Hej.
Jag har en stuga som jag vill bygga till en altan.
Förutsättningar
1. Stugan står på en torpargrund/krypgrund
2. Jag har fått reda på att marken består av blålera.
3. Högsta nivåskillnad mellan mark och stommen till altanen är 50cm, lägsta stället är 15cm.
4. Jag vill helst inte regla fast altanen i grunden eller i väggen.
5. Måtten på altanen är: Bredd 9m, Längd 4m

Frågor
1. Måste jag gräva ner plintar (och hur djupt) eller kan jag bygga den fristående på marken med lecablock (eller liknande)?

Som ni förstår är jag en nybörjare

Redigerat:
Hej

Ja du bör definitivt gräva ner plintarna, dem bör komma ner till frostfritt djup! Frostfritt djup är ungefär 1,2 meter. Vill du fuska så gräver du inte tillräckligt djup vilket troligtvis får dina stolpar att flytta sig en aning och du eventuellt efter ett par år får lyfta upp / sänka verandan genom att lossa den från plinten.

Jag skulle inte rekommendera att göra den fristående på marken då den definitivt kan röra sig...

Varför vill du inte regla fast altanen i väggen/grunden?

jag tror att byggmax har en tydlig video på hur man bygger en veranda...

1,2 meter djupa plintar?!?!
herre gud, 600 mm är fullt tillräckligt.
bestäm var du skall ha verandan, borra hål och gjut platsgjutna plintar (resultatet blir asevärt mycket bättre) avståndet mellan plintarna avgörs på vilka dimensioner du tänker använda på verandan.
jag hade lagt 3-4 rader med plintar, sen golvslyllar, som du i sin tur kan spika/skruva fast golvreglarna på. sen är det bara att lägga trall.

jag kanske inte var jättetydlig med beskrivningen... det räcker mycket riktigt med 60-70 cm plintar men du bör gräva betydligt djupare... Se bild! plinta2.gif

Gränsen för vad som är frostfritt djup varierar och kan skilja mellan ca 1 m i södra Sverige och ca 2,5 m i norra Sverige.

Det är en veranda du ska bygga och inte ett hus så den tar inte speciellt stor skada om du "fuskar lite" med djupet på groparna... Du ska dock ALDRIG ställa ett hus om du inte grävt ner till frostfritt och isolerat plinten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.