Kul att jag hittade hit!

Jag tänkte börja sprutmåla finsnickerier endast och har tittat på Biltemas ES650 och även Bosch PFS 5000E. Är dessa någonting att ha?

D Dashio skrev:
Kul att jag hittade hit!

Jag tänkte börja sprutmåla finsnickerier endast och har tittat på Biltemas ES650 och även Bosch PFS 5000E. Är dessa någonting att ha?
Boschen är iallafall en bra, och mångsidig liten spruta. En av få som klarar FaluRödfärg också. Sen är frågan, hur små snickerier det gäller?

A AG A skrev:
Boschen är iallafall en bra, och mångsidig liten spruta. En av få som klarar FaluRödfärg också. Sen är frågan, hur små snickerier det gäller?
främst är det garderober och bokhyllor. Sen kanske någon sittbänk. Möjligen en sängram haha

D Dashio skrev:
främst är det garderober och bokhyllor. Sen kanske någon sittbänk. Möjligen en sängram haha
Då passar den ypperligt. Allt ifrån den storleken upp till husfasader, gör den sig jättebra.
Den har väldigt fina enkla instruktioner, skrivna/ritade klart och tydligt på själva sprutan. Allt från vilket munstycke som bör användas, samt vilken effekt den ska gå på, vid olika målningsarbeten.

A AG A skrev:
Då passar den ypperligt. Allt ifrån den storleken upp till husfasader, gör den sig jättebra.
Den har väldigt fina enkla instruktioner, skrivna/ritade klart och tydligt på själva sprutan. Allt från vilket munstycke som bör användas, samt vilken effekt den ska gå på, vid olika målningsarbeten.
Tack!

Koppspruta är att föredra till möbler/finsnickerier. Beror dock lite på vilken typ av ytbehandling och önskat resultat.

Kräver en hyfsat stor kompressor, och en bra plats att spruta på.

C Chippe skrev:
Nu har jag testat att sprutmåla med "LVLP" kinapistol R500 och en liten kompressor på 24 liter 1.5HP. Målade med Flugger häftprimer som jag spädde ut på måfå, ungefär 10-15% och använde munstycke 2 mm och det går utmärkt. Ytan blir väldigt slät och fin. Jag testsprejade på en yta så fort jag ändrade inställning.

Ställde in rund spray för köksluckornas kanter och ganska lågt tryck, ca 1,5 bar. Därefter 2-2,5 bar och bredare sprutbild för den större ytan. Vid minsta ändring måste man justera trycket.
Snickerifärg verkar vara förlåtande iaf om man har en liggande yta, mina köksluckor låg ned och apelsinskalsytan flyter ut fint efter ett tag. Jag begränsade färgmängden på sprutan men imorgon ska jag testa mer färgflöde för det blev lite tunt och ojämnt färgmässigt även om ytan är helt slät och fin alternativt går jag över fler gånger med färgsprutan.

Är det normalt att det läcker färg från nålen?
Här visar jag vatten som droppar ut:
[media]
Vit färg läckte ut vid nålen framför avtryckaren:
[bild]
Du behöver dra åt tätningen kring nålen, även en droppe olja där gör susen.

Viskositet är det viktigaste för ett bra resultat när du kör lågtryckspicka.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.