Ska fästa en stolparna till räcket i mitt altanbygge och funderar på hur jag bäst fäster hörnstolpen.
Stolparna är 2st 45x95 som är limmad och skruvade.
De andra stolparna fäster jag med 2st vagnsbultar diagonalt men blir osäker på hörnstolpen då jag enbart har 45x45mm från stolpen att skruva/borra i. Har för mej att jag läst att man inte kan använda vagnsbult då utan att man ska spika? Känns mindre säkert då altanen ligger på 3 meters höjd..
Nån som kan reda ut mina frågetecken?
/Martin
Stolparna är 2st 45x95 som är limmad och skruvade.
De andra stolparna fäster jag med 2st vagnsbultar diagonalt men blir osäker på hörnstolpen då jag enbart har 45x45mm från stolpen att skruva/borra i. Har för mej att jag läst att man inte kan använda vagnsbult då utan att man ska spika? Känns mindre säkert då altanen ligger på 3 meters höjd..
Nån som kan reda ut mina frågetecken?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Martin
Produkter som diskuteras: "vagnsbultar"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag skulle nog tycka att det var ok att spika. Utgår från att du har liggande ribb eller vad det är du har ritat även på kortsidan och de (och inte minst överliggaren) kommer att låsa hörnstolpen effektivt.
Du kan även för extra styrka skråskruva stolpen uppifrån ned i kantbalken och den yttersta golvregeln, det döljs av trallen sen.
Du kan även för extra styrka skråskruva stolpen uppifrån ned i kantbalken och den yttersta golvregeln, det döljs av trallen sen.
Jag använde i princip bara essve ET-T skruv till
vårt altanbygge, med ett långt bits så är dom väldigt enkla att skråskruva och placera där det behövs.
Blev väldigt stabilt, snabbt går det också.
https://www.bauhaus.se/konstruktionsskruv-et-t-6-5x90-cs-100.html
vårt altanbygge, med ett långt bits så är dom väldigt enkla att skråskruva och placera där det behövs.
Blev väldigt stabilt, snabbt går det också.
https://www.bauhaus.se/konstruktionsskruv-et-t-6-5x90-cs-100.html
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det går säkert det med om man ser till att förborra tillräckligt stort så att man inte spräcker regeln men jag hade nöjt mig med typ 6 mm träskruv eller spik då jag tror det räcker länge.G Gooner skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Egentligen off topic men slänger in den här för säkerhets skull pga liggande ribbor: Se till att de sitter med små avstånd! https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-raecken.170011/
Tack för länken. Har läst om det tidigare men aldrig hittat några rekommendationer på mellanrum mellan ribborna? Ser man sej runt i området jag bor i så är det ganska vanligt att folk byggt sånna räcken trots att det är 2:a våningen, jag undrar om de löst det på något sätt eller om de bryter mot reglerna? Man kanske kan ha plexiskiva på insidan medans barnen är små..ghoti skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden