GK100 GK100 skrev:
Det blir fullt tillräcklig variation vad gäller volym för det. Ingen självcirkulation har med det att göra i normalfallet. Varför sätter du dig inte lite in i diverse samband så du kan skatta hur saker hör samman och vad som betyder mer och mindre?
Tyckte du skrev att det blev själv cirk tidigare i tråden vid grova rör vart går gränsen blir det själv cirk i ett 22 28 eller 34 rör eller måste det vara grövre det har du väl koll på antar jag ?

S smurfen72 skrev:
Är du seriös menar du att man som rörmockare ska räkna på konstruktion av panna acktank och utrustning därikring och sen ta ett beslut om ev syr ventil ska behövas eller inte många rörmockare har svårt nog att få till en installation som funkar. Är det inte enklare att bara inse att kokar pannan och säk ventilen öppnar kommer en viss mängd ånga blåsas ut i troligtvis i pannrummet eftersom där brukar säk ventilen sitta tycker man det är ok skippar man syr ventil tycker man det inte installerar man en syr ventil eller kör med öppen exp.
Jag är helt seriös kring att innan man börjar alltför långtgående argumentation eller polemik i fallet ska man för egen del satt sig in i elementa, man väljer själv hur långt man anser sig behöva gå. Man får vara rörmokare eller vad annat som helst men ger man sig in i en diskussion utan att kunna göra reda för sig nöjaktigt är min rekommendation att söka lära sig lite mer det är inte skadligt eller farligt. Ökar också möjligheten att göra de val och överväganden som kan krävas i olika fall så slipper man falla i farstun pga någon tumregel etc som gärna kommer upp direkt och oftast i onödan sett till vad en enkel skattning kan ge.

Så det är rörmockaren som ska bestämma om det är ok med ång utsläpp i mitt hus eller tycker du att varje kund ska läsa på så dom kan ta ett beslut är det inte enklare att följa de rekommendationerna som finns för en säker installation ?

S smurfen72 skrev:
Tyckte du skrev att det blev själv cirk tidigare i tråden vid grova rör vart går gränsen blir det själv cirk i ett 22 28 eller 34 rör eller måste det vara grövre det har du väl koll på antar jag ?
Du har redan fått ledtråd i form av begreppet dubbelcirkulation antar att det är ganska gängse. Har själv lärt mig det jag vill och behöver genom att fråga och diskutera med de som står långt över eller framför min nivå. Jobbar inte direkt med detta men ofta i sammanhang där mina kunskaper också används träffar jag diverse välmeriterade personer inom tex kraftvärmegenerering och passar på att öka mitt förråd lite. En av dessa har som beskrivning av sitt företag det kärnfulla "Lösning av termodynamiska och strömningstekniska problem" en sant fascinerande person och nörd i området.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Så det är rörmockaren som ska bestämma om det är ok med ång utsläpp i mitt hus eller tycker du att varje kund ska läsa på så dom kan ta ett beslut är det inte enklare att följa de rekommendationerna som finns för en säker installation ?
Gå inte i ytterligheter bäst är om det står var och en fritt att inhämta de ganska lättillgängliga fakta och kunskaper som krävs för att bedöma diverse rekommendationer och då generellt och inte bara i detta specifika fall. Det skulle ganska snabbt ge ett positivt utfall över en större mängd människor och lite dynamik nu när vi sen länge har ett i grunden ganska teknokratiskt samhälle.

GK100 GK100 skrev:
Du har redan fått ledtråd i form av begreppet dubbelcirkulation antar att det är ganska gängse. Har själv lärt mig det jag vill och behöver genom att fråga och diskutera med de som står långt över eller framför min nivå. Jobbar inte direkt med detta men ofta i sammanhang där mina kunskaper också används träffar jag diverse välmeriterade personer inom tex kraftvärmegenerering och passar på att öka mitt förråd lite. En av dessa har som beskrivning av sitt företag det kärnfulla "Lösning av termodynamiska och strömningstekniska problem" en sant fascinerande person och nörd i området.
Du vet alltså inte varför inte bara skriva det.

