7 975 läst ·
101 svar
8k läst
101 svar
Alternativ till temperaturbegränsingsventil (SYR)?
Vet du vad ångtryck är ? och vad som kan hända om en panna kokar och säken inte löser på rätt sättGK100 skrev:
Då är det nog bara att se sig om efter ett nytt hus , om man lever ,för det gamla finns inte längre
Jag skulle aldrig förbigå någon säkerhetsdetalj när det kommer till ånga eller kokning , samt aldrig förorda någon att förbigå detsamma , som en sa här Katastrofskydd det är just vad det är
Men det är klart fortsätt att ge information om att , det behövs inte
I hus med egen brunn tillkommer det till ytterligare säkerhetsgrejer att montera för säkerheten
Läs tidigare så ser du att jag tom rekommenderar redundans i just delen säkerhetsventil dvs det som kan innebära stora faror om det fallerar. Att blåsa av ånga är som tex Daniel nämnde ett bra sätt att ta hand om restvärme i en villapanna detta pga av att fasövergång till ånga är mycket energikrävande. Givetvis ska man se till att utsläppet sker på ett bra sätt så man inte skapar risker eller problem där.
Och jag vet vad ångtryck är, i min ganska blandade erfarenhet har ibland tex ingått konstruktion, drifttagning av delar för kraftvärmeverk både med fossil och fastbränsle med effekter på många 10-tals MW även större elektrodångpannor. Driftprov av säkerhet tex blåsning via SÄV vid nystart av anläggningar av den typen är en ganska omskakande upplevelse de första gångerna man är med om det. Du behöver inte betvivla att jag tar det på största allvar men där ryms knappast SYR.
Och jag vet vad ångtryck är, i min ganska blandade erfarenhet har ibland tex ingått konstruktion, drifttagning av delar för kraftvärmeverk både med fossil och fastbränsle med effekter på många 10-tals MW även större elektrodångpannor. Driftprov av säkerhet tex blåsning via SÄV vid nystart av anläggningar av den typen är en ganska omskakande upplevelse de första gångerna man är med om det. Du behöver inte betvivla att jag tar det på största allvar men där ryms knappast SYR.
Är väldigt tveksam att lite ångblås kan uppfylla reglerna enligt BBR. Har för mig att det i all fall tidigare stod i BBR att temp begränsnings ventil bör finnas och enligt dom som begriper sig på regelverket så måste ev avsteg uppfylla samma eller bättre funktion för att vara ok men jag har ingen koll på det. Men man bygger ju som man själv vill ha det för vad jag vet sker ingen kontroll att man följt några regler förutom brandrisken vilket brukar kollas vid besiktning. Det finns ju en flera anledningar till att det ofta används öppna exp kärl till vedanläggningar och ett av dom är nog kraven på nöd kylning. Vet inte om risken vid ev fallerande säkventil är större på en vedanläggning än en vv beredare pannan eller ev ack tank lär rämna vid ganska få bars övertryck medans en vv beredare är byggd för 9 bar och lär klara bra mycket mera innan den smäller.
Vid ett öppet system när det ska blåsa ut på taket är det lite vanskligt , då det kan bli kondens i röret och frysa till stopp , då måste säken fungera perfekt annars går pannan i luften.
För ca 20 år sen hände det , oljepanna , termostaten en s.k. gemensam Med ÖHS sa upp sig och pannan gick i luften , slog ut en lecavägg mot garaget , slog ut garageporten och där stod farbror utanför , och slog ihjäl honom med porten
Otroligt sorgligt , men det var ångtrycket som var kraften , nu finns det inte regler för nödkylning på oljepannor och el-pannor , så där var det inte fel i installationen , men kanske han klarat sig om det funnits nödkylning
För ca 20 år sen hände det , oljepanna , termostaten en s.k. gemensam Med ÖHS sa upp sig och pannan gick i luften , slog ut en lecavägg mot garaget , slog ut garageporten och där stod farbror utanför , och slog ihjäl honom med porten
Otroligt sorgligt , men det var ångtrycket som var kraften , nu finns det inte regler för nödkylning på oljepannor och el-pannor , så där var det inte fel i installationen , men kanske han klarat sig om det funnits nödkylning
Skillnaden mellan en VVB och en vedpanna är främst effekten och tillgänglig restvärme i vedfallet. Räkna lite själv på vad du kan åstadkomma med en elpatron i en VVB på 2-3 kW och med den vattenvolymen. I fallet VVB har du redan säkerhet i form av maxtermostaten och sen på det SÄV.S smurfen72 skrev:Är väldigt tveksam att lite ångblås kan uppfylla reglerna enligt BBR. Har för mig att det i all fall tidigare stod i BBR att temp begränsnings ventil bör finnas och enligt dom som begriper sig på regelverket så måste ev avsteg uppfylla samma eller bättre funktion för att vara ok men jag har ingen koll på det. Men man bygger ju som man själv vill ha det för vad jag vet sker ingen kontroll att man följt några regler förutom brandrisken vilket brukar kollas vid besiktning. Det finns ju en flera anledningar till att det ofta används öppna exp kärl till vedanläggningar och ett av dom är nog kraven på nöd kylning. Vet inte om risken vid ev fallerande säkventil är större på en vedanläggning än en vv beredare pannan eller ev ack tank lär rämna vid ganska få bars övertryck medans en vv beredare är byggd för 9 bar och lär klara bra mycket mera innan den smäller.
