderar jag på att använda sådana tryckbaserade nivåsensorer som ligger på botten, så att man kan följa även mindre nivåförändringar. Dessa ger vanligtvis 0-10V eller RS485, men sen då? Någon som känner till någon lämplig enkel mackapär som övervakar ett par sådana signaler?

vet inget färdigbyggt men 0-10V sensor och en spänningskomparator + effektransistor + en liten siren?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M Mats skrev:
vet inget färdigbyggt men 0-10V sensor och en spänningskomparator + effektransistor + en liten siren?
Jo, kan tänka mig ett antal hemsnickrade lösningar, men tiden finns inte att greja med sånt tyvärr.
Tänkte om nån kände till nån enklare lösning än typ PLC, som jag antar är det som vanligtvis sitter bakom denna typ av sensorer.

Utan att ha kollat. Det lär väl finnas någon analog hat till en Paj och sen något som typ telegraf + influxdb + grafana. Mer pengar men rätt snabbt att plocka ihop

rs 485 hat var mycket billigare

C cpalm skrev:
Jo, kan tänka mig ett antal hemsnickrade lösningar, men tiden finns inte att greja med sånt tyvärr.
Tänkte om nån kände till nån enklare lösning än typ PLC, som jag antar är det som vanligtvis sitter bakom denna typ av sensorer.
Enkelt kan ju vara att sätta ett analogt gränsvärdesrelä på givarutgången tyvärr är det ju svårt att skaffa vettigt i pris om man inte har tillgång mer yrkesmässigt. Men sök lite kring tex analog monitoring relay 0-10 vdc osv så kommer säkert de mer ekonomiska alternativen med.

C
GK100 GK100 skrev:
Enkelt kan ju vara att sätta ett analogt gränsvärdesrelä på givarutgången
Jo, fast då kan jag i princip lika gärna hissa ner ett par enkla nivåbrytare. Tänkte man kunde få lite mer sofistikerad funktionalitet om man ändå har en proportionell signal.

Finns diverse enkla "PLC":er för några hundralappar på amazon t.ex. Är det nåt att ha? Någon som vet om de programmeras med regler som vanliga PLC:er eller om man måste skriva sekvensiella program typ arduino?

Vad är det för avstånd/nivåer du vill mäta?
Sharp har en hel serie med optiska distansmätare som fungerar bra.

Finns färdigt bibliotek för Arduino.
Screenshot_2026-04-27-10-55-34-335_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle rekommendera ultraljudssensor för pålitlig mätning när det är smutsig vätska med varierande transparans och partiklar.
Förutom fördelen att den generellt mäter alla ytor så är det trevligt att slippa ner och gröta i botten på en bajs-tank när givaren sätter igen eller går sönder.

Laser/infrarött kan fungera men kan ha problem med transparanta ytor.

Mekanisk nivåsensor lär vara av anpassad typ, slam och annat kan få flottörer att fastna. Det kanske också är en relativt korrosiv miljö.

C
D Dilato skrev:
Vad är det för avstånd/nivåer du vill mäta?
Det är alltså vattennivån i primärt, tänker jag mig, fördelningsbrunnen.
Även om det är en "utsatt" miljö är nog inte själva givaren något problem. Det finns gott om färdiga givare att välja på, det finns tydliga rekommendationer vilka typer av givare som lämpar sig för ändamålet, och oavsett val av givare så är gränssnittet mot omvärlden antingen slutande/brytande, 0-10V (eller motsvarande) eller RS485. Sen finns förvisso diverse mer eller mindre icke-standard trådlösa lösningar, men jag har bara några meter till ett uthus, så en liten kabel är inga problem att lägga ner.

Ex.vis: https://www.avloppscenter.se/produkt-kategori/larm-till-tankar/givare-vippor/

Verkar som du har givaren klart för dig så tänker inte utveckla mer där.

Om det bara är "andra änden" av givaren du frågar om så ex. shelly har ju modul med analoga ingångar. Har aldrig kört shelly men vet andra som är nöjda med det. Borde väl vara ganska enkelt att få till relativt ekonomiskt och stabilt?

C cpalm skrev:
Jo, fast då kan jag i princip lika gärna hissa ner ett par enkla nivåbrytare. Tänkte man kunde få lite mer sofistikerad funktionalitet om man ändå har en proportionell signal.

Finns diverse enkla "PLC":er för några hundralappar på amazon t.ex. Är det nåt att ha? Någon som vet om de programmeras med regler som vanliga PLC:er eller om man måste skriva sekvensiella program typ arduino?
Vad är det för funktioner du tänker dig, och vilka "PLC" har du sett på?

C
GK100 GK100 skrev:
Vad är det för funktioner du tänker dig, och vilka "PLC" har du sett på?
Tänker på de vanliga mest grundläggande PLC-funktionerna. Ett par analoga alt. modbus-ingångar och några digitala utgångar. Programmeringsmässigt möjlighet att sätta regler med grundläggande logiska och komparatorfunktioner. Typ OUT1 = Lågnivålarm = IN1 < 1,0, OUT2 = Högnivålarm = IN1 > 3,0, OUT3 = Larmsummer = OUT1 OR OUT2.

Bonus är möjlighet att lägga in en kompensationsfaktor för att konvertera mätvärdet till t.ex. cm, möjlighet att fjärravläsa aktuellt mätvärde, kanske presentera värdet på en enkel inbyggd HMI-display, kanske lagra/visa en tidsserie. Helt enkelt sånt som PLC:er normalt gör.

De jag tänker på är t.ex.:
https://www.amazon.se/-/en/Programmable-Logic-Controller-Industrial-Module/dp/B0C8R28VVR
https://www.amazon.se/-/en/Acouto-C...ogrammable-ControllerIndustrial/dp/B0GMN7GPPC
https://www.amazon.se/-/en/Integrated-Controller-Programmable-Display-Industrial/dp/B0DZ57FG9K
https://www.amazon.se/-/en/ViaGasaFamido-ViaGasaFamidoemvwz5gyat/dp/B0GVQWKR67

Men produktbeskrivningarna är ju generellt på Kinanivå delux, så väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om hur de faktiskt funkar. Har ingen alls erfarenhet av dessa. Bara "riktiga" PLC.

C cpalm skrev:
Tänker på de vanliga mest grundläggande PLC-funktionerna. Ett par analoga alt. modbus-ingångar och några digitala utgångar. Programmeringsmässigt möjlighet att sätta regler med grundläggande logiska och komparatorfunktioner. Typ OUT1 = Lågnivålarm = IN1 < 1,0, OUT2 = Högnivålarm = IN1 > 3,0, OUT3 = Larmsummer = OUT1 OR OUT2.

Bonus är möjlighet att lägga in en kompensationsfaktor för att konvertera mätvärdet till t.ex. cm, möjlighet att fjärravläsa aktuellt mätvärde, kanske presentera värdet på en enkel inbyggd HMI-display, kanske lagra/visa en tidsserie. Helt enkelt sånt som PLC:er normalt gör.

De jag tänker på är t.ex.:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Men produktbeskrivningarna är ju generellt på Kinanivå delux, så väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om hur de faktiskt funkar. Har ingen alls erfarenhet av dessa. Bara "riktiga" PLC.
Om man ser till beskrivningen av den eller om man bläddrar lite bland de liknande tex Dollatek varianter FX1U-xxMR, FX3U-xxMR osv verkar de vara tänkta programmeras med GX-Dev, GX-Works2. Alltså en typisk mjukvara för Mitsubishi PLC av äldre typer därav kan man tänka sig namnen FX....

Allt pekar på att hanteringen är kompatibel med vad man har i PLC av standardtyp Mitsubishi dvs RLL, ladder anges typiska 8000 steg också. Bör ju även ha liknande minneslayout och seriella portar osv.

Texten är verkligen Kinanivå ++ otrolig mix.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Man kan förstås lyxa till det lite också och t.ex. använda en enkel Siemens LOGO.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.