Om man installerar EKRK på ett ställe där det skulle vara OK med EKK (torrt utrymme, ej dolt), behöver man då koppla biledaren överhuvudtaget, eller på ena sidan eller båda sidor? Om EKK är tillräckligt så borde väl biledaren inte behövas?

Det är inte användningen som styr ifall biledaren ska användas, utan tillverkarens anvisningar. För EKRK är det valbart att koppla in biledaren så det beror på vad du vill använda biledaren till i så fall. Dagens version av EKRK har inte ens en biledare.

Syftet med biledaren har varit tvetydigt genom åren, där tom ESV vilselett befolkningen. Först var den tänkt att skyddsjorda alumanteln, men senare kom ett påbud om att det istället var för EMC-skäl. Historien är ca 20 år lång och vi har ca en miljon trådar i ämnet.

Redigerat:
Mikael_L
Jag brukar ofta, eg för det mesta, koppla biledaren i åtminstone ena änden. Jag klipper den alltid glatt i ena änden om det är väldigt trångt att koppla.

Är det en installation som jag bedömer behöver det extra mekaniskt/elektriska skyddet som biledaren bidrar med så blir alltid minst ena sidan inkopplad.

Det händer att jag klipper biledaren i bägge änder också. Företrädesvis där det är korta sträckor, gynnsam förläggning och trångt och/eller besvärligt att koppla in den i bägge ändarna. Det har nog t.o.m hänt med EKLK också någon gång, där det enligt regler/praxis inte är lika OK.

Och numera, när EKRK inte behöver ha biledare längre så känns det ännu lättare för samvetet att bara klippa bort biledarna. :)

Mikael_L
Och för att förtydliga lite.
Jag kopplar inte hela tiden på minimigränsen av vad regler och praxis säger.
Utan jag gör nästan alltid installationerna bättre än minikraven. Och ibland genar jag ner lite närmare mininivå utefter vad regler/praxis går att tolka.

Biledaren ska INTE kopplas i BÅDA ändar.

Kopplas den ihop i båda ändar kan du vid kontinuitetsmätning inte särskilja ifall skyddsjorden inte är korrekt ansluten, och har då inte fullgott skydd. Biledaren area är mindre än skyddsledaren.

Mikael_L
Jiiwas skrev:
Biledaren ska INTE kopplas i BÅDA ändar.

Kopplas den ihop i båda ändar kan du vid kontinuitetsmätning inte särskilja ifall skyddsjorden inte är korrekt ansluten, och har då inte fullgott skydd. Biledaren area är mindre än skyddsledaren.
Jag sitter här med en ABL-behörig elektriker som står bakom min rygg som säger:
"Den SKA kopplas in i bägge ändarna"

:)

Säger väl allt om hur jobbigt det blir när syftet med den varit tvetydigt som Bo var inne på. Beronde på när och av vem man fått sin utbildning så är man säker på att det man gör är det rätta.
När jag jobbade som elektriker i mitten av 80-talet tror jag hörde minst tre varianter på hur den skulle användas.
Varför inte bara ta bort den? Spara lite koppar :-)

Mikael_L skrev:
Jag sitter här med en ABL-behörig elektriker som står bakom min rygg som säger:
"Den SKA kopplas in i bägge ändarna"

:)
Det är vad jag fått förklarat för mig av en herre på Elsäkerhetsverket. Tyvärr var det muntlig kontakt så jag har det inte på papper. :(

A
Han kan lämna tillbaka sin behörighet, eller plugga på lite. Jiiwas har helt rätt.
Matande ände kopplas biledaren mot jord, i övriga kopplingspunkter enbart mot andra biledare, alternativt egen plint om det är sista punkten.

• Gilla
Jiiwas
  • Laddar…
Ni har rätt båda två!

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Om man kopplar ihop biledaren med skyddsjorden i båda ändar, hur kan man då verifiera att skyddsledaren har kontakt och är intakt efter installation?

Biledaren uppfyller inte kraven som skyddsledare och ska inte användas som en sådan. Därför finns inga krav på kontinuitet. Av EMC-skäl kan det vara lämpligt att enbart ansluta en ände.

C
Bo.Siltberg skrev:
Dagens version av EKRK har inte ens en biledare.
Det förekommer absolut EKRK med biledare även idag. T.ex. den som elbutik.se säljer (N05VA5V-U). Men det kanske inte var det du menade?

Då är det inte dagens version ;) Det är två år sedan biledaren försvann, och det tar nog en stund innan de gamla lagren är slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.