GK100 GK100 skrev:
Gå inte i ytterligheter bäst är om det står var och en fritt att inhämta de ganska lättillgängliga fakta och kunskaper som krävs för att bedöma diverse rekommendationer och då generellt och inte bara i detta specifika fall. Det skulle ganska snabbt ge ett positivt utfall över en större mängd människor och lite dynamik nu när vi sen länge har ett i grunden ganska teknokratiskt samhälle.
Och med det menar du ?

Och nu avslutar jag min del i tråden det kan urarta i tjafs som inte är i TS eller som tillför något vid sidan heller. Men rekommendationen till de två tidigare nämnda kvarstår i all välmening öka på om något intresserar er och använd det framåt. Att snarstucket slänga ut krokar som "du som vet" osv nappar jag inte på det är ingen vettig ingång för att attrahera mig.

Önskar er en trevlig kväll osv.

Visst är det jobbigt när man får frågor man inte kan besvara när man varit tvärsäker på sin sak. Trevlig kväll.

Gör dig inte dum smurfen. Jag menar ärligt att tex du får öka dina kunskaper för fallet om det öht ska vara meningsfullt att diskutera. Då kan vi fortsätta men inte i den byggbodston du representerar i det senaste.

Jag har ställt flera frågor men du vill inte svara varför ? Det bör man göra om det ska vara nån ide att diskutera och man ska få nån trovärdighet överhuvud taget. Tar några frågor igen om du missat dom dels hur grova rör det ska vara för själv cirk och är inte dubbel cirk samma som själv cirk ? dels hur mycket vatten som behövs för att kyla en panna med glöd bädd i och det bör man veta om man anser att ång blås inte är nått farligt. Ska man frångå rekommendationer bör man kunna förklara varför saker och ting inte behövs och det har du inte gjort hittills men jag ser fram emot det. Är det nån speciell ton i en bygg bod ?

Installerade min panna 05 och på den har aldrig syr ventilen öppnat trots flera "försök". Har råkat ut för strömavbrott med full effekt på pannan och fullt vedmagasin. Det enda som händer är att förbränningen stannar och den lilla effekt som utvecklas tas omhand av självcirkulationen. Förövrigt räcker inte kylslingan i min panna till vid ett worst case dvs defekt överhettningsskydd. Detta fick jag erfara nyligen då syr-ventilen behagade att gå sönder (öppnade fullt under drift). 18Kw från pelletsbrännaren orkade med att både ladda tankarna och tillverka varmvatten genom kylslingan.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tror det är ofarligt även hos mig med strömavbrott men så är det inte hos alla. 18 kw är nog på gränsen att kyla bort men det beror ju på flödet och hur effektiv slinga man har men restvärmen vid vedeldning bör den klara galant i alla fall.

Hur får du det till att funktionen bara ska hantera restvärme? Rimligtvis ska fel på maxvakt i ogynnsamt fall tex full effekt, vedmagasin relativt välfyllt och låg avsättning av värme externt tex fylld ack klaras av.

Det dof beskriver är ganska typiskt för just den typen ventil dvs haveri i olycklig riktning utan att den skulle lösa ut. Även omvändningen med icke funktion vid övertemp finns många exempel på. Den här så omhuldade SYR är för många dvs som likt dof fått den att spola vid fel tillfälle ett skällsord och för övriga då ev ett oupptäckt tyst fel.

Typen Daniel visat ser robustare ut i sin konstruktion baksidan kan ju vara att den är tänkt att späda pannvattnet direkt och en smygläcka med färskvatten är inte heller så bra.

Den jag visar motsvarar SYR 2812 som kostar 3kkr på rinkaby. Jag betalade inte en tredjedel för en smidigare produkt. Men man kan definitivt fundera på om den är nödvändig.
Jag har ett öppet system och två övertrycksventilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.