skalman1 skrev:
Vad är det för modell?

Vore najs med en XK140 eller någon annan av dom gamla fräna. :)
Ja, det hade varit nåt, men det finns en hel del annat som ligger lite högre på listan än just den om stallet med äldre bilar ska utökas. Men ja, även jag gillar den modellen skarpt, mycket fina former :)

Min jagga är en bruksbil, så den är 4wd bensinare ;). En häpnadsväckande bra, bekväm och rolig bil att köra. Det börjar dock bli dags att byta den, och tyvärr finns inga, vettiga, 4wd jaggor längre. Endast XF men då enbart med minsta dieselmotorn. Får se om det blir en XF eller XJ nästa vända. Funderar lite på om man kanske skulle satsa på en R och komplettera med en BMW-1 serie eller liknande som bruksbil.
 
thomasx skrev:
Ja, det hade varit nåt, men det finns en hel del annat som ligger lite högre på listan än just den om stallet med äldre bilar ska utökas. Men ja, även jag gillar den modellen skarpt, mycket fina former :)

Min jagga är en bruksbil, så den är 4wd bensinare ;). En häpnadsväckande bra, bekväm och rolig bil att köra. Det börjar dock bli dags att byta den, och tyvärr finns inga, vettiga, 4wd jaggor längre. Endast XF men då enbart med minsta dieselmotorn. Får se om det blir en XF eller XJ nästa vända. Funderar lite på om man kanske skulle satsa på en R och komplettera med en BMW-1 serie eller liknande som bruksbil.
Jo det är väl lika för mig att den inte är i topp men det vore inte en katastrof att äga en.

Lite tråkigt dock att kliva ner till en BMW från Jaguar tycker jag. :)
En Jaguar har ju lite egen känsla medan BMW bara är en helt anonym bil.
 
Redigerat:
S
är inte bmw pizzaracer fortfarande och jaguar lite av pensionärsbil?
 
skalman1 skrev:
Jo det är väl lika för mig att den inte är i topp men det vore inte en katastrof att äga en.

Lite tråkigt dock att kliva ner till en BMW från Jaguar tycker jag. :)
En Jaguar har ju lite egen känsla medan BMW bara är en helt anonym bil.
Helt sant, alltihop :)
Men beamern blir i så fall en komplementbil, jagga-ägare kommer jag fortsätta att vara. :)
Och det ska vara en M i så fall så man får den rätta känslan, köregenskaperna och vägkontakten.
Folk säger att BMW är så roliga att köra, jag håller inte med, de är måhända bekvämga/roliga att åka, det känns som bilen svävar 5cm ovan vägen. Men det är just det, bekvämt, inte ett skit roligt. Med jaggan känns det som man sitter 5cm över vägbanan, och har full kontroll. Som grädde på moset är det också bekvämt. Jag har kört munchen - gbg nonstopp, via broarna (ja med snabba stopp för tankning och pinkning då) och ändå känt när jag kommit fram att jag kunde kört en bit till. Liknande har hänt några gånger. Sanslöst tycker jag. Räknade ut medelhastighet på munchen gbg och även om jag inte tänker nämna resultatet här fick jag kontrollräkna 3 ggr innan jag själv trodde på resultatet.
Svårt att tänka sig att byta bort en sån bil, varför det dröjt :) Men jag utgår från att nästa blir än bättre :)
 
SBH skrev:
är inte bmw pizzaracer fortfarande och jaguar lite av pensionärsbil?
:)

Why not find out for yourself?!

