2 726 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Altankjol, smidig borttagning/ditsättning av planka? (Bild)
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 853 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 853 inlägg
Ser inte problemet med att göra som du har nu med 4 skruvar... Hur ofta behöver du ta bort för att backspola?
Dom här 4 trallbrädorna sitter med totalt 4st trallskruv, lossar och lyfter bort luckan minst 2 gånger per år, det har fungerat i minst 20 år nu.
Dom här 4 trallbrädorna sitter med totalt 4st trallskruv, lossar och lyfter bort luckan minst 2 gånger per år, det har fungerat i minst 20 år nu.
Om du gillar båtgrejor så finns det där ofta dubbel-ledade bordsgångjärn i möblerna, så att inget sticker ut, t ex infällda i bordskiva som man vill kunna vika upp 180 grader (lika på SJ-tågens bord).P Paxman skrev:Tack för alla kreativa förslag i den här tråden! Älskar verkligen forum i det avseendet, man ställer en fråga och får en massa olika förslag/svar som man kan ta med sig. Ibland är det lösningen man söker och ibland är det saker man kan ta med sig till andra saker.
Jag tror att jag börjar närma mig den lösning jag haft i huvudet men inte kunnat definiera. Det lutar åt stift i högra kortändan, då det är enkelt att få till så att allt linjerar. För att fixera vänstra änden, och låsa plankan ska jag försöka hitta något liknande detta:
[bild]
Detta kallas "kvartsvarvslås", dvs ett lås som vrids ett kvarts varv för att låsa och låsa upp. Det gäller bara att hitta ett i lagom storlek och med "rätt" typ av handtag. Helst skulle jag vilja hitta ett med den typ av handtag som är vanligt på båtar, alltså sånt som är infällt när det inte används. Vi har några luckor i altanen där jag använt den här varianten:
[bild]
Jag gillar inte utstående saker på/runt altanen. Man rör sig barfota, med tunna lösa kläder och med bara ben...och vill inte riskera att fastna eller skrapa upp sig.
Där vill man inte heller ha något ojämnt i ytan.
Du behöver då inte ta bort brädan, bara vika den fullt öppen för att få hålet fritt (om det funkar).
Sedan får man låsa något i den gerade sidan, kanske en försänkt kort men grov skruv med grova gängor som inte tappar greppet så mycket (annars går det ju att plugga i nytt trä efter 20 år om det blir slitna gängor.
Ja, såna har jag hanterat för just ett båtbord! Skulle verkligen kunna vara ett alternativ att fälla in på insidan av högra delen av plankan om jag vill göra det än mer komplicerat. 😁 Får jag bara till låsningen på vänstra delen så ska jag överväga gångjärn eller stift. 👍
Ah Ok, svårt att veta vad du är ute efter; Enkelt, Diskret,Dolt, Ej utskjutande, Ej Overkill, exakta avstånd mellan brädorna, kräver ej Verktyg, Elegant/Invecklad etc.
Då är det kanske bara 2st sådana här + det infällda handtaget du själv funderar på.
https://www.motonet.se/produkt/pisl...EUkU6l5IxtL56-w1WM4CerFwzvJhnQtsaAqh9EALw_wcB
Då är det kanske bara 2st sådana här + det infällda handtaget du själv funderar på.
https://www.motonet.se/produkt/pisl...EUkU6l5IxtL56-w1WM4CerFwzvJhnQtsaAqh9EALw_wcB
Du, de där var inte alls dumma! Det borde ju gå att fästa hondelarna på stolparnas sidor och handelarna på löstagbara brädan. 👍 Måste bara kolla att slangen har tillräcklig plats...den kommer ut ganska nära vänstra stolpen på grund av filterpumpens placering...och den går inte att flytta.
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Dom rostar snabbt.
Klicka här för att svara