7 975 läst ·
101 svar
8k läst
101 svar
Alternativ till temperaturbegränsingsventil (SYR)?
Hur mycket variation blir det om man har elpanna nej där lär det cirkulera och vid vedeldning ska det vara ett grovt rör.GK100 skrev:
Är rörkrökningen någorlunda vettig, pannan är fläktstyrd och någotsånär modern vill jag påstå att det finns inget behov av en nödkylningsventil. Säk och överhettningsskydd klarar uppgiften utan problem.
Ingen, men än att varmvatten som lämnar systemet kommer att lämna ifrån sig en hel del fukt. Men inget vatten lämnar systemet i form av ånga om man har en nödkylning.
Det blir fullt tillräcklig variation vad gäller volym för det. Ingen självcirkulation har med det att göra i normalfallet. Varför sätter du dig inte lite in i diverse samband så du kan skatta hur saker hör samman och vad som betyder mer och mindre?S smurfen72 skrev:
Som övning för dig smurfen kan du och Liteavvarje fundera över de olika inläggen i tråden. Sen kan ni börja se på varje delmoment allt från vedmagasin, konstruktion på panna, ev ack och hur den kommer in i bilden, elementär fysik kring vatten som värms/kyls, mekaniska överväganden som hållfasthet 1A, sätt att säkra mot övertryck och felmoder för sån armatur, samma för övertemperatur och jämför funktionssannolikheterna osv. Som avslutning får vi titta på skillnader mellan trådens tema och fallet VVB ala Mythbusters ur ett systemperspektiv och se om vi kommit en bit på väg i att hantera frågeställningar av den här typen.
Jag menar det helt ärligt det går inte bara att veva runt och bjäbba utan att själv försöka ta in och försöka skapa egen förståelse så diskussionerna har ett frö att utgå från.
Jag menar det helt ärligt det går inte bara att veva runt och bjäbba utan att själv försöka ta in och försöka skapa egen förståelse så diskussionerna har ett frö att utgå från.
Så då menar du att ett överhettningskydd av typ SYR är blaha att montera och helt överkurs ,GK100 skrev:
Som övning för dig smurfen kan du och Liteavvarje fundera över de olika inläggen i tråden. Sen kan ni börja se på varje delmoment allt från vedmagasin, konstruktion på panna, ev ack och hur den kommer in i bilden, elementär fysik kring vatten som värms/kyls, mekaniska överväganden som hållfasthet 1A, sätt att säkra mot övertryck och felmoder för sån armatur, samma för övertemperatur och jämför funktionssannolikheterna osv. Som avslutning får vi titta på skillnader mellan trådens tema och fallet VVB ala Mythbusters ur ett systemperspektiv och se om vi kommit en bit på väg i att hantera frågeställningar av den här typen.
Har du vedeldning så hoppas jag att du inte får ett ångutsläpp p-g-a något oförutsätt händer
Från inlägg 52 fick jag exemplet med 40 liter. Du som vet hur många liter det går åt att stoppa en kokande panna full med glöd när det blir strömlöst upplys gärna oss som inte vet. Jag har inte så stort intresse av elda så det kokar och sen tappa ut i avloppet sånt får du syssla med.GK100 skrev:
Är du seriös menar du att man som rörmockare ska räkna på konstruktion av panna acktank och utrustning därikring och sen ta ett beslut om ev syr ventil ska behövas eller inte många rörmockare har svårt nog att få till en installation som funkar. Är det inte enklare att bara inse att kokar pannan och säk ventilen öppnar kommer en viss mängd ånga blåsas ut i troligtvis i pannrummet eftersom där brukar säk ventilen sitta tycker man det är ok skippar man syr ventil tycker man det inte installerar man en syr ventil eller kör med öppen exp.GK100 skrev: