Hej!

Jag har ett torp i skogen, det blir mörkt på hösten.
Från parkeringen till huset är det 100 meter uppför ett berg.

Är nu i färd med att sätta upp en slinga med lyktstolpar, elektrikern gillade dock inte min idé med trappkoppling p.g.a. de långa kabellängderna, och jag förstår honom...

Jag vill heller inte ha enbart skymningsrelä med brytaren uppe i huset då det kan dröja några veckor mellan besöken, och själva syftet med slingan är att det ska gå att få upplyst på promenaden upp till huset, och ner sen när man går därifrån utan att det ska behöva stå och lysa i veckor utan att någon är där.

Så nu behöver jag kostnadseffektiva alternativ, har själv funderat på en radiostyrd brytare, men hittar inget prisvärt alternativ som klarar 100 meter skymd sikt.
Funderar också på någon trådbunden styrning då det inte skulle vara några problem att dra ner en 5-ledare när man ändå är igång, men lyckas inte ta fram någon bra lösning och elektrikerns förslag blev väldigt dyr.

Så, tips mottages vänligen! :)

Hmm, varför är inte trappkoppling bra om du ändå funderar på en 5-ledare ?
Räknar jag rätt behövs bara 3st + jord för installationen :)

/K

Problemet enligt elektrikern är att kabellängden blir 100+100 meter med trappkoppling och det är då oklart om utlösningstiden på säkringen blir tillräckligt god som jag förstod det(?).

Ok, då förstår jag.
Och jag antar att relästyrning var den "dyra lösningen" ? :)

Men en brytare som slår på en timer då kanske ?
Så kan man slå på 30 minuter eller så - men den stänger automatiskt sen ?

/K

Hur mycket effekt är det på belysningen?
Går det inte att säkra ner till typ 6A och därmed klara utlösningsvillkoren med en trappkoppling?

Annars borde inte en lösning med ett impulsrelä bli dyrare.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, impulsrelä eller kontaktor var ett alternativ, men det känns surt med en tusenlapp extra (i det här räkneexemplet, en snabb googling avslöjar för mig att man nog kan komma undan med bara ~250 kr extra)

Nedsäkring var ingen dum idé Gabbe1, ska fundera på den. Det absolut bästa vore ju om man kunde få en godkänd trappkoppling, det känns härligt idiotsäkert.

En snabb B6A dvärg tillåter uppemot 200 meter 1.5 mm². Det finns även dvärgar med ännu lägre märkström men de är dyrare.
Det är dock inte vandalsäkert, eller bussäkert. Ungdomar som passerar förbi kommer säkert tycka det är kul att tända lyset...

Med tanke på spänningsfall och hyss bör du använda LED.

tommib
En snabb titt på elbutik.se ger att skillnaden på N1XV 5G1,5 och 5G2,5 är 9kr/m så för 100m kabellängd blir skilladen 900 kr. Om nu utlösningsvillkoret är problemet.

Jag förstår inte heller varför ledningslängden skulle vara mer av ett problem vid trappkoppling än vid direkt matning via ett relä. Om slingan ska gå hela vägen fram till knappen vid parkeringen blir ledningslängden lika lång i bägge fallen. Även om du har ett relä så måste du har styrspänning ner till brytaren och den säkringen (sannolikt samma som belysningen) måste ju ändå klara sitt utlösningsvillkor vid kortslutning. Så jag förstår inte hur elektrikern tänker sig att komma runt problemet med ett (icke radiostyrt) relä.... Kanske tänker jag fel?

Nedsäkring är en bra idé.

Sen tycker jag personligen att det är en bättre ide med t.ex. en trappautomat eller ett radiostyrt relä med tanke på ev hyss....

LukasN skrev:
Ja, impulsrelä eller kontaktor var ett alternativ, men det känns surt med en tusenlapp extra (i det här räkneexemplet, en snabb googling avslöjar för mig att man nog kan komma undan med bara ~250 kr extra)

Nedsäkring var ingen dum idé Gabbe1, ska fundera på den. Det absolut bästa vore ju om man kunde få en godkänd trappkoppling, det känns härligt idiotsäkert.
vet inte vad du ska ha för nått impulsrelä men jag köpte några för typ 150 spänn styck på elbutik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.