Allt om sprutmålning!

235k läst  474 svar

Sida 1 av 32
  1. OLJensa
    Medlem Nivå 2
    DEL1


    Bakgrund

    Jag har spenderat många(!) timmar de senaste veckorna för att försöka få koll på det här med färgsprutor. Har pratat med målare, lackfirmor, färgaffärer, säljare och kollat på nätet. Kan konstatera att informationen är väldigt spretig och svår att överblicka samt att väldigt få verkar ha riktigt bra koll. Förvirringen är ganska stor på till exempel forumsidor som byggahus.se.

    Känner att jag har kommit så långt att jag börjar få lite grepp på det här och tänkte att jag skulle skriva en liten sammanfattning. Vem vet, kanske kan det spara någon ett par timmars förvirrat surfande på nätet!? Observera att jag inte på något vis är expert på området utan bara försökt samla den information jag har hittat.

    Jag har varit intresserad av att hitta system dels för att måla väggar och tak inomhus samt ett system för att kunna lacka/måla mindre detaljer och möbler med bra finish. Därav har jag mest information om dessa system.

    Ibland använder jag engelska ord även om det ser konstigt ut bara för att jag helt enkelt har läst mycket information på engelska och inte har någon bra översättning.


    Sprutsystem kort översikt

    Man kan lite förenklat säga att det finns sex olika huvudtyper av sprutmålning:

    Conventioal Compressed Air
    Jobbar med högt lufttryck för att atomisera (sönderdela i småpartiklar) färgen. Effektivt sätt att atomisera färg. Mycket overspray (färg som inte fastnar där den ska utan far runt i rummet och fastnar överallt där man intevill ha den), omodernt, går åt mycket färg, ohälsosamt, mindre miljövänligt.

    HVLP (High Volume Low Pressure)
    Spruta som använder stor luftvolym under lågt tryck för att atomisera färgen. Det finns två olika sätt att åstadkomma HVLP, antingen med turbiner eller med vanlig kompressor. Detta är vad man använder för att lacka eller måla med hög finish. Minimalt med overspray. Ej för storskalig målning. Mer om detta system nedan.

    Airless
    Som namnet antyder blandar man inte in någon luft utan det är själva färgen som sätts under mycket högt tryck och och sönderdelas därigenom. Används till exempel av målare till väggar och tak inomhus. Perfekt vid målning av större ytor utan krav på superfinish. Kan stänka en del. Mer om detta system nedan.

    Air-assisted-Airless/Airmix
    En kombination av airless och compressed air. För storskalig production. Dyrt!

    Electrostatic
    Ämnet som ska målas och färgen har olika laddning och dras mot varandra.För professionell metallmålning.Extremt dyrt.

    Pulverlackning
    Används oftast med robotar som målar metallytor rör, etc.


    Av dessa system är det alltså bara två som är av intresse för mig: HVLP (för fin finish) och Airless för målning av tak och väggar. Vi tittar lite närmare på dessa nedan...

    Samlad kunskap om Airless

    Används alltså vid målning av tak och väggar inomhus. Kraftiga varianter finns även för att kunna sprutspackla. Kan även användas till fasader utvändigt, men det rekommenderas inte då det blir en del färgdamm som kan yra iväg med vinden och fastna på grannens bil o då blir det en väldigt dyr målning.

    Ingen superfinish, men fortfarande möjlighet at få betydligt bättre finish än roller och pensel.

    Största fördelen jämfört med att rolla och måla är tidsbesparingen. Går betydligt fortare att måla, men tar å andra sidan oftast längre tid att rengöra sprutan efteråt så det är ingen ide att släpa fram en airlessspruta för att måla några enstaka kvadratmeter. Rengöringstiden är betydligt längre för airless-sprutor med inbyggd färgbehållare. Kraftigare och dyrare sprutor har en sugslang som kan suga direkt från färgburken och rengöringen blir därför också enklare och snabbare.

    Då det kan stänka en del när man målar får man vara beredd på att maskera/täcka ALLT som finns i närheten som man inte vill ha färg på. En heltäckande overall glasögon och en riktig halvmask med rätt filter kan också vara befogat.

    Oerhört viktigt är det att färgen har rätt viskositet (tröghet) för att kunna spraya. Billigare/svagare sprutor kräver generellt sett en lägre viskositet, och färgen behöver således förtunnas. Dyra sprutor slörpar i sig det mesta direkt från burken utan att behöva förtunna.

    Det finns airless-sprutor från några få tusenlappar upp till ett par hundra tusen kronor, och som vanligt får man vad man betalar för.

    Alla sprutor har i specifikationen en max munstycksstorlek och här gäller det att se upp så man inte köper en för liten(billig) spruta i förhållande till vad man har tänkt måla med för något. Nedan kan ni se en liten generell tabell över vilket munstycke och filter man skall använda:

    Munstycke Vad Filter

    0.11-0.13 Laquers and stains 100 mesh filter
    0.15-0.19 Oil and latex 50 mesh filter
    0.21-0.26 Heavy bodied latex and blockfillers 5 mesh filter

    Munstycken väljs efter öppningsstorlek (se tabellen ovan) och fan-width(sprutbildsbredd).En fan-width om 8-12 tum (20-30cm) är vanligast på grund av att det upplevs som optimalt kontroll och att munstycket då har minst sanolikhet att sätta igen.

    Det man behöver för att kunna spruta är en pump, en slang, en sprutpistol, lämpligt filter och lämpligt munstycke. Dessa säljs naturligtvis oftast i satser, men vill man ha olika munstycken och filter kan det behöva köpas separat.

    Nedan kan ni sen en liten tabell över några olika sprutor jag har tittat på:

    Wagner paint crew
    0.015 max Munst. Max flöde 0,8 l/min. Slanglängd 7,5m. Max tryck: 190 bar. Inbyggd färgbehållare (svårtvättade), blandade omdömen. Pris: 3.200:-
    Wagner project 115
    0.015 max Munst. Max flöde 0,8 l/min. Slanglängd 7,5m. Max tryck: 190 bar. Inbyggd färgbehållare (svårtvättade), blandade omdömen. Pris: 3.700:-
    Wagner ProjectPro 117
    0.017 max Munst. Max flöde 0,95 l/min. Slanglängd 7,5m. Pris: 5981:-
    Wagner ProjectPro 119
    0.019 max Munst. Max flöde 1,25 l/min. Slanglängd 15 m. Pris: 8538:-
    Tello Titan 340i
    0.019 max Munst. Max flöde 1,5 l/min. Slanglängd 15m. Max tryck 220 bar. Pris: ???
    Tello Titan 440i
    0.021 max Munst. Max flöde 1,8 l/min. Slanglängd 15m. Max tryck 221 bar. Pris: ???
    GRACO 390 FÄRGSPRUTA
    0,019 max Munst. Max flöde 1,44 l/min. Max tryck 227 bar. Pris: ???
    GRACO 395 ST MAX
    0,021 max Munst. Max flöde 1,7 l/min. Max tryck 227 bar. Pris: ???
     
    Redigerat 19 maj 2009 15:08
  2. OLJensa
    Medlem Nivå 2
    DEL2

    Samlad kunskap om HVLP

    Används alltså vid mindre målnings och lackarbeten där man vill ha hög finish. Kan också användas till vägg och takmålning, men har då sina begränsningar jämfört med airless. Den stora fördelen är att man, om man har ställt in allt rätt, har ingen eller väldigt lite overspray.

    För att kvalificera sig som HVLP får munstyckstrycket inte överstiga 10 PSI (0.7bar).

    Stora märken är: Apollo, Graco, Fuji, SATA och Wagner. Wagner riktar sig mest till gör-det-självaren med lite billigare produkter. En HVLP sprutpistol kan kosta från några hundralappar upp till många tusen kronor. Även här får man vad man betalar för. Vill man att det ska fungera med perfekt finish och hålla ett tag får man nog, som jag bedömmer det, räkna med att slanta upp minst fem (helst tio) tusen kronor för ett system.

    Det finns två olika sätt att skapa HVLP. Det ena är en separat motordel med upp till fyra turbiner som ger HVLP genom slangsystemet ända fram till munstycket. Det andra är att koppla in en vanlig luftkompressor som levererar högre tryck genom slangsystemet som sedan omvandlas till HVLP i sprutpistolen som då kallas ”conversion gun”.

    En turbin är egentligen samma sak som en dammsugarmotor. Storleken på varje turbin och antalet turbiner inverkar på trycket och flödet. Till exempel har wagner i sina små handhållna sprutor en liten turbin och i sina stora sprutor med separat motordel två turbiner. De lite dyrare märkena har nästan alltid tre eller fyra stora turbiner. Ju större och fler turbiner desto bättre atomisering vilket medför bättre finish och att man kan spruta trögare (högre viskositet) färg/lack med bra kvalitet. Alltså ska du bara spruta tunna färger, lacker, betser eller förnissor och kvaliteten på finishen inte är superviktig så fungerar Wagner utmärkt. Vill du ha något mer så är det bara att slanta upp. Se tabell nedan:

    GRACO HVLP 3800
    Max arbetstryck: 0,4 bar. Kapacitet luft: 2800 l/min. Vikt: 15,5kg. Trestegsturbin.
    GRACO HVLP 4900
    Max arbetstryck: 0,5 bar. Kapacitet luft: 3300 l/min. Vikt: 17,7kg. Fyrstegsturbin
    FUJI Q3 Pro
    Slangl 7.6m. Trestegsturbin. Vikt 18 kg. Enliterskopp.
    FUJI Q4 Pro
    Samma som Q3 men fyrstegsturbin.
    FUJI Mini-Mite 3X
    12.5kg. 7.6m slang. Enliterskopp. Trestegsturbin.
    FUJI Mini-Mite 4X
    Samma som X3 men fyrstegsturbin.
    Wagner 860E
    Tvåstegsturbin. Färgflöde 0-240 g/min. 800ml kopp. Max viskocitet 170 DIN-sec. Slangl 3,5m
    Apollo 725
    Tvåstegsturbin. Flöde 3100 l/min. 0.31 bar. 8,6 kg. 4.3 m slang.
    Apollo 800s
    Trestegsturbin. Flöde 3300 l/min. 0.38 bar. 13.2 kg . 6 m slang.

    Apollo har ytterligare sex större modeller som blir bättre och dyrare. Jag hänvisar till deras hemsida.


    När det gäller conversion guns så hänger allt på att man har en kompressor som orkar driva sprutpistolen. Vissa sprutpistoler kräver en luftström om många hundra liter per minut och då krävs det en stoooooor kompressor som ingen av oss normala människor har råd att köpa. Om kompressorn är för liten blir det ett dåligt slutresultat och mycket irritation på vägen. Titta i specifikationen till sprutan innan du köper den så att du är säker på att det fungera med din kompressor.
    Men det finns conversion guns som fungerar med en normal kompressor. Apollo har till exempel två mindre modeller som klarar sig med en vanlig tvåfas 3Hp kompressor med minst 75 liters tank. Men skall man använda Apollos flaggskepp 7500C krävs att man går upp på minst en 4Hp trefaskompressor med 100l tank. Se tabell nedan:

    Apollo 5100 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank , 200l/min
    Apollo 5600 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank, 200l/min
    Apollo 7500C Series CONV Kompressor min 4Hk ,1.4-6 bar, 100 l tank, 200-311 l/min

    Sprutorna kan ha antingen överkopp, underkopp eller tryckkärl. På överkopp sitter färgbehållaren över pistolen, på underkopp sitter den under och med tryckkärl har man en separat trycksatt färgbehållare med en slang fram till pistolen. Över eller underkopp är en smaksak, men ska man måla stora eller många ytor där det går åt mycket färg bör man satsa på separat tryckkärl med slang.

