Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kluvet trallvirke 28x95 skulle kunna funka, men kör på 45x45 för lite bättre bärighet.
Jag har byggt liknade staket, ca 50 m totalt. Körde med 34x45, med 45 mellan spjälorna. Snyggt och enkelt, dock klättringsvänligt för barnen.
Hur långt har du mellan stoplarna? Lite osäker på hur långt man kan ha mellanrummet. Har redan en befintlig altan och skall "ställa" halva stolpen på altanen och hälften går ner på utsidan av altanden och skruvas fast där.
/Daniel
/Daniel
Jag har också kikat mycket efter den rätta dimensionen på ett insynsskydd som jag snart skall sätta tänderna i.
Efter diverse promenader i grannskapet har jag sett en massa olika. 45x45 är inte ovanligt som många skriver. Detta ger dock i mitt tycke ett för maffigt intryck för mitt ändamål. Och det ser ofta lite löjligt overkill ut.
Har dessutom sett en massa som inte är 45x45, o det skulle passa bättre för min del. Men som trådskaparen skriver, det finns ju inte i ngn bygghandel.
Kluven trall 28*95, som ngn sade vore nog bättre för mig. Hur blir dessa kanterna då? Blir inte den ena lite rundad o sedan väldigt vinkelrät där den är kluven?
Har inte sett färdigkluvna på brädgården, är detta beställningsvara?
Efter diverse promenader i grannskapet har jag sett en massa olika. 45x45 är inte ovanligt som många skriver. Detta ger dock i mitt tycke ett för maffigt intryck för mitt ändamål. Och det ser ofta lite löjligt overkill ut.
Har dessutom sett en massa som inte är 45x45, o det skulle passa bättre för min del. Men som trådskaparen skriver, det finns ju inte i ngn bygghandel.
Kluven trall 28*95, som ngn sade vore nog bättre för mig. Hur blir dessa kanterna då? Blir inte den ena lite rundad o sedan väldigt vinkelrät där den är kluven?
Har inte sett färdigkluvna på brädgården, är detta beställningsvara?
Dimension på stolparna till räcket körde jag med 70x70, avstånd mellan stolpar ca 150cm, överliggaren har dimension 45x120.
Bifogar några till bilder, det kanske inspirerar någon. Jag fick för övrigt inspiration till räcket just från detta eminenta forum.
Bifogar några till bilder, det kanske inspirerar någon. Jag fick för övrigt inspiration till räcket just från detta eminenta forum.
Jag tänkte också bygga med den designen. Har kikat på ett befintilgt staket i den designen vi letar efter och den var byggd i 45x45.
Kommer bli 180 högt.
Kommer stå mellan grannens husvägg och en garagelänga. Jag är inte snickare, så ni får gärna påtala brister i min konstruktion...
Tänkte dra 70x45 i grannens fasad och i garageväggen (har fått godkännt av grannen). Dra detta med ca 3 st franska träskruv av lämplig storlek. Sedan köra en stolpe på 70x70 i mitten som jag sätter med en sån kon som man slår ner i marken (inte gjuta). Köra liggande 45x45 med 45 mm mellanrum. Sedan ha en överliggare med fall på ca 28x95.
Jag hoppas att jag får en skaplig stabilitet i staketet eftersom jag drar ändreglarna ordentligt i en vägg.
Vad tror ni?
På skissen är mittenstolpen i 45x45, men jag kommer köra 70x70.
Tack!
/Johan
Kommer bli 180 högt.
Kommer stå mellan grannens husvägg och en garagelänga. Jag är inte snickare, så ni får gärna påtala brister i min konstruktion...
Tänkte dra 70x45 i grannens fasad och i garageväggen (har fått godkännt av grannen). Dra detta med ca 3 st franska träskruv av lämplig storlek. Sedan köra en stolpe på 70x70 i mitten som jag sätter med en sån kon som man slår ner i marken (inte gjuta). Köra liggande 45x45 med 45 mm mellanrum. Sedan ha en överliggare med fall på ca 28x95.
Jag hoppas att jag får en skaplig stabilitet i staketet eftersom jag drar ändreglarna ordentligt i en vägg.
Vad tror ni?
På skissen är mittenstolpen i 45x45, men jag kommer köra 70x70.
Tack!
/Johan
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag tror iofs du klarar dig fint med 45x70 till stolparna, men skulle nog sätta en varje meter. Tänk också på att använda varmgalvad kamspik eller syrafast trallskruv. OCH förborra i ändträ och för dina franska träskruv.
Tror du det blir rangligt om jag inte kör en stolpe varje meter?
Hade hoppats på att slippa det för att få ett luftigare utssende. Både stolparna i ändarna på staketet kommer ju sitta helt stumt eftersom de är dragna i en vägg. Bör det inte hålla med bara en stolpe?!?
/Johan
Hade hoppats på att slippa det för att få ett luftigare utssende. Både stolparna i ändarna på staketet kommer ju sitta helt stumt eftersom de är dragna i en vägg. Bör det inte hålla med bara en stolpe?!?
/Johan
Klicka här för att svara