galento
När man ser olyckor med en mc inblandad undrar man hur många av dessa
är orsakade av mc-föraren kontra det andra fordonet 🤔 Var väl inte så
längesen en rattsurfande stolle orsakade en dödsolycka för en mcförare.
 
galento galento skrev:
När man ser olyckor med en mc inblandad undrar man hur många av dessa
är orsakade av mc-föraren kontra det andra fordonet 🤔 Var väl inte så
längesen en rattsurfande stolle orsakade en dödsolycka för en mcförare.
Lika ofta har MCförare med mer hästkrafter än hjärnceller ställt till det helt på egen hand.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
galento
Intet Intet skrev:
Lika ofta har MCförare med mer hästkrafter än hjärnceller ställt till det helt på egen hand.
Jo man vet att en del kör som idioter och det är inte försvarbart t,ex detta :


Helt oacceptabelt uppträdande i trafiken.
 
F
Fast det
galento galento skrev:
Jo man vet att en del kör som idioter och det är inte försvarbart t,ex detta :

[media]
Helt oacceptabelt uppträdande i trafiken.
fast det är ingen falsk marknadsföring, han är lika ”retarded” i verkligheten som man för intryck av i Ghostrider filmerna, trots att han är ”vuxen” numera.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nja, båda är vridstarka och gillar ändå att varvas men det som blivit en fix idé i huvet på mig är att tigerns motor har så jädra många ljud man inte vill höra. Det slamrar, viner och lever om till den grad att med original avgas så gör man inte avgasljudet. CP3 motorn är raka motsatsen, låter iprincip ingenting för utom genom avgasröret. Sedan gillar jag nog bättre ljudet från den normala tändföljden som CP3-motorn har.

Sett till chassi är det förstås stora skillnader, Tigern är kul på kurviga vägar men man får ju brottas en hel del med 21” framhjul osv - motstyening är en konst man fick lära sig snabbt!

Det smarta är förstås att bara köra vidare på Tigern, den är sjukt bra (vilket man blir påmind om när man testar annat), men det är ju kul att prova något nytt också.
Jag kör en Tracer 700 som en pendlarhoj, men som leksak också. jag har provkört Tracer 900 också, och det är en ännu bättre hoj motormässigt. Men jag älskar min 700. Chassit är helt underbart, snabb in och agil, men stadigt. Motorkraften finns där från första varvet till nästan sista. Det enda jag skulle vilja förändra är möjligheten att höja vindavvisaren mer. Jag har lång överkropp och vinden träffar övre delen av hjälmen hela tiden. Blir jobbigt på längre färder. Det kanske har förändrats på senare år. jag kör en 2018.
 
Bart Bart skrev:
Jag kör en Tracer 700 som en pendlarhoj, men som leksak också. jag har provkört Tracer 900 också, och det är en ännu bättre hoj motormässigt. Men jag älskar min 700. Chassit är helt underbart, snabb in och agil, men stadigt. Motorkraften finns där från första varvet till nästan sista. Det enda jag skulle vilja förändra är möjligheten att höja vindavvisaren mer. Jag har lång överkropp och vinden träffar övre delen av hjälmen hela tiden. Blir jobbigt på längre färder. Det kanske har förändrats på senare år. jag kör en 2018.
Byt till en större t.ex. Puig ruta? Eller extra flärp?
 
Bart Bart skrev:
Jag kör en Tracer 700 som en pendlarhoj, men som leksak också. jag har provkört Tracer 900 också, och det är en ännu bättre hoj motormässigt. Men jag älskar min 700. Chassit är helt underbart, snabb in och agil, men stadigt. Motorkraften finns där från första varvet till nästan sista. Det enda jag skulle vilja förändra är möjligheten att höja vindavvisaren mer. Jag har lång överkropp och vinden träffar övre delen av hjälmen hela tiden. Blir jobbigt på längre färder. Det kanske har förändrats på senare år. jag kör en 2018.
man ska inte titta så mycket på specifikationerna utan köra det som känns bra och ger feelgood!
 