Här en teaser til you do ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ZhEMEVlIeo4

Kolla från 3:40-framåt...
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Helt sant, alltihop :)
Men beamern blir i så fall en komplementbil, jagga-ägare kommer jag fortsätta att vara. :)
Och det ska vara en M i så fall så man får den rätta känslan, köregenskaperna och vägkontakten.
Folk säger att BMW är så roliga att köra, jag håller inte med, de är måhända bekvämga/roliga att åka, det känns som bilen svävar 5cm ovan vägen. Men det är just det, bekvämt, inte ett skit roligt. Med jaggan känns det som man sitter 5cm över vägbanan, och har full kontroll. Som grädde på moset är det också bekvämt. Jag har kört munchen - gbg nonstopp, via broarna (ja med snabba stopp för tankning och pinkning då) och ändå känt när jag kommit fram att jag kunde kört en bit till. Liknande har hänt några gånger. Sanslöst tycker jag. Räknade ut medelhastighet på munchen gbg och även om jag inte tänker nämna resultatet här fick jag kontrollräkna 3 ggr innan jag själv trodde på resultatet.
Svårt att tänka sig att byta bort en sån bil, varför det dröjt :) Men jag utgår från att nästa blir än bättre :)
Låter trevligt! :)
Det är svårt att byta bil när man egentligen är nöjd med den man har.

Min senaste BMW (E61) var så illa att den fick mig att ge upp moderna bilar helt, det säger en del när den var så dyr i reservdelar varje månad att det är billigare att åka V8 Chrysler från -62 trots att den drar dubbelt så mycket bränsle. :D

Då är något fel. (ontopic igen, wohoo! )
 
Redigerat:
Det ska va passat 1.8T från 99 :D
 
Ja, en kompis "prenumererar" på en hundkoja numer. Billigt och bra tyckte hon. Kanske något man skulle testa, tänkte jag. Men när jag insåg vad det kostar började jag undrar hur fasiken de tänker egentligen, och vad jag egentligen betalat för jaggan under åren. En jämförelse visade att min jagga har kostat mig en bra bit under halva priset jämfört med att "prenumerera" på en hundkoja. Å efteråt insåg jag att jag glömt dra av restvärdet på jaggan....

Om man då utgår från att en ny jagga skulle bli dubbelt så dyr de kommande åren som den nuvarande varit under sina, så skulle det betyda att jag får en jagga till samma pris som en hundkoja om jag bekostar den själv jämfört med att prenumerera på hundkojan.

Självklart tog jag hänsyn till alla kostnader för jaggan i kalkylen ovan. Det enda jag missade var att dra av för restvärdet på den i slutändan, vilket i jämförelsen verkade till jaggans nackdel, ändå blev det så bra.

Men då servar jag själv, det är väl det en stor del av det hela räknas hem, och det kan ju vara svårt att värdesätta på en prenumerationsbil. jag menar, man får ju lägga på kostnad då för att behöva ta den till och från verkstaden och krångla med personalen där osv. ;)

Haha - ja, något är fel när en jagga är billigare än en hundkoja :)
 
Blindnit skrev:
Det ska va passat 1.8T från 99 :D
Jag som trodde passat var passé ;)
 
thomasx skrev:
Jag som trodde passat var passé ;)
Är den säkert med men man får anpassa sig efter inkomsterna :(
Vet inte exakt hur fort den går men är specad till 217 i alla fall.
Har haft den i 180 själv och det räcker för mig.
 
Blindnit skrev:
Är den säkert med men man får anpassa sig efter inkomsterna...
Så du har anpassat dig alltså.

Hade själv en passande bil som tog mig och hustrun dit vi ville, fort och väl.
Men så la bränslepumpen av, och med verkstans väntetider blev genomsnittshastigheten under noll :confused:
 
Vi har lagt mer på bilen än den kostade att köpa ( 8000:-)
Men nu är där nya bromskivor, belägg och ok bak, nytt ok på ena fram samt nya belägg fram.
Plus ny kamrem och allt vad det innebär i övriga remmar.
Visst den har tuffat 33 000 och den är ingen statusbil men den duger bra till oss.
 
Vi har kört 4000 mil med den själva.
 
Ja, så länge rosten inte tar dem och man själv bara håller efter servicebitarna som bromsar, kamremmar och annat så håller ju moderna bilar nästan hur länge som helst i övrigt.
 
Blindnit skrev:
...Visst den har tuffat 33 000 och den är ingen statusbil men den duger bra till oss.
Finns väl knappt en bil med rymligare baksäte.

Och tyvärr obekvämare framstolar :p

Tror att jag hade en -98. Tills jag tiggde mig till en tjänstebil, som alltid skulle vara Volvo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.