Ett annat sätt att få barn att inte klättra på räcket är att låta dem klättra på något roligare istället. Är också uppväxt med båt men jag klättrade inte i mantåget? Jag var mer typen som låg i stickkojen med en bok och radio/kassettband... ;)

Barn klättrar i träd, på klätterställningar, stegar, kojor, loftsängar, allt möjligt. Och dör inte som flugor.

• Gilla
BosseHansson och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla åsikter!
Det behöver inte vara just vajrar men något motsvarande, dvs diskret och skymmer inte utsikten för mkt.
Funderade lite på järnrör eller liknande istället, det är det närmsta alternativet, men vajer är ju snyggast tycker vi :)
Vad menas med tågvirke?

Det hör med lag eller inte, vad kan hända dvs konsekvenser av att inte följa lagen om det nu är lag? Böter? Eller? Tror faktiskt inte att det finns något sånt?

Det är def. spring och bus i mina barn, men jag är ganska chill när det gäller sånt. Det man inte dör av... och det gör man ju inte om man faller 80 cm :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ev skadestånd om någon annans barn skadar sig, man behöver ju inte dö men kanske får men för livet
ev sätta glasskivor mellan stolparna ,skymmer ju inte utsikten så mkt

R ravve007 skrev:
Vad menas med tågvirke?
Grova rep.
Trädäck med lutande trästolpar och grovt rep, uteserveringsmöbler och en vit stuga med blå dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes har några av stolparna vikt sig lite. Låt oss anta att det inte bara är illa monterat. :D

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Sök på Q-web, är snyggt men dyrt som snus...

Med vänlig hälsning, fremax

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd

[länk]
Thomas, jag har gått och väntat hela dagen på att du ska skriva ett inlägg om att det där inte är lag, jag är lite besviken. :rofl:
Jag har ju redan förberett fortsättningen. :p

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nej, BBR är inte lag för hemmabyggare som renoverar.
Det står redan på FÖRSTA SIDAN att det gäller för nya byggnader! Senast jag kollade så räknas inte altaner eller trappor som nya byggnader. Däremot är det ju alltid trevligt att följa BBR eftersom man då har något man kan peka på om en olycka sker. Men BBR är inte LAG.

Första paragrafen är:
1:1 Allmänt
Denna författning innehåller föreskrifter och allmänna råd till följande lagar och förordningar
(huvudförfattningarna)
udförfattningarna)
– plan- och bygglagen (2010:900), PBL,
– plan- och byggförordningen (2011:338), PBF.

Precis blivit klar med mitt vajerräcke, billigaste jag hittade va på biltema, rostfritt 10m längder o i mitt fall 3mm.

På det långa räcket sågade av skallen på m8 bultar, borrade 3mm hål in i bulten o pressade fast vajern med verkstadspress.
På motsatt sida borrade jag in m8 bultar på en 45x70 som jag sen fäste på sista stolpen (stolparna för räcket va 70x70, satte även 45x70 horisontellt mellan varje stolpe) och på dessa bultar skruvade jag fast lyftögglor o sen trädde jag vajern igenom och pressade en öggla med hjälp av presslås o en bultsax o sen kunde jag spänna i motsatt stolpe där mina m8 bultar stack ut :) se bilder

På dom korta sträckorna körde jag vanlig träskruvögla varav den ena öglan i varje längd lät jag sticka ut lite så jag kunde spänna genom att skruva in den. På dessa sätt slapp jag fula (o dyra) vantskruv.
Se bilder, ursäkta röran

PS har precis blivit klar o vet inte hur detta håller över tid med rost o dyl, får se helt enkelt. Hittade även en del på Youtube när jag sökte "wire railing diy"
Hemmagjort vajerräcke med rostfria vajrar och trästolpar på en uteplats vid skymning, med trädäck och gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild av hemmagjort vajerräcke med rostfria vajer, bultar och lyftögglor på en trästolpe.
Skapa konto
Nyligen installerat vajerräcke med en trådvajer fäst i en lyftögla på en trästolpe, med en gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto
Träräcke på veranda med nyinstallerat vajerräcke och diverse verktyg och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
AF61 och 3 till
  • Laddar…
Till ts: funderat på armeringsnät istället? Finns nät för att gjuta balkonger med mindre rutor.

Fått ihop nå räcke än? Bilder? :)

C creepah skrev:
Fått ihop nå räcke än? Bilder? :)
Nej inte fått ihop räcket än, har dock bestämt mig för att strunta i wire och köra med stålrör istället, stående med 10 cm mellanrum.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.