GK100 GK100 skrev:
Återigen sätt dig in i skillnaden vid fasövergång samma kan du ha nytta av när du funderar kring frysning i kärl på vinden.
Du som kan kanske kan förklara för jag fattar inget vart ska dom 40 litrarna ta vägen ?

GK100 GK100 skrev:
Nej sker det är det i huvudsak genom rörelser pga värmeexpansion vid temperaturändringar. Vid riktigt grovt rör kan du även få lite sk dubbelcirkulation där kommer isf din självcirkulation in lite.
Hur mycket variation blir det om man har elpanna nej där lär det cirkulera och vid vedeldning ska det vara ett grovt rör.

S smurfen72 skrev:
Du som kan kanske kan förklara för jag fattar inget vart ska dom 40 litrarna ta vägen ?
De ska passera ut genom nödkylningsventilen.

Är rörkrökningen någorlunda vettig, pannan är fläktstyrd och någotsånär modern vill jag påstå att det finns inget behov av en nödkylningsventil. Säk och överhettningsskydd klarar uppgiften utan problem.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De ska passera ut genom nödkylningsventilen.
Och hur mycket ånga blir det då ?

Ingen, men än att varmvatten som lämnar systemet kommer att lämna ifrån sig en hel del fukt. Men inget vatten lämnar systemet i form av ånga om man har en nödkylning.

L
D Daniel 109 skrev:
Ingen, men än att varmvatten som lämnar systemet kommer att lämna ifrån sig en hel del fukt. Men inget vatten lämnar systemet i form av ånga om man har en nödkylning.
Då är vi tillbaka på ruta ett med att nödkylning är ett måste för att inte få ångutsläpp vid övertemp på pannan

D Daniel 109 skrev:
Om man har nödkylning ja.

S smurfen72 skrev:
Hur mycket variation blir det om man har elpanna nej där lär det cirkulera och vid vedeldning ska det vara ett grovt rör.
Det blir fullt tillräcklig variation vad gäller volym för det. Ingen självcirkulation har med det att göra i normalfallet. Varför sätter du dig inte lite in i diverse samband så du kan skatta hur saker hör samman och vad som betyder mer och mindre?

S smurfen72 skrev:
Var får du 40 liter från? Värm dem till < 100 grader och släpp ut i avloppet testa sen att koka bort som ånga vid 1.5 bar jämför vedförbrukningen.

Som övning för dig smurfen kan du och Liteavvarje fundera över de olika inläggen i tråden. Sen kan ni börja se på varje delmoment allt från vedmagasin, konstruktion på panna, ev ack och hur den kommer in i bilden, elementär fysik kring vatten som värms/kyls, mekaniska överväganden som hållfasthet 1A, sätt att säkra mot övertryck och felmoder för sån armatur, samma för övertemperatur och jämför funktionssannolikheterna osv. Som avslutning får vi titta på skillnader mellan trådens tema och fallet VVB ala Mythbusters ur ett systemperspektiv och se om vi kommit en bit på väg i att hantera frågeställningar av den här typen.

Jag menar det helt ärligt det går inte bara att veva runt och bjäbba utan att själv försöka ta in och försöka skapa egen förståelse så diskussionerna har ett frö att utgå från.

L
GK100 GK100 skrev:
Som övning för dig smurfen kan du och Liteavvarje fundera över de olika inläggen i tråden. Sen kan ni börja se på varje delmoment allt från vedmagasin, konstruktion på panna, ev ack och hur den kommer in i bilden, elementär fysik kring vatten som värms/kyls, mekaniska överväganden som hållfasthet 1A, sätt att säkra mot övertryck och felmoder för sån armatur, samma för övertemperatur och jämför funktionssannolikheterna osv. Som avslutning får vi titta på skillnader mellan trådens tema och fallet VVB ala Mythbusters ur ett systemperspektiv och se om vi kommit en bit på väg i att hantera frågeställningar av den här typen.

Jag menar det helt ärligt det går inte bara att veva runt och bjäbba utan att själv försöka ta in och försöka skapa egen förståelse så diskussionerna har ett frö att utgå från.
Så då menar du att ett överhettningskydd av typ SYR är blaha att montera och helt överkurs ,
Har du vedeldning så hoppas jag att du inte får ett ångutsläpp p-g-a något oförutsätt händer

S smurfen72 skrev:
Om man har nödkylning ja.
Om man inte har det så kan inget kommandit via den. Det blir dessutom fullständigt irrelevant att diskutera de 40l som hydropressen kan leverera.

Jag håller med om att en överhettningsventil är överkurs. Men jag har en.

GK100 GK100 skrev:
Var får du 40 liter från? Värm dem till < 100 grader och släpp ut i avloppet testa sen att koka bort som ånga vid 1.5 bar jämför vedförbrukningen.
Från inlägg 52 fick jag exemplet med 40 liter. Du som vet hur många liter det går åt att stoppa en kokande panna full med glöd när det blir strömlöst upplys gärna oss som inte vet. Jag har inte så stort intresse av elda så det kokar och sen tappa ut i avloppet sånt får du syssla med.

GK100 GK100 skrev:

Är du seriös menar du att man som rörmockare ska räkna på konstruktion av panna acktank och utrustning därikring och sen ta ett beslut om ev syr ventil ska behövas eller inte många rörmockare har svårt nog att få till en installation som funkar. Är det inte enklare att bara inse att kokar pannan och säk ventilen öppnar kommer en viss mängd ånga blåsas ut i troligtvis i pannrummet eftersom där brukar säk ventilen sitta tycker man det är ok skippar man syr ventil tycker man det inte installerar man en syr ventil eller kör med öppen exp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.