Jag håller på att slänga ihop ett enkelt altanbord, där jag ska ha en ytterkant som är gerad i hörnen.
Frågan är ju jag ska plugga diagonalt. Svart är brädorna. Rött är pluggarna jag tänkt sätta dit.
Har någon nåt tips för att borra diagonalt?
Sen undrar jag om ni tror att jag måste plugga även de andra brädorna (gröna) eller räcker det med att jag skruvar ihop med med ben och tvärslåar under bordet (blå)?
Bordet är ca 160 cm långt och 85 cm brett. Brädorna är 145x35.

Schematisk ritning av ett altanbord med svarta brädor, röda pluggmarkeringar och blå tvärslåar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det gäller det gerade hörnet så hade jag nog satt pluggarna 90 grader mot geringen. Har du bara en plugg i de inre brädorna så kommer dessa att kunna rotera så jag hade nog satt ivarjefall två stycken. (Mina pluggar i lila).
Schematisk ritning som visar placering av träpluggar i ett hörn av en möbel, med olika färger för att förklara konstruktionen.
Skapa konto

Tänk också på att brädorna måste kunna röra sig, framför allt i sidled så det behöver vara lite mellanrum och pluggarna får inte fixera brädan helt. Om jag alls hade använt pluggar här så hade jag nog t.o.m satt tre stycken i brädorna där den mittersta är limmad i båda ändar och de yttre sitter löst i ett ovalt hål i sargen så att brädan kan svälla/krympa i sidled. Fixeras brädorna så kommer de antagligen att spricka.

EDIT: Den nedre bilden skulle inte varit med men jag kan inte få bort den.

• Schematisk illustration av träkonstruktion med markerade pluggpositioner i rött och blått samt gering i lila.
    Skapa konto
Ja, jag har också umgåtts med tanken på att ha pluggarna diagonalt, men funkar det att sätta dem så samtidigt som jag sätter dit de raka? En variant är ju att förlänga dina lila pluggar ända ut i kanten. Eller borrhållen, och sen slå in pluggarna (av rundstav) och såga av. Men då fås ju hål i kanten av brädan.

Varför inte tappa in brädorna, det går ju att såga ett längsgående spår på bordssågen så kan de röra sig fritt

Alltså sätta pluggar i kortsidorna på brädorna, men fräsa ett spår i den tvära på kortsidan?

Merkurius skrev:
Alltså sätta pluggar i kortsidorna på brädorna, men fräsa ett spår i den tvära på kortsidan?
Snarare fräsa, eller såga, ett spår i kortsidans frisbräda. Sen sågar du tappar i brödornas kortsidor som passar in detta spår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.