Hej,

Håller på att lägga platon med 12mm golvspån och 14mm parkett på betongplatta och jag upplever en del ljud från platonmattan när går på en liten testyta som jag lagt ut. Har stegdämp mellan Platon och spån samt stegdämp mellan spån och parkett.

en lösning på detta verkar vara Isolas Ventitex men de kommer kosta runt 3000 för 3 rullar. Finns det något billigare alternativ som uppfyller samma funktion?

tack

Inte svar på din fråga men jag har nyligen lagt platonmatta i 2 rum (á 25 kvm) nere i källaren.
I första rummet missade jag att köra ventitex, eller rättare sagt tänkte jag ”det behövs nog inte!”.
Har lagt Platon + 12mm spånskiva (helspontat ”renoveringsgolv”) + vanlig 2 mm underlagsfoam + 15 mm Parkett.
Utan Ventitex fick jag ett väldigt klapperljud, så pass att jag ett tag var på väg att riva upp och börja om. Men efter att spånskivorna satt sig lite och möbler kommit på plats så är det i princip helt borta. Kan forcera fram ett viss ljud om jag stampar ordentligt.

I andra rummet körde jag samma uppsättning men med Ventitex under. Inga som helst klapperljud överhuvudtaget, så den fungerar som tänkt.
Må hända att den kostar en slant, men i sammanhanget ganska lite pengar om man räknar ihop totala kostnaden för golvet.

M mikaeloden skrev:
Inte svar på din fråga men jag har nyligen lagt platonmatta i 2 rum (á 25 kvm) nere i källaren.
I första rummet missade jag att köra ventitex, eller rättare sagt tänkte jag ”det behövs nog inte!”.
Har lagt Platon + 12mm spånskiva (helspontat ”renoveringsgolv”) + vanlig 2 mm underlagsfoam + 15 mm Parkett.
Utan Ventitex fick jag ett väldigt klapperljud, så pass att jag ett tag var på väg att riva upp och börja om. Men efter att spånskivorna satt sig lite och möbler kommit på plats så är det i princip helt borta. Kan forcera fram ett viss ljud om jag stampar ordentligt.

I andra rummet körde jag samma uppsättning men med Ventitex under. Inga som helst klapperljud överhuvudtaget, så den fungerar som tänkt.
Må hända att den kostar en slant, men i sammanhanget ganska lite pengar om man räknar ihop totala kostnaden för golvet.
Hej,

Upplever ungefär samma sak när jag körde med platon, foam, spånskiva, foam och en till spånskiva, bara för att testa innan vi får parketten. Det låter knappt när man har lite vikt på det, så är osäker på hur illa det kommer vara sen när man får möbler osv på plats.

L lillespillevinken skrev:
Hej,

Upplever ungefär samma sak när jag körde med platon, foam, spånskiva, foam och en till spånskiva, bara för att testa innan vi får parketten. Det låter knappt när man har lite vikt på det, så är osäker på hur illa det kommer vara sen när man får möbler osv på plats.
Det beror nog lite på storlek på rummet samt vilka möbler som ska in. Det är ju främst på ”öppna ytor” som det är större risk att du får problem med ljud. Sen är det svårt att säga till vilken utsträckning.

Men personligen skulle jag aldrig lägga utan Ventitex (eller likvärdigt alternativ) igen, då ljudet var på tok för störande när det fanns där i större utsträckning.

Gällande alternativ så borde ett finmaskigt nät i någon form av plast/nylon eller liknande funka. Så länge det är släpper igenom ev fukt samt är finmaskigt nog så att knopparna på platonmattan inte tar sig igenom.
Det får inte heller absorbera fukten, då blir det nog snabbt en tråkig lukt och platonmattan tappar huvudsaklig funktion.

Ingen aning, men skulle typ ”Bärnät” som man använder för att skydda odlingar från fåglar fungera?

https://www.biltema.se/fritid/tradg...qFR-tpXDK2cThcvCtvpvXG04V1gznWzUaAmNvEALw_wcB

Vet att detta är en äldre tråd men tänkte ändå höra om nån känner till ett billigare alternativ till Isolas Ventitex? Kanske har dykt upp nåt senaste åren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.