7 437 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
alternativ till plexiglas som sänggavel
Hej!
Hade tänkt sätta en skiva plexiglas som huvudgavel till en 120-säng av olika estetiska skäl (rummet är rätt litet och innehåller rätt mycket, så helst ska det "inte synas" för mycket men ändå skydda väggen mot hårgelé och liknande).
Trodde i min enfald att detta var billigt, men fick veta att det skulle kosta typ 750 pix. Rätt mycket tycker jag, och undrar därför om någon har förslag på något liknande material man skulle kunna använda sig av. Ska ju inte utsättas för några som helst hållfasthetsprov, så det måste inte vara något NASA-material.
Tacksam för alla tips!
/Elin
Hade tänkt sätta en skiva plexiglas som huvudgavel till en 120-säng av olika estetiska skäl (rummet är rätt litet och innehåller rätt mycket, så helst ska det "inte synas" för mycket men ändå skydda väggen mot hårgelé och liknande).
Trodde i min enfald att detta var billigt, men fick veta att det skulle kosta typ 750 pix. Rätt mycket tycker jag, och undrar därför om någon har förslag på något liknande material man skulle kunna använda sig av. Ska ju inte utsättas för några som helst hållfasthetsprov, så det måste inte vara något NASA-material.
Tacksam för alla tips!
/Elin
Har du tittat i den här tråden?
http://www.byggahus.se/forum/inredning/60886-tillverka-egen-saenggavel.html
http://www.byggahus.se/forum/inredning/60886-tillverka-egen-saenggavel.html
Den tråden innehåller ju många bra förslag, men inga med plexiglas som kloka elin var ute efter. Fast Elin kanske fick andra ideer nu. Själv tyckte jag plexiglasidéen var jättebra. Vi har tänkt ha en cool tapet på väggen/snedtaket ovanför sängen, som en slags "headboard". Eftersom problemet med tapet är risk för fläckar där man har huvudet så har vi grunnat på vad vi ska ha för sänggavel för att ta hand om det, men inte varit riktigt nöjda med någon variant. Men med glas skulle vi ju kunna lösa fläckproblemet och fortfarande kunna se tapeten. Tyvärr har jag inga förslag på billigare material, men jag ska luska vidare. Hojtar till om jag hittar något.morsan skrev:
Jadå, den har jag följt med stort intresse! Men nu skulle jag vilja ha något genomskinligt...morsan skrev:
Någon med något annat förslag? Man kan ju förstås ta vanligt glas, men det blir kanske lite kallt att sitta emot? Häfta upp genomskinligt duschdraperi blir förmodligen för sladdrigt.
/Elin
hitta denna firma när jag sökte för ett tag sedan
Plexiglas Shop - PLEXIGLAS® XT Farblos 20070 PLEXIGLAS® XT Farblos 20070
provade detta mått...
Zuschnitt
Länge:mm 1200
Breite:mm 1000
Stück:
Dicke:3mm - 27,00 EUR/
skulle kosta
38,35 Euro
plus frakt......
Plexiglas Shop - PLEXIGLAS® XT Farblos 20070 PLEXIGLAS® XT Farblos 20070
provade detta mått...
Zuschnitt
Länge:mm 1200
Breite:mm 1000
Stück:
Dicke:3mm - 27,00 EUR/
skulle kosta
38,35 Euro
plus frakt......
Duschdraperi tror jag blir precis som du säger alldeles för sladdrigt.
En tanke slog mig: skulle det inte funka om man lackade väggen? Då borde man väl få en yta som är mer skyddad och dessutom avtorkningsbar. Kan man lacka ovanpå tapet eller blir det bara blaj?
En tanke slog mig: skulle det inte funka om man lackade väggen? Då borde man väl få en yta som är mer skyddad och dessutom avtorkningsbar. Kan man lacka ovanpå tapet eller blir det bara blaj?
Jag funderade också på det
Tanken med frågan om den andra tråden var väl mest hur de satta fast sänggavlarna och så där...
Men en tunn skiva (masonite?) med samma tapet som på väggen, med lack på eller ett genomskinligt duschdraperi fasthäftat på baksidan.
En tunn skiva målad med blank lackfärg kanske också kan fungera?
Men en tunn skiva (masonite?) med samma tapet som på väggen, med lack på eller ett genomskinligt duschdraperi fasthäftat på baksidan.
En tunn skiva målad med blank lackfärg kanske också kan fungera?
Klicka här för att svara