7 975 läst ·
101 svar
8k läst
101 svar
Alternativ till temperaturbegränsingsventil (SYR)?
Sida 1 av 7
Letat en del på forumet, men inte blivit riktigt klok på det.
Jag skall installera en ny vedpanna snart (Baxi Bonus Light). På gamla pannan fanns säkerhetsventil och öppet expansionskärl. Exp.kärlet åkte tyvärr vid husrenoveringen, så nu är systemet slutet.
Behöver jag installera en SYR-ventil till nya pannan? Enligt Rinkaby krävs detta: https://www.rinkabyror.se/artikel/tempbegransare-syr-5067/
Med eget brunn (rätt stor hydrofortank), så då skulle det betyda modell 5067, men 2980kr
plus att jag nog måste köpa till nödkylningsslingan.
Finns det inte något annat sätt att lösa det på? Känns som en dyr 50-tals lösning.
Jag skall installera en ny vedpanna snart (Baxi Bonus Light). På gamla pannan fanns säkerhetsventil och öppet expansionskärl. Exp.kärlet åkte tyvärr vid husrenoveringen, så nu är systemet slutet.
Behöver jag installera en SYR-ventil till nya pannan? Enligt Rinkaby krävs detta: https://www.rinkabyror.se/artikel/tempbegransare-syr-5067/
Med eget brunn (rätt stor hydrofortank), så då skulle det betyda modell 5067, men 2980kr
plus att jag nog måste köpa till nödkylningsslingan.
Finns det inte något annat sätt att lösa det på? Känns som en dyr 50-tals lösning.
Det finns en klart billigare ventil än SYR. Sök på BVO, jag köpte den från Polen, men det finns en svensk säljare som marknadsför den under namnet överhettningsventil 2. Då klart dyrare.
Jag tyckrt att det borde räcka, men tolkningen av regelverket tycks vara att man behöver nödkylning. Men temperaturen begränsas ju även om man kokar bort vatten genom överhettningsventilen. Sitter den så att den släpper ut ånga finns det ingen risk för torrkokning.
Säkerhetsventilen sänker inte trycket, den begränsar trycket.
Det är av den anledningen man har nödkylning om det kokar och nån går till pannrummen för att kolla vad som händer samtidigt som säk ventilen öppnar och släpper ut ånga är inte så bra blir en hel del ånga av 1 liter vatten.D Daniel 109 skrev:
Fet går ju faktiskt att släppa ut ånga ut ånga på andra ställen om det är det som är problemet.
Jobbar med ångalstrare på jobbet, men då använder man andra typer av katastrofskydd. Enklare att stoppa energiförsörjning på en elpanna eller steam-to-steam-panna.
Allt kommer inte ut som ånga, när säkerhetsventilen öppnar släpps också vatten ut till trycket sjunker, problemet är ju att det fortfarande brinner i pannan. När trycket sjunker börja den ju stormkoka istället.
Får väl köpa SYRen. Tänkte att man precis som en laddomat kunde ha snickrat ihop något själv med olika komponenter.
Allt kommer inte ut som ånga, när säkerhetsventilen öppnar släpps också vatten ut till trycket sjunker, problemet är ju att det fortfarande brinner i pannan. När trycket sjunker börja den ju stormkoka istället.
Får väl köpa SYRen. Tänkte att man precis som en laddomat kunde ha snickrat ihop något själv med olika komponenter.
Trycket kommer inte att sjunka. Det stannar på öppningstrycket. Övertrycksventilen uppför sig inte som ett sprängbläck.
Det finns som sagt inget krav på den typen ventiler. Som Daniel nämner är bästa sättet att kontrollerat blåsa av lite ånga. Går ju lägga lite omsorg på hur man tar hand om den och skulle hellre ha två SÄV om man känner sig orolig.
Har man nutida pannor med fläkt får man se till att få stopp på den som ett led i kraven. Har man sen acktamkar invid som kan försörja med matarvatten får ångavblåsnimg ta vid om det mot förmodan skulle krävas. Det behövs inte så många liter att göra ånga av för att ta hand om ev restvärme.
Har man nutida pannor med fläkt får man se till att få stopp på den som ett led i kraven. Har man sen acktamkar invid som kan försörja med matarvatten får ångavblåsnimg ta vid om det mot förmodan skulle krävas. Det behövs inte så många liter att göra ånga av för att ta hand om ev restvärme.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det finns regler för att installera en fastbränslepanna och säkerheten går först i alla lägen ,GK100 skrev:
något annat eget eller utelämnande är nog inte bra att förbigå eller inte installera
www.vvsforetagen.se/globalassets/mediafiler/publik/dokument/teknik--installation/vvs-teknik/saker_panninstallation.pdf