Hej, har tänkt knacka upp en altan här hemma och undrar lite över dimensionerna jag bör använda.
Ytan kommer vara ungefär 7x4 meter och jag har tänkt mig 1 plintrad 2m ut från huset och en plintrad längst ut på 4m, 4 plintar per rad så totalt 8 plint.
Bärlinor på 45x145 och regla cc600 med 45x120 som fästs med balkskor mot samtliga bärlinor. höjden tillåter inte att lägga reglarna på bärlinorna. Ovan reglarna blir det 28x120 trall
Altanen ska även prydas med ett tak spännvidd 4m och fall ca 5cm/m, och detta är tänkt att göras med 45x175 cc1070 och 16mm kanaltak.
Så till frågan. Bör jag dimensionera upp någonstans alternativt har jag överdimensionerat något och kan spara in på material och ta en strl klenare?
MvH
Frostbiten
Ytan kommer vara ungefär 7x4 meter och jag har tänkt mig 1 plintrad 2m ut från huset och en plintrad längst ut på 4m, 4 plintar per rad så totalt 8 plint.
Bärlinor på 45x145 och regla cc600 med 45x120 som fästs med balkskor mot samtliga bärlinor. höjden tillåter inte att lägga reglarna på bärlinorna. Ovan reglarna blir det 28x120 trall
Altanen ska även prydas med ett tak spännvidd 4m och fall ca 5cm/m, och detta är tänkt att göras med 45x175 cc1070 och 16mm kanaltak.
Så till frågan. Bör jag dimensionera upp någonstans alternativt har jag överdimensionerat något och kan spara in på material och ta en strl klenare?
MvH
Frostbiten
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om du inte får plats med rejälare golvreglar bör du sätta fler plintar.Frostbiten skrev:Hej, har tänkt knacka upp en altan här hemma och undrar lite över dimensionerna jag bör använda.
MvH
Frostbiten
Ej kunnig i dimensionering. Finns säkert någon annan som kan det.
Men.
Hur mycket skiljer det? 1500:- för hela bygget?
Ska du nygga ut huset kanske om 5-10 år och bygga isolerade cäggar etc vill det till att det inte svajar....
Jag bygger alltid rejälare än det behövs. Men sån är jag.
Lycka till med bygget. Glöm int posta bilder
Men.
Hur mycket skiljer det? 1500:- för hela bygget?
Ska du nygga ut huset kanske om 5-10 år och bygga isolerade cäggar etc vill det till att det inte svajar....
Jag bygger alltid rejälare än det behövs. Men sån är jag.
Lycka till med bygget. Glöm int posta bilder
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
4 stolpar 95x95 och 45x190 bärlina va tanken
jag kanske kan öka på fallet något, men har vid huset en höjd golv till tak som max 255cm och med bärreglar är vi nere på ca 235...ska jag sen luta 10cm/m som de flesta anser så är jag längst ut nere på invändig takhöjd 195cm...räknar jag sen av bärlinan längst ut så har jag en fönsteröppning med övermått ca 175cm...det blir väl lågt.
Tänkte därför snåla på fallet för att nå 2m eller så nära 2m som möjligt åtminstone.
Tankar om detta?
Tänkte därför snåla på fallet för att nå 2m eller så nära 2m som möjligt åtminstone.
Tankar om detta?
Det kanske skulle funka bättre med ett sadeltak? Det beror ju lite på förutsättningarna mot huset och det ändrar ju utseendet drastiskt.
Klicka här för att svara