Hej! Vi funderar bygga ett altanräcke med stående ribbor, tex 28*45mm ribbor och stolpar 90*90cm. Vi tänkte borra hål genom ribban och trä den över järnröret som går mellan stolparna. Sen sätta korta plaströrsbitar mellan ribborna som mellanrum och att ribborna hålls på plats.
Är detta möjligt? Kommer virket börja böja sig och det blir fult? Jag vill ha ett snyggt altanräcke för insyn som är snyggt från båda hållen. Lånade inspirationsbilder.
Är detta möjligt? Kommer virket börja böja sig och det blir fult? Jag vill ha ett snyggt altanräcke för insyn som är snyggt från båda hållen. Lånade inspirationsbilder.
Kul idé!MiaNordström skrev:
Hej! Vi funderar bygga ett altanräcke med stående ribbor, tex 28*45mm ribbor och stolpar 90*90cm. Vi tänkte borra hål genom ribban och trä den över järnröret som går mellan stolparna. Sen sätta korta plaströrsbitar mellan ribborna som mellanrum och att ribborna hålls på plats.
Men ja, de kommer böja och vrida sig.
I viss mån kan du påverka det genom val av träslag och kvalitet och avståndet mellan metallrören. Också svårt att få hålen exakt på samma ställe genom alla ribbor.
Jag tror att man med tre stänger kan hindra vridning tillräckligt. Att borra exakt kräver någon form av mall eller jigg. Med pelarborrmaskin är det enkelt att fixa.
Fast det gäller att använda rakt virke och trä upp bitarna på stängerna direkt efter man kapat och borrat, och på det sättet låsa fast dem så att inte vrider sig.
Fast det gäller att använda rakt virke och trä upp bitarna på stängerna direkt efter man kapat och borrat, och på det sättet låsa fast dem så att inte vrider sig.
Jag inbillar mig att ribborna håller bättre om man skär dem från tryckimpregnerade bättre plankor än om man köper färdiga i bygghandeln. Mina har hållit fint dessa 20 år (en måste bytas pga skada) och är gjorda av restplankor från trädäcken (som fortfarande 'lever') när huset byggdes.
Klicka här för att svara