Hej, har tänkt knacka upp en altan här hemma och undrar lite över dimensionerna jag bör använda.

Ytan kommer vara ungefär 7x4 meter och jag har tänkt mig 1 plintrad 2m ut från huset och en plintrad längst ut på 4m, 4 plintar per rad så totalt 8 plint.
Bärlinor på 45x145 och regla cc600 med 45x120 som fästs med balkskor mot samtliga bärlinor. höjden tillåter inte att lägga reglarna på bärlinorna. Ovan reglarna blir det 28x120 trall

Altanen ska även prydas med ett tak spännvidd 4m och fall ca 5cm/m, och detta är tänkt att göras med 45x175 cc1070 och 16mm kanaltak.

Så till frågan. Bör jag dimensionera upp någonstans alternativt har jag överdimensionerat något och kan spara in på material och ta en strl klenare?

MvH
Frostbiten

Frostbiten skrev:
Hej, har tänkt knacka upp en altan här hemma och undrar lite över dimensionerna jag bör använda.

Ytan kommer vara ungefär 7x4 meter och jag har tänkt mig 1 plintrad 2m ut från huset och en plintrad längst ut på 4m, 4 plintar per rad så totalt 8 plint.
Bärlinor på 45x145 och regla cc600 med 45x120 som fästs med balkskor mot samtliga bärlinor. höjden tillåter inte att lägga reglarna på bärlinorna. Ovan reglarna blir det 28x120 trall

Altanen ska även prydas med ett tak spännvidd 4m och fall ca 5cm/m, och detta är tänkt att göras med 45x175 cc1070 och 16mm kanaltak.

Så till frågan. Bör jag dimensionera upp någonstans alternativt har jag överdimensionerat något och kan spara in på material och ta en strl klenare?

MvH
Frostbiten
Om du inte får plats med rejälare golvreglar bör du sätta fler plintar.

Ej kunnig i dimensionering. Finns säkert någon annan som kan det.

Men.
Hur mycket skiljer det? 1500:- för hela bygget?

Ska du nygga ut huset kanske om 5-10 år och bygga isolerade cäggar etc vill det till att det inte svajar....

Jag bygger alltid rejälare än det behövs. Men sån är jag.

Lycka till med bygget. Glöm int posta bilder :)

hantverkare1 skrev:
Om du inte får plats med rejälare golvreglar bör du sätta fler plintar.
Ska jag gå upp på 45x145 eller t.om 45x170? grövre bärlinor?

Vill givetvis att det ska bli bra men inte dimensionera för att motstå en granatattack "bara för att"

Frostbiten skrev:
Ska jag gå upp på 45x145 eller t.om 45x170? grövre bärlinor?

Vill givetvis att det ska bli bra men inte dimensionera för att motstå en granatattack "bara för att"
45x170 räcker gott.
Gärna samma dim till golvregel men 45x145 duger också

hantverkare1 skrev:
45x170 räcker gott.
Gärna samma dim till golvregel men 45x145 duger också
Vad anser du om takdimensioneringen?

Frostbiten skrev:
Vad anser du om takdimensioneringen?
Ser vettigt ut beroende på hur många stolpar samt bärlinans dimension

Redigerat:
4 stolpar 95x95 och 45x190 bärlina va tanken

Är ingen expert på något vis, men är inte 5 cm fall på 1 meter väldigt lite för altantak?

Ochen skrev:
Är ingen expert på något vis, men är inte 5 cm fall på 1 meter väldigt lite för altantak?
Ja det blir ju bara 2,9° och det är lite lite.

jag kanske kan öka på fallet något, men har vid huset en höjd golv till tak som max 255cm och med bärreglar är vi nere på ca 235...ska jag sen luta 10cm/m som de flesta anser så är jag längst ut nere på invändig takhöjd 195cm...räknar jag sen av bärlinan längst ut så har jag en fönsteröppning med övermått ca 175cm...det blir väl lågt.
Tänkte därför snåla på fallet för att nå 2m eller så nära 2m som möjligt åtminstone.

Tankar om detta?

Det kanske skulle funka bättre med ett sadeltak? Det beror ju lite på förutsättningarna mot huset och det ändrar ju utseendet drastiskt.

Ska också bygga en altan med istortsett samma mått, 4.5 x 7.1
Tänkte köra med 45x195 som bärlinor och 45x145 mellan fäst med balk skor
Klarar jag mig med 2 rader med 3 plintar ? 6 plintar alltså

Spänviddstabeller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.