Vedsäckar håller för väta , men du måste ha något att lyfta av dom med om du inte ska välta ner dom från vagnen.
En traktor med frontlastare eller en truck att lyfta dom i om dom inte står på pall.
En vedleverantör jag köpte av kom ut med sådana på ett traktorsläp och lyfte av dom lätt och smidigt med traktorn.
När jag plockat ur all ved tog jag säckarna o åkte tillbaka med dom i bilen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Lådan ser hemmabyggd ut, antagligen passar den direkt vid sidan av någon maskin eller har en specifik plats i snickeriet.

Eller så ändrar dom sig när du hämtat fjärde bingen och taget med dig en fredagstårta...

• Gilla
D09
  • Laddar…
När jag eldade med ved tog jag reda på byggspillet på arbetsplatser till tändved för vintern. Testade att elda som vanligt med spillet men som skrivs i tidigare i tråden brann ett i lägg upp under tiden man tiittade på Rapport samt att rökgastempen rusade upp.

Mvh

• Gilla
D09
  • Laddar…
N
Nu har jag ingen erfarenhet av vedpanna men när jag eldar i min kakelugn så måste man vara lite försiktig när man eldar med snabbbrinnande barrved att den inte värms upp för fort. Antar att det mest är barrträ som dom använder men om där finns ek och andra kompakta träsorter så måste man vara noga med hur mycket av det man eldar i gången. Kan tänka mig att pannan och skorstenen inte mår så bra av ett fullt inlägg med ek. Värmer själv mycket med spillvirke från jobbet. Har en vedspis där det är perfekt att elda brädlappar. Du får skaffa en sådan så får du maten lagad utan att slösa el och dessutom så får du mycket värme samtidigt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Lådan ser hemmabyggd ut, antagligen passar den direkt vid sidan av någon maskin eller har en specifik plats i snickeriet.

Eller så ändrar dom sig när du hämtat fjärde bingen och taget med dig en fredagstårta...
He he den är väldigt hemmabyggd med 45x45 reglar och träskivor, förstärkt med plåthörn. Mest avancerade är väl luckan med smart låsning 👍

Stämmer nog, dom eldar själva på vintern.

Dom vill nog se en kontinuitet i det också innan dom går med på något :)

men får se vad ett ilägg ger i energi först. Har ju lite data samlat på tidigare ilägg så man borde kunna jämföra någorlunda. Dock inte på rökgaser men det ser man ju på displayen om det sticker iväg.

D09
Micro skrev:
Vedsäckar håller för väta , men du måste ha något att lyfta av dom med om du inte ska välta ner dom från vagnen.
En traktor med frontlastare eller en truck att lyfta dom i om dom inte står på pall.
En vedleverantör jag köpte av kom ut med sådana på ett traktorsläp och lyfte av dom lätt och smidigt med traktorn.
När jag plockat ur all ved tog jag säckarna o åkte tillbaka med dom i bilen.
Har en gammal traktor som jag kan släpa runt grejor med :)

Har gafflar som ska svetsas ihop med när tiden finns 😇

Smidigt och slänga tillbaka säckarna istället för lådor 👍

D09
Niq skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av vedpanna men när jag eldar i min kakelugn så måste man vara lite försiktig när man eldar med snabbbrinnande barrved att den inte värms upp för fort. Antar att det mest är barrträ som dom använder men om där finns ek och andra kompakta träsorter så måste man vara noga med hur mycket av det man eldar i gången. Kan tänka mig att pannan och skorstenen inte mår så bra av ett fullt inlägg med ek. Värmer själv mycket med spillvirke från jobbet. Har en vedspis där det är perfekt att elda brädlappar. Du får skaffa en sådan så får du maten lagad utan att slösa el och dessutom så får du mycket värme samtidigt.
Har alltid önskat mig en vedeldad spis :)

Såg en för längesen med glashäll och front... Riktigt läcker men skorstenen står för långt bort 😭

D09
Egentligen så räcker det med att det går dubbla inläggen mot vanlig ved ( för att få samma laddning ) för att jag ska lägga ner det.

Då är det ju 300kr m3 / energi om man jämför och då köper jag nog hellre färdig kluven eftersom det istället blir merjobb.

N
D09 skrev:
Har alltid önskat mig en vedeldad spis :)

Såg en för längesen med glashäll och front... Riktigt läcker men skorstenen står för långt bort 😭
Bygg en ny skorsten. Riktiga vedspisar muras och har gjutjärnshäll. Får nästan laga hänglås på den på sommaren frun vill inte laga mat på något annat.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Finns det inte möjlighet att sätta en storsäck i bingen som du bara lyfter ur bingen och på släpet? Sen i med en ny säck i bingen direkt. En ofylld säck tar heller inte någon plats att förvara.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
pjodden skrev:
Finns det inte möjlighet att sätta en storsäck i bingen som du bara lyfter ur bingen och på släpet? Sen i med en ny säck i bingen direkt. En ofylld säck tar heller inte någon plats att förvara.
Är det en säck i skulle ju truckföraren kunna lyfta ur direkt på plats/företaget och i min lilla kärra. :)

Det ska jag kolla med dom 👍

D09 skrev:
[bild]
Man kan tänka på att försöka stapla dylika brädstumpar relativt tätt, då brinner de inte lika häftigt och så rymmer man fler kilon i förbränningsrummet.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Lillkorpen skrev:
Man kan tänka på att försöka stapla dylika brädstumpar relativt tätt, då brinner de inte lika häftigt och så rymmer man fler kilon i förbränningsrummet.
Men det är väl ett helv***s jobb att hålla på och para ihop brädstumparna så?

Då är det väl enklare att bara gå in och ta en åkarbrasa :)

D09
KnockOnWood skrev:
Men det är väl ett helv***s jobb att hålla på och para ihop brädstumparna så?

Då är det väl enklare att bara gå in och ta en åkarbrasa :)
Nu la jag in första vändan med spillträt

Gick ganska fort ändå, ska bli kul o se bad man får ut för effekt av det hela.

:)

Lite mysig egentid i pannrummet 👍

ImageUploadedByByggahus.se1400087401.411878.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
analog
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1400087862.085609.jpg
Skapa konto

Hittills så ligger det lite över gällande rökgaserna

Är: 224
Bör: 207

Nu börjar pannan dra ner på rökgasfläkten till 79%

Lambdastyrningen är

Är 5,0
Bör 5,0

Tycker att rökgaserna kryper uppåt mesans inställningarna vill minska

ImageUploadedByByggahus.se1400088065.934047.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1400088090.627275.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1400088116.777070.jpg
Skapa konto

Rena dramafilmen att kolla på displayen 😇

Lite som höstlegender

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.