    Pistolerna kan antingen vara bleeder eller non-bleeder. I en bleeder-pistol flödar alltid luften genom munstycket oavsett om dyu trycker in avtryckaren eller ej. I en non-bleeder flödar luften när du trycker ner avtryckaren lite och trycker du mer kommer färg, släpper du avtryckaren upphör luftflödet. Smaksak viken man gillar bäst, men en non-bleeder är ju tyst när man släpper avtryckaren och kan inte virvla upp damm av misstag när man lägger pistolen ifrån sig. Om du väljer en non-bleeder så måste turbinen vara anpassad för detta.

    Ett problem med HVLP kan vara att luftströmmen blir väldigt varm. Då torkar färgen innan den har flutit ut ordentligt. Detta kan man lösa med en speciell kylslang som placeras innan pistolen. Varken speciellt dyrt eller komplicerat.

    HVLP-pistoler innehåller alltid ett munstycke och en nål. Dessa två passar alltid ihop i par. Större munstycke/nål ger mer färgflöde men sämre finish. Nedan följer en exempeltabell på munstycks-storlekar och vad de kan användas till (Fuji):

    Storlek Vad (exempel)

    1mm (0.039”) Supefin finish, fint flöde. Vattenbaserad lack, sealers, PU, bets, fernissa
    1.4mm( 0.055”) Fin finish, högre flöde. Förtunnad latex.
    1.8mm(0.070”) Måttlig finish, större flödde. Stora ytor, tjocka lager. Latex på väggar.
    2.2mm (0.086”) Mindre bra finish, högt flöde. Vägglatex, betongväggar...

    Här följer också en tabell över Gracos rekommendationer för deras HVLP-sprutor:

    Material Orifice Size****

    Dye * 0.032"
    Ink* 0.032"
    Non-Wiping Stain* 0.032"
    Automotive Finish** 0.032"
    Lacquer** 0.051" 0.071"
    Stain** 0.051" 0.071"
    Enamel** 0.051" 0.071" 0.087"
    Epoxy** 0.051" 0.071" 0.087"
    Urethane** 0.051" 0.071" 0.087"
    Varnish** 0.051" 0.071" 0.087"
    Primer** 0.071" 0.087"
    Industrial Finishers*** 0.087" 0.098"
    Latex*** 0.087" 0.098"
    Multi-Spec*** 0.087" 0.098"
    Butyrate*** 0.098"
    Nitrate Dope*** 0.098"
    Oil Wall Paint*** 0.098"
    NOTE: read gun manual for paint reduction recommendations.

    *Från Dye till Non-Wiping Stain fungerar det med Gracos minsta spruta (2500).
    **Från Automotive Finish till Primer krävs minst Gracos mellanspruta (3800)
    ***Från Industrial Finishers till Oil Wall Paint krävs Gracos största spruta (4900)
    **** Munstycksstorlekar: 0.032" =0.81mm, 0.051"=1.30mm, 0.071"=1.80mm, 0.087"=2.21mm, 0.098"=2.49mm


    På et HVLP-system kan man oftast göra tre inställningar. Det första är luftflödet. Här skall luftflödet vara så lågt som möjligt utan att atomiseringen blir för dålig så man får ”apelsinskalsfinish”. Ju lägre luftflöde desto mindre overspray. Det andra är färgflödet. Beroende på hur tjockt man vill måla – kom ihåg, många tunna lager är betydligt bättre än ett tjockt i de flesta fall. Men ibland vill man måla riktigt blött för att färgen/lacken ska flyta ut ordentligt. Det tredje och sista är sprutbilden. Oftast kan man välja mellan oval stående, oval liggande och rund. Rund är oftast för små detaljer, oval liggande när du målar lodrätt och oval stående nör du målar vågrätt. Testa först på något billigt innan du börjar lacka bilen eller något annat dyrt!