Apropå Hayabusa.
I en FB grupp för långmilade fordon dök det upp en Hayabusa med 40.000 mil på mätaren !!! Det är ganska bra för en hoj.

Kompis på Gotland fick en chock när han skulle försäkra en nyinköpt CBR1000 -07.
1.800 spänn för helförsäkring, hans bil, en gammal Mitsubishi Colt är dyrare i bara trafik.
I motsats fick jag ett pris på 3.500:- för trafik på en moped här i utkanten av Stockholm, en 28 år gammal 30 moppe !!
I går försäkrade jag en veteranmoped från 1960, oxå en 30 moppe, det kostade 100:- extra på den försäkring jag redan har på 2 andra moppar.
 
Jag pröjsar ca 2500kr helåret helförsäkring på min 700 årsmodell 2018. Gubbe i förort. Jag betalade mer i halvåret på trafikförsäkring på en 10 år gammal CBR900RR.
 
Tidigt 00-tal kikade jag på 125or, kollade försäkring vad jag vill minnas var en Honda NSR, 14000kr om året för helförsäkring, det var lika mycket som jag skulle betala för hojjen...
 
Som ungdom försäkrade jag moppen och tänkte inte mer på det, vart stoppad senare och visade upp försäkringsbrevet varpå Polisen säger: Är ditt ramnummer 123456789? Nja, hade inte numret redo när jag försäkrade moppen och skulle återkomma med ramnumret senare... Han var inte glad :D
 
  • Haha
Isakare och 2 till
  • Laddar…
U
Hade en aprilia SXV 550 ett tag, för att vara motard, 20år gammal och skriven i ”orten” (då) så va den riktigt billig. De va 14000kr/år helförsäkring.
Sen när jag sålde den fick jag reda på varför, reggad med typ 14kw motoreffekt, fast att den hade ca 75-80hk på slangen. Inte heller reggad som strypt eftersom det var importören som reggade dem direkt med låg effekt.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Hade en aprilia SXV 550 ett tag, för att vara motard, 20år gammal och skriven i ”orten” (då) så va den riktigt billig. De va 14000kr/år helförsäkring.
Sen när jag sålde den fick jag reda på varför, reggad med typ 14kw motoreffekt, fast att den hade ca 75-80hk på slangen. Inte heller reggad som strypt eftersom det var importören som reggade dem direkt med låg effekt.
Alla enduro hojar är reggade så.

Riktigt synd Aprilia inte gjorde en facelift och fixade tillförlitligheten på dom. Drömde om en sån när det begav sig
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Rabbithole Rabbithole skrev:
Alla enduro hojar är reggade så.

Riktigt synd Aprilia inte gjorde en facelift och fixade tillförlitligheten på dom. Drömde om en sån när det begav sig
Ja nån facelift blev det inte men de släppte nya färger/klistermärken på hojarna så de såg lite modernare ut mot slutet (2013-2015)
Jag hade en 2010 så många barnsjukdomar var borta (oljeläck, startmotor som brann osv.) så min var tillförlitlig under tiden jag hade den. Men som alla tävlingshojar är de ju rätt krävande oljebyten, typ 100mil på motor och 200mil på växellåda (tur att det va torrsump och liten oljevolym).
Röd och svart motorcykel, Aprilia, står vid en vattenpöl på asfalt med en lastbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev lite nyfiken så kollade reg. nr. och den måste varit med om en olycka då Länsförsäkringar äger den sen två år tillbaka :( tråkigt på en så kul hoj!

Hade först ett silmotoavgas men det gillade inte grannarna när jag gled till jobbet 0630 (eller besiktningen) så bytte till ett arrow ganska kvickt. Lät den stå på tomgång i carporten medans jag klädde på mc-kläderna, motorn skramlade rätt rejält när den va kall men lät hur fint som helst varm :D
Hittar dock ingen bra video med silmoto-systemet (inte heller arrow), så här kommer en med org. avgas på tomgång.
 
Om någon undrar varför man jobbpendlar på mc - Google sa 52minuters restid när jag lämnade Kista för att åka söderut. Jag var hemma på 29mimuter med i huvudsak helt laglig körning, trots trafikinfarkt.
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.