J
galento galento skrev:
Ja det är väl inte nåt positivt för trafiksäkerheten. Kanske mer vanligt
runt städerna 🤔🤔
Ja så är det säkert på sommaren möter man en del inte varje dag men några i veckan vi har en 80 väg med hyfsade raksträckor där vi bor så antar att det är lockande för en del..

• Gilla
galento
  • Laddar…
Att någon åker på bakhjulet kanske säger något om deras ålder och/eller riskbenägenhet men de allvarligaste olyckorna är ju inte när någon trillar av hojen utan när de blir klippta av en bil eller far in i stillastående objekt. Det är ju som sagt det plötsliga stoppet som dödar. Ser ju hellre adrenalinstinna individer på MC än i bil då de på MC utgör en betydligt mindre risk för andra än sig själva.

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Att någon åker på bakhjulet kanske säger något om deras ålder och/eller riskbenägenhet men de allvarligaste olyckorna är ju inte när någon trillar av hojen utan när de blir klippta av en bil eller far in i stillastående objekt. Det är ju som sagt det plötsliga stoppet som dödar. Ser ju hellre adrenalinstinna individer på MC än i bil då de på MC utgör en betydligt mindre risk för andra än sig själva.
Nja du behöver läsa statistiken. Hälften av olyckorna sker i tätort och då typiskt i samverkan med en bil. Andra hälften är folk som kör rakt ut i skogen på en landsväg som svänger.

Alfredo Alfredo skrev:
Sparar framdäcket, alltså tänker de på miljön!
Nja. Tänk på det ökade luftmotståndet 😁

MathiasS MathiasS skrev:
Hälften av olyckorna sker i tätort och då typiskt i samverkan med en bil.
Är det inte just samverkan som saknas när det smäller? 😢

Många har för dålig marginal mot övriga trafikanter som inte ser en motorcykel.

I kurvorna är det ännu mer uppenbart

T TypRätt skrev:
Så är det. Man säger att farten dödar, men det är det plötsliga stoppet som dödar. Min polare tog stopp i sidan på en bil som oväntat kom rakt ut i en korsning. Föraren hade god sikt men ägnade sig kanske åt sin bebis/mob/frisyr...?

H hovapettson skrev:
Så är det. Man säger att farten dödar, men det är det plötsliga stoppet som dödar. Min polare tog stopp i sidan på en bil som oväntat kom rakt ut i en korsning. Föraren hade god sikt men ägnade sig kanske åt sin bebis/mob/frisyr...?
Eller, bara att dom tittar efter andra bilar och inte motorcyklar.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Eller, bara att dom tittar efter andra bilar och inte motorcyklar.
IH-ljuset var en svensk uppfinning på 70-talet som skulle råda bot på detta, men det blev inget. (Intermittent helljus.)

F
galento galento skrev:
Ja det är väl inte nåt positivt för trafiksäkerheten. Kanske mer vanligt
runt städerna 🤔🤔
Nej, det är en styggelse. Bilförare glor så förbannat att dom glömmer hur man kör bil.

Naturligtvis ett stort mörkertal men jag har har hört talas om en enda bakhjulsolycka. Det var en uppenbar kandidat till årets darwin award som försökte lära sig slanga med sin Duke (1190 tror jag) på en motorväg strax norr om Stockholm. Begåvningen la ut filmen från hjälmkameran på nätet.

Sånt tränar man på under ordnade former i ett tomt industriområdet eller en öde parkeringsplats. Det är bra att kunna….

MathiasS MathiasS skrev:
Har inte fått mycket gjort idag men en sak kom på plats iallafall: MC-lyften köptes utan framhjulshållare eftersom de luftdrivna varianterna som fanns till var omotiverat dyra, så nu har jag monterat en enklare variant som Nimalift också rekommenderade.

Har anpassat montaget så att den kan flyttas mellan två lägen:

[bild]

[bild]

I läge två kör jag med nuvarande hoj upp bakhjul på lyftbordet och framhjul in i hållaren samtidigt, i läge 1 blir det en sak i taget.

Acebike Steadystand Multi Fixed heter produkten.
….och nu har jag hunnit testa med en maskin på lyften också. Nu kommer jag kunna köra rakt upp och in med hjulet och sedan kliva av utan att fippla med stödet vilket är rätt jädra vingligt - dels kan jag inte plattfota pga korta ben, dels hamnar stödet på kanten på lyften dels behöver man egentligen sätta foten bredvid lyften och då är benen 2dm för korta….

Framhjul på motorcykel placerat i ett fäste på en lyftplattform i ett garage, omgiven av förvaringsskåp och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är påväg att komplettera vardagshojen med något cruiser-aktigt. Försöker bestämma mig för om det är en R18 Bagger

[bild]

eller en R18 Roctane. Iprincip identiska sånär som på kåpan och 10" skärmen i kåpan.

[bild]

....eller bygga en bobber av bolt-on-delar:

[bild]
Det har ju hänt en annan grej också. Provsatt varenda hoj på mc-mässan tidigare i år och det var bara en som gav feelgoodkänsla. Så nu var det dags att göra slag i saken. En Roctane blev det, en ny som inte rullat utanför butiken men det är en MY24 tillverkad 2023.

375kg, 1800cc, torr koppling, kardanaxel. Enda modifieringen i år blir avgaset som måste öppnas upp eller bytas.

Svart motorcykel av modell Roctane MY24 från 2023, står på ett utställningsgolv hos en motorcykelåterförsäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
saiter och 8 till
  • Laddar…
galento
Va sköj 😀👍 Kommer ihåg vad trevligt det var att hämta ut en ny hoj .

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
galento galento skrev:
Va sköj 😀👍 Kommer ihåg vad trevligt det var att hämta ut en ny hoj .
Ja det blir kul - det var ju inte tänkt att denna skulle bli en ny men nu blev det så ändå eftersom den är ny men ”gammal”.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Jag har hamnat i situationen att mina däck har hunnit bli 8 år gamla, men inte slitits så mycket. Mest för att jag inte pendlar längre då jag jobbar hemifrån. Så åkturerna har varit begränsade senaste åren.

Är det dags att byta däcken p g a ålder? Det ser och känns fräscha fortfarande, men det säger väl inte mycket om det faktiska egenskaperna hos gummit?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.