    Sprutteknink

    Ska bara kort beröra spruttekninken lite. Det är ganska lika för både air-less och HVLP. Det handlar om att alltid ha rätt utrustning för den färg man ska använda. Jobba så dammfritt som möjligt om finish är viktigt (sopa, dammsuga, fukta dammiga golv innan man börjar måla). Alltid hålla pistolen nittio grader i höjd och sidled från det som skall målas. Lutar man pistolen åt något håll kommer det bli ojämnt. Lugna drag som går utanför kanten på det man ska måla och börjar just innan kanten. Varje drag skall överlappa det förra med 30-50%. Avståndet till det som ska målas är helt avgörande. Med airless brukar det ligga runt 20-30 cm varken närmare eller längre ifrån. Med HVLP är det oftast max 20 cm som gäler men man kan gå betydligt närmare för små detaljer.



    Puh det här blev lååångt... :surprised:



    Jag kommer fortsätta fylla på med saker jag hittar, du får gärna också bidra med din kunskap!

    Koll gärna också på min BYGGARBLOGG där jag kommer skriva hur det går med inköp och tester av sprutor. Där finns också snart en kopia på detta inlägg med lite bilder också...
     
    Redigerat 19 maj 2009 21:56
  3. M
    Medlem Nivå 6
    Otroligt....
     
  4. L
    Medlem Nivå 6
    Strålande inlägg.
     
  5. V
    Medlem Nivå 12
    Vilket arbete ! Jag köpte en grön bosch färgspruta (ingen proffsgrej precis, men kan återkomma med betyg) på K-rauta häromdagen som jag skall testa nu....
     
  6. OLJensa
    Medlem Nivå 2
    Ja både Boschen och Wagners olika modeller får ju oftast utmärkta betyg av de som har testat dem. Kanske kan det vara så att man inte anar att det kan vara ännu mycket bättre eller så är det helt enkelt inte så stor skillnad som man kan tro när man tittar på priset...
     
  7. bygga_bo
    Medlem · Nivå 11
    Vill bara säga tack för att du tagit dig tiden att sammanställa denna information! Jag kommer med all säkerhet leta upp denna tråden när jag har några funderingar rörande sprutmålning.
     
  8. OLJensa
    Medlem Nivå 2
    Tack så mycket, vad glad jag blir!!!
     
  9. OLJensa
    Medlem Nivå 2
    Har just lagt in en beställning på en Fuji Q4 PRO med lite tillbehör från Axminster.

    Kostar i runda slängar en halv förmögenhet, men det får det vara värt.

    Ooooo, spännande... :D :D :D

    [​IMG]
     
  10. tompas11
    Medlem Nivå 7
    Jah har en handbok på närmare hundra sidor, som beskriver det mesta när det gäller sprutmålning, titeln är "ABC i sprutmålning" utgiven av Greiff. Kan nog vara svår att få tag i den öppna handeln men bör finnas att låna på de flesta bibliotek. Rekommenderas varmt för den som är intresserad och vill lära sig sprutmålning.
     
  11. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Suveränt jobbat OLJensa!
    Kan dock inte förstån motivet till att lägga ut 6-7000 jämfört med en Grön Bosch eller en Wagner 860.
     
  12. L
    Medlem Nivå 6
    Tack för en bra sammanställning!
     
  13. W
    Medlem Nivå 9

    Väntar!

    Fin sammanställning.Väntar på åsikter och resultat efter att du fått din maskin!!!
     
  14. Masses
    Medlem · Nivå 12
    OLJensa:
    Vore kul med en uppdatering på dina erfarenheter!
    Vi är många som väntar med spänning.
     
  15. B
    Medlem Nivå 1
    Ja det vore kul med en uppdatering. Funderar själv på en Wagner ProjectPro 117.

    http://www.projectpro-diy.com/portal/projectpro_en_pro.html

    Nordsjö i Luleå tar 7900 ink moms för den. Gissar på att man får späda färgen med den men man slipper koppen och jag ska måla 100+ m2 innertak + väggar (råspont) med akrylat. Vet inte om jag skulle vara nöjd med ex en Bosch PFS 105 som är det billigare alternativet som man får tag på lokalt via K-Rauta i Luleå.
     
    jonastroms gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: