Kul att jag hittade hit!

Jag tänkte börja sprutmåla finsnickerier endast och har tittat på Biltemas ES650 och även Bosch PFS 5000E. Är dessa någonting att ha?

D Dashio skrev:
Kul att jag hittade hit!

Jag tänkte börja sprutmåla finsnickerier endast och har tittat på Biltemas ES650 och även Bosch PFS 5000E. Är dessa någonting att ha?
Boschen är iallafall en bra, och mångsidig liten spruta. En av få som klarar FaluRödfärg också. Sen är frågan, hur små snickerier det gäller?

A AG A skrev:
Boschen är iallafall en bra, och mångsidig liten spruta. En av få som klarar FaluRödfärg också. Sen är frågan, hur små snickerier det gäller?
främst är det garderober och bokhyllor. Sen kanske någon sittbänk. Möjligen en sängram haha

D Dashio skrev:
främst är det garderober och bokhyllor. Sen kanske någon sittbänk. Möjligen en sängram haha
Då passar den ypperligt. Allt ifrån den storleken upp till husfasader, gör den sig jättebra.
Den har väldigt fina enkla instruktioner, skrivna/ritade klart och tydligt på själva sprutan. Allt från vilket munstycke som bör användas, samt vilken effekt den ska gå på, vid olika målningsarbeten.

A AG A skrev:
Då passar den ypperligt. Allt ifrån den storleken upp till husfasader, gör den sig jättebra.
Den har väldigt fina enkla instruktioner, skrivna/ritade klart och tydligt på själva sprutan. Allt från vilket munstycke som bör användas, samt vilken effekt den ska gå på, vid olika målningsarbeten.
Tack!

Koppspruta är att föredra till möbler/finsnickerier. Beror dock lite på vilken typ av ytbehandling och önskat resultat.

Kräver en hyfsat stor kompressor, och en bra plats att spruta på.

C Chippe skrev:
Nu har jag testat att sprutmåla med "LVLP" kinapistol R500 och en liten kompressor på 24 liter 1.5HP. Målade med Flugger häftprimer som jag spädde ut på måfå, ungefär 10-15% och använde munstycke 2 mm och det går utmärkt. Ytan blir väldigt slät och fin. Jag testsprejade på en yta så fort jag ändrade inställning.

Ställde in rund spray för köksluckornas kanter och ganska lågt tryck, ca 1,5 bar. Därefter 2-2,5 bar och bredare sprutbild för den större ytan. Vid minsta ändring måste man justera trycket.
Snickerifärg verkar vara förlåtande iaf om man har en liggande yta, mina köksluckor låg ned och apelsinskalsytan flyter ut fint efter ett tag. Jag begränsade färgmängden på sprutan men imorgon ska jag testa mer färgflöde för det blev lite tunt och ojämnt färgmässigt även om ytan är helt slät och fin alternativt går jag över fler gånger med färgsprutan.

Är det normalt att det läcker färg från nålen?
Här visar jag vatten som droppar ut:
[media]
Vit färg läckte ut vid nålen framför avtryckaren:
[bild]
Du behöver dra åt tätningen kring nålen, även en droppe olja där gör susen.

Viskositet är det viktigaste för ett bra resultat när du kör lågtryckspicka.

• Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
Ska snart måla en etta som jag renoverar, blir att måla både tak och väggar.
Finns det nåt vettigt att köpa för kanske 5000:-
Ska helst inte damma allt för mycket.
Kan man måla taket först med snobbrand och sen väggar i en annan färg eller kommer det damma ner taket?

Skall du spruta är det bättre att måla färdigt väggarna först. Sedan maskerar du väggarna med plast med tejp l kanten finns t.ex på Biltema det är en rulle som är ca 30 cm bred i en hållare med avrivare. Maskera väggarna runtom sedan vecklar du ut plasten ända ner till golvet den är 270. Cm bred, stryk sen kanten på tejpen tunt med väggfärgen för att impregnera tejpkanten o måla taket riv ner plasten linan färgen torkat.Men behöver du en spruta till så små ytor så vida du inte har paneltak har du knappast användning av en spruta till det arbetet. Om du köper en spruta skall du ha en av airless typ.

Blir ju typ 100kvm att måla i rummet sen är det 50-70kvm till som ska målas, sen har jag 2st 3or som också ska göras framöver

C
@nino skanna hela nätet efter modeller och bilda dig en uppfattning genom att se många klipp på youtube. Det borde finnas en hel del personer med erfarenhet i tråden.

Wagner anses väl som hyfsat säkra kort?
Tex: https://cdon.se/produkt/wagner-univ...-control-pro-250-m-2371053q-96776a629c855df4/

Kanske 130 pro duger:

Här är en amatör som testar en billigare modell. När det blir stopp i munstycket ska man bara vända på det för att få bort stoppet. Man får nog vara beredd på inlärningströskel men man kanske slipper vissa problem om man satsar på dyrare märken men det är inte säkert dem är problemfria.

Redigerat:
Funderat på en Wagner Control Pro 250 så man slipper hålla på att fylla sprutan.
Har sprutat med Graco förut men det är lite dyrt för en privatperson

Wagnern med fast behållare är väldigt opraktisk den andra som suger ur burken är bättre men jag vet inget om kvaliten. Har själv en spruta från Graco av proffskvalitet men kostar nog 30000. Jag tror Graco har billiga sprutor också.Sätter det sig i munstycket har man fel grovlek på silen i pistolen silarna är en förbrukningsvara det blir hål i dem med tiden.Man får anpassa silarna efter hur grova munstycken man använder till takfärger har man större munstycken trycket skall vara så lågt som möjligt med bra resultat för att minska färgdimma.

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
Jag har en Wagner Control Pro 250 och den har funkat bra för att måla tak etc. Mindre bra för finsnickerier men har fixat nytt munstycke och tip som förhoppningsvis ger finare resultat. Skulle jag ha köpt en spruta idag hade jag nog köpt Vevor https://eur.vevor.com/plunger-type-...sprayer-machine-spraying-2000w-p_010525570231

Verkar fått bra recensioner, lite mer tryck i den och man kan använda gracos tips.

• Gilla
nino
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Jag har en Wagner Control Pro 250 och den har funkat bra för att måla tak etc. Mindre bra för finsnickerier men har fixat nytt munstycke och tip som förhoppningsvis ger finare resultat. Skulle jag ha köpt en spruta idag hade jag nog köpt Vevor [länk]

Verkar fått bra recensioner, lite mer tryck i den och man kan använda gracos tips.
Ja den där vore kanske bra
Är det bara att köra vatten genom tills det är rent eller hur funkar rengöringen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.