557 696 läst ·
1 192 svar
558k läst
1,2k svar
Allt om sprutmålning!
Man flyttar över sugslangen till en hink med vatten och vrider munstycket till rengöringsläge sen kan man spruta tillbaka färg i burken till det kommer vatten då avbryter man och sprutar till det kommer bara vatten gör även ren returen genom att öppna den. På detta sätt sparar man mycket färg. Men man behöver inte rengöra varje dag sprutan kan stå länge om man täcker in burken med plast o lägger pistolen i en burk med vatten.
Du pratar gott om Graco vilket är bra. För de gör bäst grejer. Det gillar jag. Wagner gör ok konsumentmaskiner med. Det jag vill personligen slå ett varningens finger för är alla kina-grejer som säljs i landet. De är inte alltid CE-märkta och kan ha ganska undermålig kvalitet. Det är ganska höga tryck vi pratar om, en pistol som sprängs kan ge förödande konsekvenser, blodförgiftning och eventuell död. Graco har ju en säkerhetsmarignal på en faktor 3 eller 5. minns inte riktigt, det förvånar mig inte om Wagner har något liknande.Bo arnold skrev:
Man flyttar över sugslangen till en hink med vatten och vrider munstycket till rengöringsläge sen kan man spruta tillbaka färg i burken till det kommer vatten då avbryter man och sprutar till det kommer bara vatten gör även ren returen genom att öppna den. På detta sätt sparar man mycket färg. Men man behöver inte rengöra varje dag sprutan kan stå länge om man täcker in burken med plast o lägger pistolen i en burk med vatten.
Wagner 250 pro tex rengörs väl på samma sätt med hink med vatten?
Man sprutar tills klar vätska kommer vilket sparas.
Jag skulle vilja ha en Graco men de är så dyra så det är inget alternativ dock tror jag det kan finnas bra och billigare alternativ till Wagner. Den där från Vevo på 2000W 3000psi har nästan 100 bar mer än Wagner 250 pro men sen måste den ha bra egenskaper också. Det blir att kolla 5-10 videor innan eventuellt köp. Reviews på säljsidan verkar lovande men inget jag litar helt på.
Vevor 1500W 3300psi:
2200W
Jag skulle vilja ha en Graco men de är så dyra så det är inget alternativ dock tror jag det kan finnas bra och billigare alternativ till Wagner. Den där från Vevo på 2000W 3000psi har nästan 100 bar mer än Wagner 250 pro men sen måste den ha bra egenskaper också. Det blir att kolla 5-10 videor innan eventuellt köp. Reviews på säljsidan verkar lovande men inget jag litar helt på.
Vevor 1500W 3300psi:
2200W
Redigerat:
Ja, vrid av trycket först, gör rent sugröret från färg. Sen stoppar man ner sugröret i en hink med varmt vatten, öppnar returslangen o vrider upp trycket försiktigt. Sen är det bara o köra vatten i slangen till pistolen också. Byt vatten typ 2ggr o upprepa proceduren. Gör rent munstycket, pistol samt eventuella filter.C Chippe skrev:Wagner 250 pro tex rengörs väl på samma sätt med hink med vatten?
Vevor 1500W 3300psi:
[media]
2200W
[media]
Det där ser ut som en kopia av min Wagner 119p. Har aldrig behövt filtrera färgen, bara späda. En lösning på sista slatten är att använda mindre burkar.C Chippe skrev:@nino skanna hela nätet efter modeller och bilda dig en uppfattning genom att se många klipp på youtube. Det borde finnas en hel del personer med erfarenhet i tråden.
Wagner anses väl som hyfsat säkra kort?
Tex: [länk]
Kanske 130 pro duger:
[media]
Här är en amatör som testar en billigare modell. När det blir stopp i munstycket ska man bara vända på det för att få bort stoppet. Man får nog vara beredd på inlärningströskel men man kanske slipper vissa problem om man satsar på dyrare märken men det är inte säkert dem är problemfria.
[media]
Imorgon har jag tänkt använda min Wagner Control Pro 250m för första gången för att grundmålad väggar och tak i en tillbyggnad. Köpte den i somras och kollade lite videoguider då och hade en klar plan då men den har grumlats med tiden när fokus legat på annat.
Ska måla med Jotun grundfärg, någon som vet om den bör spädas? Målade en liten skrubb med samma färg med roller häromveckan och tyckte att den var väldigt trögflytande.
Några sista-minuten tips i övrigt? Behöver man efter stryka med roller för att jobba in grundfärgen i gipsen? Chat Gpt är väldigt envis med det men jag minns inte att jag läste eller såg nån video där det påpekade i somras. Slipper gärna det steget.
Jag tänker att jag grundmålar väggar och tak i ett svep, sen målar jag väggarna med väggfärg och sist taket med takfärg (då väggarna är lättast att maska). Men när jag målar väggarna, bör jag maska taket då och vad använder jag isåfall? Väggarna kommer vara vita med bara en svag grå brytning.
Ska måla med Jotun grundfärg, någon som vet om den bör spädas? Målade en liten skrubb med samma färg med roller häromveckan och tyckte att den var väldigt trögflytande.
Några sista-minuten tips i övrigt? Behöver man efter stryka med roller för att jobba in grundfärgen i gipsen? Chat Gpt är väldigt envis med det men jag minns inte att jag läste eller såg nån video där det påpekade i somras. Slipper gärna det steget.
Jag tänker att jag grundmålar väggar och tak i ett svep, sen målar jag väggarna med väggfärg och sist taket med takfärg (då väggarna är lättast att maska). Men när jag målar väggarna, bör jag maska taket då och vad använder jag isåfall? Väggarna kommer vara vita med bara en svag grå brytning.
Jag har inga bra tips om maskning eller spädning, du får prova dig fram.M Molnius skrev:Imorgon har jag tänkt använda min Wagner Control Pro 250m för första gången för att grundmålad väggar och tak i en tillbyggnad. Köpte den i somras och kollade lite videoguider då och hade en klar plan då men den har grumlats med tiden när fokus legat på annat.
Vad jag kan tipsa om är att det kommer att bli mycket färg på golvet, och plast funkar inte bra, det blir kletigt. Någon typ av filt som suger färgen är bra, Ikeas istoppstäcken använde jag.
/Höghus
Jag hade spätt 10 %. Alltid runt där jag landar när jag provat mig fram och jag har samma spruta. Jag hade inte brytt mig om att maskera taket eftersom du ska måla det sen. Om du inte vill ha strukturen/grängen som roller ger hade jag skippat det också.M Molnius skrev:Imorgon har jag tänkt använda min Wagner Control Pro 250m för första gången för att grundmålad väggar och tak i en tillbyggnad. Köpte den i somras och kollade lite videoguider då och hade en klar plan då men den har grumlats med tiden när fokus legat på annat.
Kolla i produktdatabladet vilken munstycksrekomdation det är. Kolla även vilket tryck som skall användas. Klarar inte spruta det så får du späda.M Molnius skrev:Imorgon har jag tänkt använda min Wagner Control Pro 250m för första gången för att grundmålad väggar och tak i en tillbyggnad. Köpte den i somras och kollade lite videoguider då och hade en klar plan då men den har grumlats med tiden när fokus legat på annat.
Överlag extremt nöjd. Hade lite problem med viskositet på grundfärgen i det första rummet så där fick jag "tails" alltså tjockare färglager i kanterna. Så i det rummet rollade jag efteråt för att jämna ut färgen. Sen tillsatte jag mer vatten och övriga två rum blev jämnt och fint direkt.nino skrev:
Sen tog jag faktiskt taket först i alla fall. Köpte en folie med tejp som bara var 55cm bred, då kunde jag komma ut bra i kanten utan att sen få ett tjockare färglager längst upp på väggen. Målade hela taket (totalt ca 30kvm fördelat på två sovrum och en hall) på max 30min.sen plastade jag in färgburken och munstycket och gick och lade mig och målade lager 2 morgonen efter.
Sen rev jag ner täckfolien och lät färgen torka innan jag satte upp täckfolien i taket istället, den sög fast bra i taket men jag säkrade med lite målar tejp punktvis. Därefter målade jag väggarna i sovrummen (hallen ska tapetseras så den behövde bara grundfärgen) och det gick också på under 30 minuter per strykning.
Resultatet blev jämnt och fint, men i vissa spacklade skarvar blev det hårtunna spikraka sprickor i färgen (både i rummet där jag rollade grundfärgen och det andra). Tänkte försöka fixa det med en tunn pensel men inte gjort det än. Spackling en hade jag tagit in en målare för att fixa och innan målningen fanns inga synliga eller kännbara tecken på sprickor där.
Det är en del förarbete med maskning och efterarbete med rengöring, men efter att ha gjort det några gånger så blev det snabbare och enklare. Väldigt nöjd med mitt köp. Sparade mycket tid jämfört med att rolla, och resultatet blev mycket bra trots att det var mitt första försök.
Tillägg: kom på en sak till, slangen är rätt svårjobbad, den rullar ihop sig och trasslar till det när man rör sig. Det blev bättre med tiden, men läste sen ett tips som jag borde testat innan jag började och det var att rulla ut slangen och ha den "i spänn" några timmar (typ över natten tror jag förslaget var) innan första användning.
Redigerat: