Ska fästa en stolparna till räcket i mitt altanbygge och funderar på hur jag bäst fäster hörnstolpen.
Stolparna är 2st 45x95 som är limmad och skruvade.
De andra stolparna fäster jag med 2st vagnsbultar diagonalt men blir osäker på hörnstolpen då jag enbart har 45x45mm från stolpen att skruva/borra i. Har för mej att jag läst att man inte kan använda vagnsbult då utan att man ska spika? Känns mindre säkert då altanen ligger på 3 meters höjd..
Nån som kan reda ut mina frågetecken? :)
3D-modell av ett hörn av en altan med en limmad och skruvad stolpe i en designprogrammiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett altanbygge med hörnstolpe och räcke i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Martin

Jag skulle nog tycka att det var ok att spika. Utgår från att du har liggande ribb eller vad det är du har ritat även på kortsidan och de (och inte minst överliggaren) kommer att låsa hörnstolpen effektivt.

Du kan även för extra styrka skråskruva stolpen uppifrån ned i kantbalken och den yttersta golvregeln, det döljs av trallen sen.

Tack för tipsen! Ja exakt, liggande ribb åt båda hållen. Tror du det är dumt att borra och sätta vagnsbult alt. skruva med fransk?

• Gilla
Gooner
  • Laddar…
G Gooner skrev:
Tack för tipsen! Ja exakt, liggande ribb åt båda hållen. Tror du det är dumt att borra och sätta vagnsbult alt. skruva med fransk?
Det går säkert det med om man ser till att förborra tillräckligt stort så att man inte spräcker regeln men jag hade nöjt mig med typ 6 mm träskruv eller spik då jag tror det räcker länge.

• Gilla
Gooner
  • Laddar…
ghoti ghoti skrev:
Egentligen off topic men slänger in den här för säkerhets skull pga liggande ribbor: Se till att de sitter med små avstånd! [länk]
Tack för länken. Har läst om det tidigare men aldrig hittat några rekommendationer på mellanrum mellan ribborna? Ser man sej runt i området jag bor i så är det ganska vanligt att folk byggt sånna räcken trots att det är 2:a våningen, jag undrar om de löst det på något sätt eller om de bryter mot reglerna? Man kanske kan ha plexiskiva på insidan medans barnen är små..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.