Jag tänker att detta kan intressera någon i dessa tider med höga elpriser och mycket kamin-eldning i stugorna. Jag vill bara tipsa om att i gamla hus (som mitt) kan man ha stor nytta av att gå lite egna, alternativa vägar mot ett bättre och jämnare inomhusklimat, och även en något kapad elräkning.

Mitt hus är som en labyrint på nedervåningen, med kök samt badrum/tvättstuga i ena änden av labyrinten, en luft/luft-värmepump i den andra änden och en braskamin på mitten, nära trappan till övervåningen. Övervåningen består av en stor öppen hall med förbindelse till fyra sovrum (med friskluftsventiler i ytterväggarna) och ett litet duschrum. Båda våtutrymmena har frånluft via varsin fläkt.

När jag flyttade in var det både ojämn värme i huset och usel luftkvalitet alternativt kalldrag i sovrummen (från friskluftsventilerna) så fort man stängde dörren; vilket av de två det blev berodde på vindriktningen för dagen. Jag funderade ett tag på vad jag skulle hitta på. Frånluftvärmepump uteslöt jag p.g.a. avsaknad av vattenburet värmesystem samt att frånluften från de två badrummen går ut på helt olika ställen. FTX-system uteslöt jag delvis av samma anledning (frånluftens uppdelning) men också p.g.a. riskerna med att skapa övertryck i sovrummen i ett hus med en (för mig) okänd kvalitet på tätningen upp till kallvind. Så vad göra? Det mynnade till slut i ett eget luftcirkulationssystem istället och jag behöll befintlig lösning på frånluft från de två badrummen.

Sovrummen har nu varsitt frånluftsdon i taket där fyra rum delar på två fläktar, som helt sonika trycker ner den luften på nedervåningen igen, i varsin ände av labyrinten. De två flödena möts sen på mitten av nedervåningen (nära kaminen) och går tillbaka upp via trappan. Nästan hela rörsystemet befinner sig på kallvinden och är isolerat med masonitlådor fyllda med mineralull. De avslutande partierna som förbinder till nedervåningen är inbakade i befintlig isolering inne i väggarna, direkt innanför gips och ångspärr, och utmynnar i två tilluftsdon i innertaket.

Resultatet av detta blev bättre än förväntat:

1) Friskluftsventilerna i sovrummen stängs nu igen helt under uppvärmningssäsongen varpå kalldrag undviks oavsett väder/vind. Därmed kan elradiatorerna där gå på sparlåga.
2) Man kan alltid sova med stängda dörrar då en stor mängd frisk luft kommer in genom springan under dörren.
3) Ventilationen i badrummen kunde sättas till ett minimum, jag ser bara till att den är tillräcklig för att undvika överdriven imma när man duschar/badar samt att skitlukten ventileras bort inom rimlig tid.
4) Värmen från både luft/luft-värmepump och kamin sprids betydligt bättre till resten av huset, främst till övervåningen.
5) Systemet blev tystare än jag brukar uppleva tilluften i sovrum från ett FTX-system. Det beror nog på att man befinner sig uppströms fläkten istället för nedströms.

Summa summarum ett klart skönare inneklimat med bättre värmespridning från de två billiga värmekällorna och bättre luftkvalitet i hela huset, detta trots mindre ventilation och således lägre värmeförluster. Självfallet går inte detta att åstadkomma i alla hus, men kanske kan det inspirera någon till att göra något alternativt, som blir bäst lösning för just sitt hus. Det är ju inte alla hus som praktiskt går att konvertera till de rådande moderna lösningar som används vid nybyggnation. Materialet för ovanstående blev också förhållandevis billigt, kanske 15 000 SEK.

• Gilla
Anton.hed och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.