558 191 läst ·
1 192 svar
558k läst
1,2k svar
Allt om sprutmålning!
Jag är rätt kort (1.70) så jag köpte en på 30cm för att lättare kunna hålla ett jämnt avstånd utan att sträcka mig allt för mycket. Jag hade nog klarat taket utan också men har även en trappa i hallen där jag fick hänga över räcket för att komma åt att måla taket och väggen och där hade jag inte klarat utan.nino skrev:
Ju längre förlängare desto mer droppar vid start och stopp. Man behöver se till att börja och avsluta på en yta där dropparna inte gör något. Alltså från när man trycker och till man släpper avtryckaren.nino skrev:
/Höghus
Ok, jag går med gipsskruvdragaren och skruvar i taket så jag kanske inte behöver någon förlängning, eller så köper jag en 30cm ifall att.
Rummet är 5*5m ungefär, kör man 5m och tillbaka, alltså "våd för våd" eller kör man 1/4 (2.5*2.5m) i taget
Rummet är 5*5m ungefär, kör man 5m och tillbaka, alltså "våd för våd" eller kör man 1/4 (2.5*2.5m) i taget
Då bör du klara dig utan förlängare för taket, men den var rätt skön att ha för väggarna också. Så som jag gjorde efter att ha sett guider och frågat en AI var just att gå hela rummets längd och sen tillbaka med ca 50% överlapp. Men det är inte alltid lätt att se var man målat och inte, särskilt andra lagret. Det gäller att ha bra belysning så att man kan se var det är blött.nino skrev:
Visa bilaga 970597Amazon kom med ett paket till mig också idag 😎nino skrev:
Ska måla furupanel så jag tänkte om jag ska köpa en spruta så är det nu eller aldrig.
Jag har ett problem när jag sprayar. Försöker spraya köksluckor nu med Wagner Control Pro 250. Jag har köpt fine finish tip, och munstycke eller vad det kallas. Det blir superbra, stor skillnad från deras HEA tips. Men, oavsett vilket tryck jag väljer så blir det två tydliga spår om sidan om "sprutfjädern". Jag fattar inte, har spätt färgen med knappt 10 % för att komma åt felet. Vad gör jag för fel?
Jag skulle ev kunna måla en gång på onsdag men sen kommer det inte bli något på iaf en vecka, antar att det är bättre att vänta och måla ons och tors nästa vecka istället?
Då kanske man slipper rengöring mellan gångerna?
Då kanske man slipper rengöring mellan gångerna?
Jag har haft min pistol med tipen på i en hink vatten samt täppt igen färghinken med plast (ordentlig) i över en vecka utan problem. Lite rost på några skruvar på pistolen bara. Kanske inte det Wagner rekommenderar men verkar funka. Så jag skulle absolut vänta till nästa vecka och köra ons tors som du skriver, utan att rengöra allt för mycket emellan. Nog alltid bra att borsta rent tipen dock innan man lägger pistolen i vatten.nino skrev:
Du fick svaret för lågt tryck av någon. Det borde det vara, en del snickerifärger kräver 200 bara tryck för att atomisera sig.T Trafikverket1 skrev:Jag har ett problem när jag sprayar. Försöker spraya köksluckor nu med Wagner Control Pro 250. Jag har köpt fine finish tip, och munstycke eller vad det kallas. Det blir superbra, stor skillnad från deras HEA tips. Men, oavsett vilket tryck jag väljer så blir det två tydliga spår om sidan om "sprutfjädern". Jag fattar inte, har spätt färgen med knappt 10 % för att komma åt felet. Vad gör jag för fel?