Hej!

Ska bygga om nuvarande altan som är på 25kvm, varav 17kvm är under tak fast utan väggar. Enbart huset som en vägg. Nya altanen blir 80-85kvm allt som allt, varav 17kvm blir under tak som nu. I stora drag 8,3m x 9m med ett utstickande hörn.

Med plats för två hörnsoffor, matbord med plats för åtta, utekök, grill, barbord. Flertal plantage med blommor och utsmyckning. Ett bubbelbad.

Altanen som finns nu ligger på plan mark, har än så länge inte dragit upp golvet och sett vad den är placerad på. Den nya delen 60kvm som kommer sticka ut från altanen 6x10 meter kommer vara i samma höjd, men kommer vara med större del på pelare då det är en sluttning ner för tomten.

Slänten som altanen kommer gå över är delvis berg/rejält stora stenar som sitter ordentligt i marken. Tänkte använda vanliga betongplint där jag kan gräva ur mark med jordborr. Där det är berg/rejält stora stenar funderar jag på att använda justerbara stolpskor.

Staket runtom kommer bli det nya klassiska staketribba, men med belysning inuti istället för spottar i golvet.

Bifogar en del bilder på hur det ser ut idag och en enklare skissbild på hur det blir med möbler och utekök

Löpande bilder kommer allt eftersom.

Hälsningar
Johan Linder

20140404_132737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140411_163705.jpg
Skapa konto

20140411_163816.jpg
Skapa konto

Skissbild .jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
geggen
  • Laddar…
Spännande att följa. Lycka till. Mycket bilder är alltid uppskattat!

Hur går det för dig?

Pysslar med ett eget altanprojekt med liknande storlek.

Kör hårt!

klykan skrev:
Hur går det för dig?

Pysslar med ett eget altanprojekt med liknande storlek.

Kör hårt!

Hej!
Tack för intresset, lägger genast upp bilder på vad som skett

idag.

Har sen sist grävt ur 11 av 19 hål för plintar. 15-20 cm makadam i botten och 70cm plint ovanpå det. Fylla upp med makadam runt om plinten så den håller sig på plats. Hämtade idag hem 19 plintar, å 60 kg, blev två vändor till och från XL Bygg Fresk, köpte på erbjudande 99kr/st med justerbar stolpsko. Dock justerbar stolpsko kommer jag inte ha användning för mer än på 3-4 plintar då resterande kommer ha stolpar innan reglarna läggs på.

- Dock, så undrar jag över vilket som är smidigast, 95x95mm stolpe eller 2 stycken 45x95 reglar mot varandra, tycker jag ser fler o fler som kör med 2 stycken 45x95 reglar mot varandra.
45x95mm 16,45kr/m = 33kr/m
95x95mm 46kr/m.
Är det dumsnålt eller är det annat som påverkar?
För min del som ska ha 15 stolpar, varierade längder, snitt 90 cm per stolpe. Motsvarar inte ens 200kr för samtliga.

Hämtade även hem första delen av vårt golv. Brunrillad 120x80mm. Har beställt de längder jag vill ha för att jag ska ha golvet med en del med fris som jag tycker är läckert som avdelare då de blir så stor yta.

Tips på bilder: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/234161-lite-fragor-om-stundande-altanbyggnation.html

Under helgen kommer resterande hål grävas ur, fyllas och i med plint, mätas upp och se exakta mått på bärlinor som inhandlas under söndag/måndag. Det är aningen svårt att köpa bärlinor redan nu eftersom altanen är allt utom vanligt rektangulär.

DSC_0400.JPG
Skapa konto

DSC_0403.JPG
Skapa konto

DSC_0402.JPG
Skapa konto

DSC_0401.JPG
Skapa konto

DSC_0398.JPG
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.