Under livslängden sväller och vrider virket (28 och 34) naturligt med större kraft än vad en skruv och skruvskalle klarar av att hålla emot. Ju kraftigare skruv desto större skalle har virket att fatta tag i och riva av. Det går väl att minska sannolikheten med att låta virket ha jämna förutsättningar, olja och skydda det på olika sätt.
För den tålamodabefriade, som en själv, är lösningen 5' spik.

• Gilla
BengtAnders
  • Laddar…
Drar ned den i trallvirket.
Om ni i efterhand ska lossa skruv eller efterdra använd mutterdragare istället för vanlig skruvdragare om ni har tillgång till det.
När stommen torkar nyper den fast skruven och med skruvdragare riskerar man att vrida av skruven. Knackaren är mera skonsam.
Gjorde den erfarenheten vid bryggrenovering och vid byte till knackaren följde alla skruvar med upp och då var det också stjärnskruvar.

• Gilla
Mats Carlsson. och 1 till
  • Laddar…
Vilket engagemang!

Tack för all input. Istället för att svara var och en så summerar jag det flesta här. Sorry om jag missat någon.

Typ av trallskruv:
* Trallskruv Trä Turbo A2 (4,8 x 75) - dvs. inte den billigaste eller minsta skruven. Handlaren förslog den mindre dimensionen 4,2x57 men jag tog det säkra före det osäkra och gick up en dimension. Vid ditskruvning har jag kanske råkat ut för högst 2-3 skruv som gått av eller böjt sig, så kvaliteten på dessa borde vara hög.

Typ av trall:
* s.k. "Härjedalstrall" av premiumkvalitet 28x120 (jag var tydlig med att jag inte ville ha den billigaste trallen)

Skruvteknik:
* Samtliga skruvades ner ca 2mm in i virket, dvs. inte helt i nivå med trallen. Visst finns det lite differens så säg +/- 1mm.
* Samtliga skruvar nära ändträ, där har trallen förborrats.
* Samtliga skruvar har skruvats ner med den lägsta hastigheten på skruvdragaren

Glad eller ledsen gubbe:
* Snyggaste sidan uppåt!
Märkte ganska snabbt att, för att följa en linje, ex "glad gubbe" så hade det blivit oskäligt mycket spill.

Så jäkla surt när man väl hållit på och gjort det så noga från början så händer detta. Det som var så rakt och fint när det var nylagt.

Det enda jag ser är väl att byta ut brädor som är skeva...suck.

Och... Ser framför mig den andra nylagda delen som gjordes iår... Att den kommer bli likadan nästa år. Suck igen.

• Trall av Härjedalstrall med synliga skruvhuvuden som är något försänkta i virket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min 30 mm från ändträ...

• Gilla
Mats Carlsson.
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Min 30 mm från ändträ...
Tack för feedback.
Så du menar att det är där felet ligger?
I sådana fall, varför har inte 75% av övriga trallen påverkats negativt? Jag förstår nog vad du menar och har förstått att det är för att förhindra eventuella sprickor vid ändträ som man har minst 30mm.

Fenomenet med vridna brädor finns även mitt på trallens längd.

Vill ändå bara belysa fakta.

E EasyCash skrev:
Tack för feedback.
Så du menar att det är där felet ligger?
I sådana fall, varför har inte 75% av övriga trallen påverkats negativt? Jag förstår nog vad du menar och har förstått att det är för att förhindra eventuella sprickor vid ändträ som man har minst 30mm.

Fenomenet med vridna brädor finns även mitt på trallens längd.

Vill ändå bara belysa fakta.
Ja med för fuktig trall så fungerar ju ingenting!
Branschen måste ju skärpa sig!
Det man kan göra är som tråden från Norrtälje med vanligt virke av extra prima kvalité och dimension samt planera konstruktionen så att rörelser och annat tas av konstruktionen!
Vi får se hur den altan terrassen klarar sig?

J
Förstår nog inte riktigt. Skruvarna kan inte vandra uppåt, det är trät som torkat, vilket skenbart gör att det ser ut som att skruvarna vandrat. Skruvarna ska sitta 30mm in från kanterna enligt Svenskt trä. Normalt är 10-20mm, vilket gör att brädans kupning hindras bättre av skruvens skalle. Dolt montage sitter 0mm från kanten...

Har inget förslag tyvärr på hur man räddar det,

E EasyCash skrev:
Vilket engagemang!

Tack för all input. Istället för att svara var och en så summerar jag det flesta här. Sorry om jag missat någon.

Typ av trallskruv:
* Trallskruv Trä Turbo A2 (4,8 x 75) - dvs. inte den billigaste eller minsta skruven. Handlaren förslog den mindre dimensionen 4,2x57 men jag tog det säkra före det osäkra och gick up en dimension. Vid ditskruvning har jag kanske råkat ut för högst 2-3 skruv som gått av eller böjt sig, så kvaliteten på dessa borde vara hög.

Typ av trall:
* s.k. "Härjedalstrall" av premiumkvalitet 28x120 (jag var tydlig med att jag inte ville ha den billigaste trallen)

Skruvteknik:
* Samtliga skruvades ner ca 2mm in i virket, dvs. inte helt i nivå med trallen. Visst finns det lite differens så säg +/- 1mm.
* Samtliga skruvar nära ändträ, där har trallen förborrats.
* Samtliga skruvar har skruvats ner med den lägsta hastigheten på skruvdragaren

Glad eller ledsen gubbe:
* Snyggaste sidan uppåt!
Märkte ganska snabbt att, för att följa en linje, ex "glad gubbe" så hade det blivit oskäligt mycket spill.

Så jäkla surt när man väl hållit på och gjort det så noga från början så händer detta. Det som var så rakt och fint när det var nylagt.

Det enda jag ser är väl att byta ut brädor som är skeva...suck.

Och... Ser framför mig den andra nylagda delen som gjordes iår... Att den kommer bli likadan nästa år. Suck igen.
Ser slarvigt skruvat ut. Sedan är det alldeles för tätt mellan trallen.

optimum
M Morgonskiftet skrev:
La du glad gubbe eller sur gubbe?
Kan tillägga att när vårt hus byggdes spikades trallvirke av byggarna jäms med trallen. Ett år senare fick jag med hammare och dorn banka ned dem så vi slapp slita sänder fötterna på uppstickande spikskallar. 1985 var det spik som gällde. Skruv inte lika vass men jag anser att Svenska träs rekommendationer om spik i nivå med trallen är skit. En skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten. Trall torkar och då sticker spikskallen upp. Är nog väldigt få som lägger altan med torkat virke.

Mitt trallgolv såg ut precis som ditt. Lät det vara i 1-2 år så att det "rört sig färdigt" sedan gick jag över med en golvslip och tog bort de värsta åsarna. Avslutade det hela med att kladda på Nitor woodprotection.

Före:
Trallgolv utomhus före slipning, ojämna träplankor nära en tegelbyggnad och trädgårdsmöbler.
Skapa konto

Efter:
Ett trallgolv före slipning med synliga åsar och en golvslipmaskin samt en dammsugare i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ser slarvigt skruvat ut. Sedan är det alldeles för tätt mellan trallen.
Absolut inte för tätt om det är nytryckt (fuktigt) virke.

Trädäck med synliga glipor mellan plankorna, beläget intill en pool, i soligt väder.
Skapa konto

Den här trallen lades för 3 år sedan, helt dikt an. Nu är det minst 5mm glipa mellan brädorna. Så nej, lägg helt ihop om det är fuktig trall är mitt tips.

• Gilla
nolker och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Absolut inte för tätt om det är nytryckt (fuktigt) virke.

[bild]
Den här trallen lades för 3 år sedan, helt dikt an. Nu är det minst 5mm glipa mellan brädorna. Så nej, lägg helt ihop om det är fuktig trall är mitt tips.
Även här slarvigt skruvat. Håller inte med.

R RoBo skrev:
Även här slarvigt skruvat. Håller inte med.
Haha sure.. :crysmile:
Visst några skruvar ska efterdras men i övrigt nej det är inte slarvigt. (y)

• Gilla
EasyCash
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Så nej, lägg helt ihop om det är fuktig trall är mitt tips.
Håller med. La mitt dikt an också, ser ut såhär 4 år senare
Äldre trätrall med medelstora glipor och naturligt väderbitet utseende visas nära upp.
Skapa konto

Precis lagom stora glipor. Hade jag lagt med 6mm(?) som riktlinjerna är nu så hade jag haft över en cm stora glipor...

• Gilla
EasyCash och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Håller med. La mitt dikt an också, ser ut såhär 4 år senare
[bild]
Precis lagom stora glipor. Hade jag lagt med 6mm(?) som riktlinjerna är nu så hade jag haft över en cm stora glipor...
Finns inget som säger 6 mm utan 126 mm från kant till kant oftast är trallen bredare än 120 mm när den är nytryckt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.