2 325 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Alternativ till motfyllning av kantelement
Sitter och funderar på alternativ till motfyllning av kantelement då vi håller på att gjuta garageplatta, 6x11m.
Anledningen är att jag skulle behöva skotta ut rätt många kubik för att fylla upp (har 300 mm element) och jag har inte tillgång till maskin. Undrar om glesform kan vara ett alternativ? Vad säger ni med mer erfarenhet? En glesform av råspont eller 45x195 och snedsträvor, räcker det? Marken är för hård/ stenig för att slå ner stabbar...
Andra tips?
Tack på förhand! =)
Anledningen är att jag skulle behöva skotta ut rätt många kubik för att fylla upp (har 300 mm element) och jag har inte tillgång till maskin. Undrar om glesform kan vara ett alternativ? Vad säger ni med mer erfarenhet? En glesform av råspont eller 45x195 och snedsträvor, räcker det? Marken är för hård/ stenig för att slå ner stabbar...
Andra tips?
Tack på förhand! =)
Tänkte du motfylla ändå upp menar du? Jag gissar att dina kantelement är av L-formtyp, och då räcker det gott med mothåll i botten för att motverka eventuell skjuvningskraft.
Jo precis... kantelement av L form.. har för mig att det ska räcka att motfylla med 2/3 av höjden så i mitt fall 20 cm...då borde det funka med 45x195 regel i botten? Som alternativ till grus menar jag. Det skulle bli billigare och vara lättare rent fysisktT T.Gustafsson skrev:
Det funkar säkert. Min erfarenhet är att det knappt krävs mothåll, om man korrekt monterat överlappande lager med cellplast och använt tillräckligt med fixeringskilar och plastspik. Det skall också sägas att i normalfallet lägger man grus mot botten ändå för att inte underliggande makadam skall rasa ut och för att det helt enkelt blir mycket snyggare.
Klicka här för att svara