Hej,
Jag har idag en kabel som är klamrad utanpå panelen längs ett lockläkt. Kabeln kommer ut ur väggen ungefär vid den röda cirkel och sedan går den ner längs fasaden.
Nu byter vi panel och jag tyckte det kunde vara ett bra tillfälle att försöka dölja kabeln.
Så jag undrar, först och främst, får man ”gömma” en kabel bakom panelen?
Kommer behöva kapa en vertikal passage i varje spikregel (22x70), men antar att det inte finns några andra alternativ.
Måste kabel läggas i någon form av rör eller kan den ligga lös alt. bakom någon form av spikskydd som går att sätta över kabeln. Anledningen till att jag om möjligt undviker rör är för att kabeln kommer behöva klippas och kommer kräva elektriker.
Hur hade ni gjort?
Tack på förhand!
Jag har idag en kabel som är klamrad utanpå panelen längs ett lockläkt. Kabeln kommer ut ur väggen ungefär vid den röda cirkel och sedan går den ner längs fasaden.
Nu byter vi panel och jag tyckte det kunde vara ett bra tillfälle att försöka dölja kabeln.
Så jag undrar, först och främst, får man ”gömma” en kabel bakom panelen?
Kommer behöva kapa en vertikal passage i varje spikregel (22x70), men antar att det inte finns några andra alternativ.
Måste kabel läggas i någon form av rör eller kan den ligga lös alt. bakom någon form av spikskydd som går att sätta över kabeln. Anledningen till att jag om möjligt undviker rör är för att kabeln kommer behöva klippas och kommer kräva elektriker.
Hur hade ni gjort?
Tack på förhand!
Jag hade klamrat kabeln utanpå fasaden och målat in den så den smälter in i väggen. Visst går de att få den bakom fasaden, du kan göra ett snitt i brädorna ex. längst till vänster och klamra ner kabeln lite snyggt om du nu vill dölja, annars är väl det mest proffsigt att dra kabeln i rör i innerväggen men då måste du ta bort ytterligare ett lager.
Jag hade klamrat den på utsidan, mindre jobb och jag tycker inte det är så fult heller.
Jag hade klamrat den på utsidan, mindre jobb och jag tycker inte det är så fult heller.
Tack för svaret. Jag vill nog om möjlligt ha den bakom då jag stört mig på den ett tag, men går det/får man inte så får det bli utanpå såklart.
Hade man annars kunnat sätta tex sånt hela vägen annars (https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/kabelskydd-2000023119) som skydd för om av misstag skulle spika i kabeln?
Vad säger reglerna kring det här, är det fritt fram att lägga kabel bakom panel med eller utan skydd?
Hade man annars kunnat sätta tex sånt hela vägen annars (https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/kabelskydd-2000023119) som skydd för om av misstag skulle spika i kabeln?
Vad säger reglerna kring det här, är det fritt fram att lägga kabel bakom panel med eller utan skydd?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är tillåtet att lägga kablar dolt i stor ser var som helst, men man ska bedöma och hantera risken för genomspikning.
Det finns en outtalad grundregel som säger att dolda ledningar antingen ska vara förlagd på förväntade ställen (t.ex lodrätt/vågrätt mellan synliga dosor) eller vara spikskyddad.
Därtill tycker jag att man lägga sannolikheten för att man vill spika utefter ett visst stråk.
Även möjligheten att byta kabeln behöver bedömas. Det finns dock inget sådant krav.
Så bedömningen landar hos dig. Om du valde rätt visar sig först när någon spikar i kabeln
Det finns en outtalad grundregel som säger att dolda ledningar antingen ska vara förlagd på förväntade ställen (t.ex lodrätt/vågrätt mellan synliga dosor) eller vara spikskyddad.
Därtill tycker jag att man lägga sannolikheten för att man vill spika utefter ett visst stråk.
Även möjligheten att byta kabeln behöver bedömas. Det finns dock inget sådant krav.
Så bedömningen landar hos dig. Om du valde rätt visar sig först när någon spikar i kabeln
Liten uppdatering nu när jag är färdig. Upptäckte när jag tog bort mitten-panelbrädan att huset var delat och hade en ”perfekt” skåra att peta in kabeln i. Nu hade jag redan införskaffat kabelskyddet så satt dit det också, bara för att. Tack för all input!
Klicka här för att svara


