21 059 läst ·
26 svar
21k läst
26 svar
Altanräcke med wire
Ett annat sätt att få barn att inte klättra på räcket är att låta dem klättra på något roligare istället. Är också uppväxt med båt men jag klättrade inte i mantåget? Jag var mer typen som låg i stickkojen med en bok och radio/kassettband... 
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Barn klättrar i träd, på klätterställningar, stegar, kojor, loftsängar, allt möjligt. Och dör inte som flugor.
Tack för alla åsikter!
Det behöver inte vara just vajrar men något motsvarande, dvs diskret och skymmer inte utsikten för mkt.
Funderade lite på järnrör eller liknande istället, det är det närmsta alternativet, men vajer är ju snyggast tycker vi
Vad menas med tågvirke?
Det hör med lag eller inte, vad kan hända dvs konsekvenser av att inte följa lagen om det nu är lag? Böter? Eller? Tror faktiskt inte att det finns något sånt?
Det är def. spring och bus i mina barn, men jag är ganska chill när det gäller sånt. Det man inte dör av... och det gör man ju inte om man faller 80 cm
Det behöver inte vara just vajrar men något motsvarande, dvs diskret och skymmer inte utsikten för mkt.
Funderade lite på järnrör eller liknande istället, det är det närmsta alternativet, men vajer är ju snyggast tycker vi
Vad menas med tågvirke?
Det hör med lag eller inte, vad kan hända dvs konsekvenser av att inte följa lagen om det nu är lag? Böter? Eller? Tror faktiskt inte att det finns något sånt?
Det är def. spring och bus i mina barn, men jag är ganska chill när det gäller sånt. Det man inte dör av... och det gör man ju inte om man faller 80 cm
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Nej, BBR är inte lag för hemmabyggare som renoverar.
Det står redan på FÖRSTA SIDAN att det gäller för nya byggnader! Senast jag kollade så räknas inte altaner eller trappor som nya byggnader. Däremot är det ju alltid trevligt att följa BBR eftersom man då har något man kan peka på om en olycka sker. Men BBR är inte LAG.
Första paragrafen är:
1:1 Allmänt
Denna författning innehåller föreskrifter och allmänna råd till följande lagar och förordningar
(huvudförfattningarna)
udförfattningarna)
– plan- och bygglagen (2010:900), PBL,
– plan- och byggförordningen (2011:338), PBF.
Det står redan på FÖRSTA SIDAN att det gäller för nya byggnader! Senast jag kollade så räknas inte altaner eller trappor som nya byggnader. Däremot är det ju alltid trevligt att följa BBR eftersom man då har något man kan peka på om en olycka sker. Men BBR är inte LAG.
Första paragrafen är:
1:1 Allmänt
Denna författning innehåller föreskrifter och allmänna råd till följande lagar och förordningar
(huvudförfattningarna)
udförfattningarna)
– plan- och bygglagen (2010:900), PBL,
– plan- och byggförordningen (2011:338), PBF.
Precis blivit klar med mitt vajerräcke, billigaste jag hittade va på biltema, rostfritt 10m längder o i mitt fall 3mm.
På det långa räcket sågade av skallen på m8 bultar, borrade 3mm hål in i bulten o pressade fast vajern med verkstadspress.
På motsatt sida borrade jag in m8 bultar på en 45x70 som jag sen fäste på sista stolpen (stolparna för räcket va 70x70, satte även 45x70 horisontellt mellan varje stolpe) och på dessa bultar skruvade jag fast lyftögglor o sen trädde jag vajern igenom och pressade en öggla med hjälp av presslås o en bultsax o sen kunde jag spänna i motsatt stolpe där mina m8 bultar stack ut
se bilder
På dom korta sträckorna körde jag vanlig träskruvögla varav den ena öglan i varje längd lät jag sticka ut lite så jag kunde spänna genom att skruva in den. På dessa sätt slapp jag fula (o dyra) vantskruv.
Se bilder, ursäkta röran
PS har precis blivit klar o vet inte hur detta håller över tid med rost o dyl, får se helt enkelt. Hittade även en del på Youtube när jag sökte "wire railing diy"
På det långa räcket sågade av skallen på m8 bultar, borrade 3mm hål in i bulten o pressade fast vajern med verkstadspress.
På motsatt sida borrade jag in m8 bultar på en 45x70 som jag sen fäste på sista stolpen (stolparna för räcket va 70x70, satte även 45x70 horisontellt mellan varje stolpe) och på dessa bultar skruvade jag fast lyftögglor o sen trädde jag vajern igenom och pressade en öggla med hjälp av presslås o en bultsax o sen kunde jag spänna i motsatt stolpe där mina m8 bultar stack ut
På dom korta sträckorna körde jag vanlig träskruvögla varav den ena öglan i varje längd lät jag sticka ut lite så jag kunde spänna genom att skruva in den. På dessa sätt slapp jag fula (o dyra) vantskruv.
Se bilder, ursäkta röran
PS har precis blivit klar o vet inte hur detta håller över tid med rost o dyl, får se helt enkelt. Hittade även en del på Youtube när jag sökte "wire railing diy"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Till ts: funderat på armeringsnät istället? Finns nät för att gjuta balkonger med mindre rutor.
Klicka här för att svara
