Jag har en tomt där ett byggföretag skall bygga ett hus på för mig.
Jag har de pengar som byggnationen kostar på min bank, både som medel på konto samt i värdepapper.
Då jag inte behöver något byggnadskreditiv, samtidigt som byggföretaget gärna vill vara trygga i att jag kan betala mina fakturor löpande, söker jag en lösning som funkar för både mig och byggaren.
Någon som har varit i samma situation och har förslag på lösning? Vill gärna undvika att köpa garantier från banken då detta kostar en hel del.

Redigerat:
Försök att komma överens om en betalningsplan och dela upp bygget i flera steg tex när plattan är gjuten , när stommen är rest när huset är vädertätt osv. Ta hjälp av någon oberoende kunnig som kan hjälpa dig prissätta de olika stegen.

Upprätta ett ABS18 kontrakt med dem. Där finns även överenskommelse om betalplan. Tryggt för både dig och dem. Be dem presentera en plan där inga arbeten förskottsfaktureras. Vill de ha ytterligare garantier kan ni kontakta banken som borde kunna hjälpa till med en bankgaranti.

I vilket fall som helst bör du upprätta detta avtal, handlar ju om mer än bara betalplanen.

https://publikationer.konsumentverk...-hantverkstjanster/entreprenadkontrakt-abs-18

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.