Ett öppet system är perfekt vid vedanläggningar mest pga avluftning som annars kan vara ett litet problem om man inte bygger bra och vettigt. För säkerhet mot högt tryck skiljer det ju inget om du har en vätskepelare på 15 m eller SÄV på 1.5 bar. Temperaturen kan du begränsa via fläktstopp om pannan är av någorlunda modern typ som den bör om det ska vara vettigt att elda hemma.
Sätt dig sen in i vad det kräver att generera ånga innan du skriver "lite ångblås" med en acktank i systemet som tillför vatten i botten via inkopplingen går det inte åt många liter för skydd.
Det finns inget uttryckligt krav på en nödkylsventil i BBR. Men det finns krav på skydd mot övertemperatur. Det har tolkats som ett krav på kylventil. Det är samma krav oavsett om det är öppet eller slutet. Dessutom finns ett krav på skydd mot övertryck, det uppfylls med en säkerhetsventil. Jag tycker att den borde kunna lösa båda fallen.
Hade ju klarat sig utmärkt om det funnits fungerande SÄV gärna dubbla också som sagt.L Liteavvarje skrev:Vid ett öppet system när det ska blåsa ut på taket är det lite vanskligt , då det kan bli kondens i röret och frysa till stopp , då måste säken fungera perfekt annars går pannan i luften.
Det skulle varit en säkrare lösning. Nödkylningen är beroende av att det finns vatten. Övertrycksventilen har inga sådana beroenden.
Som tur är kan man ju lösa såna problem på ett bra och säkert sätt långt bortom dessa "krav" och ditt förslag är ju bra. Förstår inte varför man inte ska sträva att nå en nivå över de grundläggande när det är enkelt ordnat. Givetvis bra med riktlinjer och praxis men pss som i tex elbranschen är det inga problem att välja alternativ även bättre bara man förstår och vet hur.D Daniel 109 skrev:Det finns inget uttryckligt krav på en nödkylsventil i BBR. Men det finns krav på skydd mot övertemperatur. Det har tolkats som ett krav på kylventil. Det är samma krav oavsett om det är öppet eller slutet. Dessutom finns ett krav på skydd mot övertryck, det uppfylls med en säkerhetsventil. Jag tycker att den borde kunna lösa båda fallen.
Tyvärr så klarar jag inte av att räkna på det men gör gärna nån uträckning och förklara enkelt så man hänger med. Spelar verkligen effekten nån roll en vanlig elberedare kommer ju över 9 bar i stort sett varje gång den töms på vatten och värmer på nytt om inte det sitter en fungerande säk ventil där även om den bara värmer till 60-70 grader.GK100 skrev:
Skillnaden mellan en VVB och en vedpanna är främst effekten och tillgänglig restvärme i vedfallet. Räkna lite själv på vad du kan åstadkomma med en elpatron i en VVB på 2-3 kW och med den vattenvolymen. I fallet VVB har du redan säkerhet i form av maxtermostaten och sen på det SÄV.
Ett öppet system är perfekt vid vedanläggningar mest pga avluftning som annars kan vara ett litet problem om man inte bygger bra och vettigt. För säkerhet mot högt tryck skiljer det ju inget om du har en vätskepelare på 15 m eller SÄV på 1.5 bar. Temperaturen kan du begränsa via fläktstopp om pannan är av någorlunda modern typ som den bör om det ska vara vettigt att elda hemma.
Sätt dig sen in i vad det kräver att generera ånga innan du skriver "lite ångblås" med en acktank i systemet som tillför vatten i botten via inkopplingen går det inte åt många liter för skydd.
Hur sänker säk ventilen tempen ?D Daniel 109 skrev:Det finns inget uttryckligt krav på en nödkylsventil i BBR. Men det finns krav på skydd mot övertemperatur. Det har tolkats som ett krav på kylventil. Det är samma krav oavsett om det är öppet eller slutet. Dessutom finns ett krav på skydd mot övertryck, det uppfylls med en säkerhetsventil. Jag tycker att den borde kunna lösa båda fallen.
Den sänker inte temperaturen. Men det han inte bli varmare än 127grader.
Först var vi TS sen 2 sen 3 och nu 4 som ha åsikter om detta
Skulle gärna att det kom in någon annan med sakliga kunskaper i detta , ev- kan hänvisa till regler , det jag länkade till , säger bara att med eget vatten så tillkommer det ytterligare regler Så vi kan komma till ruta noll om säkerheten kring pannor och VVB som kom in senare
Och TS får en vedertagen information om vad som gäller och inte något hit och dit
Skulle gärna att det kom in någon annan med sakliga kunskaper i detta , ev- kan hänvisa till regler , det jag länkade till , säger bara att med eget vatten så tillkommer det ytterligare regler Så vi kan komma till ruta noll om säkerheten kring pannor och VVB som kom in senare
Och TS får en vedertagen information om vad som gäller och inte något hit och dit
I VVB fallet och som du menar med dropp via SÄV efter tappning är det ju den instängda volymen pga backventil som ger expansion och tryckökning. Om det skulle nå så höga nivåer att den havererar kommer det inte mer än spricka och rinna ut VV man är långt från ånga och Mythbusters. I praktiken ska det mycket till för att skapa större fara med VVB och där finns som sagt normalt två skilda skydd som kan komplettera varandra viktigast även där SÄV i normaldrift också.S smurfen72 skrev:Tyvärr så klarar jag inte av att räkna på det men gör gärna nån uträckning och förklara enkelt så man hänger med. Spelar verkligen effekten nån roll en vanlig elberedare kommer ju över 9 bar i stort sett varje gång den töms på vatten och värmer på nytt om inte det sitter en fungerande säk ventil där även om den bara värmer till 60-70 grader.