Jag tänkte bygga altan i två nivåer direkt på mark, vilandes på betongplattor. På nedre nivån har jag inte plats för bärlinor utan tänkte köra direkt med skruvreglar på plattorna. För att få stabilitet tänkte jag minska cc mellan skruvreglar och använda rejälare trallvirke. Jag tänkte göra fris med två stycken trallbrädor. Se bilder nedan.
Material
Bärlinor: 45x145
Skruvreglar: 45x95
Trall: 34x145
Mått:
Övre nivå: 300x550 cm
Nedre nivå: 400x550 cm
Nivåskillnad övre och nedre: 14,5 cm
cc skruvreglar: 50 cm
cc bärlinor: 95 cm
Vad tror ni om detta? Det blir en hel del plattor och skruvreglar. Vore det rimligt att öka cc mellan skruvreglar till 70 cm för att förenkla något?
Målbild:
Stomme:
Stomme ovanifrån:
Material
Bärlinor: 45x145
Skruvreglar: 45x95
Trall: 34x145
Mått:
Övre nivå: 300x550 cm
Nedre nivå: 400x550 cm
Nivåskillnad övre och nedre: 14,5 cm
cc skruvreglar: 50 cm
cc bärlinor: 95 cm
Vad tror ni om detta? Det blir en hel del plattor och skruvreglar. Vore det rimligt att öka cc mellan skruvreglar till 70 cm för att förenkla något?
Målbild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme:
Logga in
Skapa konto
Stomme ovanifrån:
Logga in
Skapa konto
Det kan säkert bli bra. Jag har byggt en altan på mark med liknande mått som din låga del.
Jag körde också 4 rader stenplattor med tror min totala spännvidd på reglarna var närmare 5 meter. Hade dock 45x145 som skruvreglar då. Blev väldigt stabilt.
Jag skulle inte ha ha ökat på CC-avståndet, utan behållt cc60. Man sparar inte så mycket jobb eller virke på att öka till cc70. Skulle heller hålla cc60 med tanke på att det endast är 95-reglar.
För att få det riktigt stabilt satte jag också en regel längst ut som binder ihop kortändarna på alla spikreglar. Samt 3 rader kortlingar mellan spikreglarna. Dessa är endast för stabiliteten på stommen och inte för att skruva trallen i. Så kortlingarna skruvas enklast förskjutet lite sick-sack från fack till fack. Dessutom kan man släppa ner dem några mm lägre än spikreglarna, så riskerar man inte att de sticker upp så att trallen rider på dessa.
Hur har du tänkt lägga trallen? Ser ut som att du reglar för fris på ändarna? Har du kollar så att din brädgård har tillräckligt långt trallvirke så att det räcker hela längden? Alltid skönt att slippa löpande skarvar. Annars kan man planera och regla för en mittfris
Jag körde också 4 rader stenplattor med tror min totala spännvidd på reglarna var närmare 5 meter. Hade dock 45x145 som skruvreglar då. Blev väldigt stabilt.
Jag skulle inte ha ha ökat på CC-avståndet, utan behållt cc60. Man sparar inte så mycket jobb eller virke på att öka till cc70. Skulle heller hålla cc60 med tanke på att det endast är 95-reglar.
För att få det riktigt stabilt satte jag också en regel längst ut som binder ihop kortändarna på alla spikreglar. Samt 3 rader kortlingar mellan spikreglarna. Dessa är endast för stabiliteten på stommen och inte för att skruva trallen i. Så kortlingarna skruvas enklast förskjutet lite sick-sack från fack till fack. Dessutom kan man släppa ner dem några mm lägre än spikreglarna, så riskerar man inte att de sticker upp så att trallen rider på dessa.
Hur har du tänkt lägga trallen? Ser ut som att du reglar för fris på ändarna? Har du kollar så att din brädgård har tillräckligt långt trallvirke så att det räcker hela längden? Alltid skönt att slippa löpande skarvar. Annars kan man planera och regla för en mittfris
Perfekt, tackar, då låter inte min plan helt uppåt väggarna. Bra tips om kortlingar, jag lägger till ett par rader mellan skruvreglarna. Som avslut mot skruvreglarna tänkte jag köra en trallbräda, men ska överväga en 45x145-regel!S Stuff skrev:Det kan säkert bli bra. Jag har byggt en altan på mark med liknande mått som din låga del.
Byggmax i närheten har 34x145 i längd 5,4 m, så lägger jag två brädor som fris i ändarna klarar jag mig med att såga bort lite av ändträt på trallen också.Vill gärna slippa skarvar i trallen som du beskriver!
Klicka här för att svara