Hej,

Någon som har bra tips på tillvägagångssätt samt färgval för ommålning (vit) av Jabo's träräcke? Jag är lite besviken på kvalitén av dessa, det är en hel del sprickor och färgsläpp. Sommarstugan ligger i skärgården så det är förvisso ganska utsatt med fukt. Räcker det med rengöring för att få bort smuts/påväxt och därefter skrapa bort lös färg innan målning eller bör man slipa innan? Finns det någon typ av färg/fabrikat som är avsevärt bättre än andra? Jag vill gärna få det så underhållsfritt som möjligt, tack på förhand!

Jag skulle skrapa, grunda och måla med en fönsterfärg av bra kvalité.
Den brukar vara något mjukare och spricker inte lika lätt.

P-plats P-plats skrev:
Jag skulle skrapa, grunda och måla med en fönsterfärg av bra kvalité.
Den brukar vara något mjukare och spricker inte lika lätt.
Skrapa bort enbart ”lös” färg och grunda där det blivit trärent? Kan det se ojämnt ut ifall jag enbart tar bort det som sitter löst? Vi pratar om 40-50 meter räcke med massor av ribbor så jag vill helst undvika ett evighetsprojekt om det är möjligt med ok resultat.

M Male1010 skrev:
Skrapa bort enbart ”lös” färg och grunda där det blivit trärent? Kan det se ojämnt ut ifall jag enbart tar bort det som sitter löst? Vi pratar om 40-50 meter räcke med massor av ribbor så jag vill helst undvika ett evighetsprojekt om det är möjligt med ok resultat.
Jag skulle skrapa det som sitter löst.
Tvätta med ett etsande tvättmedel innan målning så greppar det bra.
Är du orolig för att det ska se ojämt ur får du gå över med sandpapper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.