P Paxman skrev:
Jag söker en verktygslös lösning.
Gångjärn och magnet alt hasp..
(Som skrevs tidigare, gör plankan till en dörr)

P Paxman skrev:
Jag är en sån som inte alltid söker enklaste lösning, utan gärna lite mer eleganta/invecklade...för att det är kul. 😃
Jag tycker du ska satsa på en elektromagnet, det är inte enkelt som mitt tidigare förslag och det ger dej ju möjlighet att läsa på, utveckla och prova dej fram till en exklusiv lösning

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Sätt fyra stift i plankan och motsvarande rör på insidan. Kona spetsarna på stiften och fasa hålen.
Sätt dem svagt nedlåtande dvs plankan träs i "ovanifrån" och glider in på plats.
Gör dem i rosttrögt och fetta in någon gång då och då när du ändå ska in i luckan.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Sätt fyra stift i plankan och motsvarande rör på insidan. Kona spetsarna på stiften och fasa hålen.
Sätt dem svagt nedlåtande dvs plankan träs i "ovanifrån" och glider in på plats.
Gör dem i rosttrögt och fetta in någon gång då och då när du ändå ska in i luckan.
Stift funderade jag lite på, fast bara i högra kortänden som sen går in i fasta plankan till höger. (Det som kanske inte framgår så bra på bilden är att alla brädor är gerade i hörnet, vilket begränsar losstagningen av lösa brädan till rakt utåt.)

Då behöver jag bara ordna med en fastsättning i vänstra änden. En sak som snurrar i huvudet är den typ av lås som finns inom flygindustrin, där man trycker till på någon grej som poppar ut och som man sen vrider på för att kunna öppna någon inspektionslucka eller tankrör. Har dock ingen aning om vad såna kallas, och om de ens finns i varianter för Svenne Banan-konsumenter. 😁

P Paxman skrev:
Stift funderade jag lite på, fast bara i högra kortänden som sen går in i fasta plankan till höger. (Det som kanske inte framgår så bra på bilden är att alla brädor är gerade i hörnet, vilket begränsar losstagningen av lösa brädan till rakt utåt.)

Då behöver jag bara ordna med en fastsättning i vänstra änden. En sak som snurrar i huvudet är den typ av lås som finns inom flygindustrin, där man trycker till på någon grej som poppar ut och som man sen vrider på för att kunna öppna någon inspektionslucka eller tankrör. Har dock ingen aning om vad såna kallas, och om de ens finns i varianter för Svenne Banan-konsumenter. 😁
Typ..
https://www.amazon.se/Anlising-styc...YFJZ13-&hvexpln=0&language=sv_SE&gad_source=1

Magnus E K
P Paxman skrev:
Känner mig mycket tveksam till att de inte skulle rosta där jag behöver ha mina...men magnetspåret är ändå lockande av flera anledningar. Man borde väl kunna spraya lite rostskyddsfärg på magneter. 🤔
Om du har några gamla hårddiskar att slakta (bara testat med stora, 3,5 tum) innehåller de magneter som är starka nog att man kan innesluta dem i något som skyddar. Jag tejpade fast ett par på insidan av ett burklock och skojade sen genom att hänga upp en glasburk under hängrännan.

P Paxman skrev:

Geren har väl ingen betydelse utan det är springan ovanför som avgör hur många graders lutningen du kan ha på stiften? Du kan också gera insidan på brädan om det är trångt.

Varför måste plankan bort? Är det bara för att sätta dit en slang kan man kanske göra någon permanent lösning för slangen istället så man inte behöver komma åt utrymmet lika ofta?

Jag gjorde stora delar av kjolen på vårt deck löstagbar. Byggde moduler som sitter med en A2 8x80 konstruktions skruv som har T40 skalle var 1,2m. Inget som stör eller sticker ut. Lätt att lossa och sätta tillbaka.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Kardborreband!!!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag har hängt en mindre lucka med hjälp av French Cleat:
1784449974130.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skitenkelt.

• Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla kreativa förslag i den här tråden! Älskar verkligen forum i det avseendet, man ställer en fråga och får en massa olika förslag/svar som man kan ta med sig. Ibland är det lösningen man söker och ibland är det saker man kan ta med sig till andra saker.

Jag tror att jag börjar närma mig den lösning jag haft i huvudet men inte kunnat definiera. Det lutar åt stift i högra kortändan, då det är enkelt att få till så att allt linjerar. För att fixera vänstra änden, och låsa plankan ska jag försöka hitta något liknande detta:
Zoom-Default-05592-50-K1730-Vierteldrehverschluesse-Quarter-turn-latches.png
Skapa konto

Detta kallas "kvartsvarvslås", dvs ett lås som vrids ett kvarts varv för att låsa och låsa upp. Det gäller bara att hitta ett i lagom storlek och med "rätt" typ av handtag. Helst skulle jag vilja hitta ett med den typ av handtag som är vanligt på båtar, alltså sånt som är infällt när det inte används. Vi har några luckor i altanen där jag använt den här varianten:
2812.jpg.webp
Skapa konto

Jag gillar inte utstående saker på/runt altanen. Man rör sig barfota, med tunna lösa kläder och med bara ben...och vill inte riskera att fastna eller skrapa upp sig.

D
P Paxman skrev:
Hej alla kluriga,

Jag behöver lite hjälp att spåna fram en lösning för att enkelt kunna lossa/sätta tillbaka en plankbit i vår altankjol. Innanför kjolen bor filterpumpen till vår lilla pool, och när filtret behöver backspolas så måste plankan på bilden tas bort för att få på slangen som leder bort det smutsiga vattnet.

Som syns på bilden sitter plankan med fyra normala trallskruv idag. Jag gillar inte den lösningen, eftersom trägängad skruv som skruvas i och ur trä kommer förr eller senare göra sina hål för stora. Det kräver också att jag hämtar skruvdragare med rätt bit varje gång jag vill ta loss plankan.

Jag känner att det måste finnas ett bättre sätt att fästa plankan så den sitter som den ska, men som ändå gör det enkelt att ta bort den. Magneter har föreslagit mig, men det är knepigt att hitta rätt styrka och de har en tendens att rosta, så det lockar inte så mycket.

Någon som har någon bra idé?

[bild]
Skulle det funka med den lösning jag har gjort sedan barndomen med fågelholkar, dvs att du någonstans har en träbit med uppåtspets snedsågad inåt, så att man enkelt får loss träbiten om man drar uppåt?

D datja skrev:
Skulle det funka med den lösning jag har gjort sedan barndomen med fågelholkar, dvs att du någonstans har en träbit med uppåtspets snedsågad inåt, så att man enkelt får loss träbiten om man drar uppåt?
Menar du som Thomas_Blekinge tipsade om i inlägg #26?

D
P Paxman skrev:
Menar du som Thomas_Blekinge tipsade om i inlägg #26?
Ja, det måste vara något liknande men spetsformen gör att det sitter säkrare. Mina holkar har inte blåst ner på 45 år.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.