24 344 läst · 489 svar
24k läst
489 svar
Allt om motorcykeln
Flytspacklade med Finja 520 Industri igår och idag fick jag hjälp att få ner lyften från släpet.
La ”räls” under pallen som lyften låg på och hasade sedan ner ena änden från släpet. Här har vi precis rullat undan släpet.
Därefter fick vi saxa ner den på egyptiskt vis för att till slut lyfta den igen för att kunna dra undan pallen och sedan sänka ner lyften på den plana ytan.
Bara resten kvar.
Behöver ansluta kontrollapparaten och hissa upp bordet för att kunna fixera med expanderbultar i golvet.
La ”räls” under pallen som lyften låg på och hasade sedan ner ena änden från släpet. Här har vi precis rullat undan släpet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter fick vi saxa ner den på egyptiskt vis för att till slut lyfta den igen för att kunna dra undan pallen och sedan sänka ner lyften på den plana ytan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara resten kvar.
Behöver ansluta kontrollapparaten och hissa upp bordet för att kunna fixera med expanderbultar i golvet.
För mycket jobb och för lite fritid för att det tar en fruktansvärd tid att blir klar, men det går iaf i rätt riktning.
Swedol fick pressa ihop slangar att förlänga med. Rätt bra att kunna få det gjort en lördag medan man väntar:
Det stora problemet här är att det var en bra idé att lägga slangen under skåpen, så nu har jag tömt och rensat i skåpen och funderat på hur jag höjer upp dessa ett par centimeter. Tänkte först använda vanligt fyrkantrör (KKR) men det visade sig vara dyrt (2000kr) så det blir en enkel träregel i bakkant och regel med justerbara fötter i framkant (fall på golvet) och sedan klipper jag nog till en bit takplåt som sockel så ser det prydligt ut.
Kontrollerat kaos i garaget medan detta pågår.
Swedol fick pressa ihop slangar att förlänga med. Rätt bra att kunna få det gjort en lördag medan man väntar:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stora problemet här är att det var en bra idé att lägga slangen under skåpen, så nu har jag tömt och rensat i skåpen och funderat på hur jag höjer upp dessa ett par centimeter. Tänkte först använda vanligt fyrkantrör (KKR) men det visade sig vara dyrt (2000kr) så det blir en enkel träregel i bakkant och regel med justerbara fötter i framkant (fall på golvet) och sedan klipper jag nog till en bit takplåt som sockel så ser det prydligt ut.
Kontrollerat kaos i garaget medan detta pågår.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provkörde lite nytt idag.....
BMW 900XR. Borde tävla i 900 kubiksklassen men kändes som en moppe att köra. 2-cyl 105 hästar men det kändes tunt. QS var inte heller något vidare. De två Yamaha Tracer 9 jag körde härom veckan var bättre på allt. Verkar som att man får benchmarka Tracern mot S1000XR istället där den ju har ett enormt effektundertag, men verkar hänga med på allt annat. Ska ta en provtur på en sådan också. Synd att den är så dyr bara.
Körde även en Tiger 12000 GT. Storebror till den jag har, fast touringvarianten istället för adventure.Bra maskin, men väldigt lik den jag har fast lite större och kraftigare på alla håll. Inte riktigt vad jag letar efter. Men en trevlig maskin är det.
BMW 900XR. Borde tävla i 900 kubiksklassen men kändes som en moppe att köra. 2-cyl 105 hästar men det kändes tunt. QS var inte heller något vidare. De två Yamaha Tracer 9 jag körde härom veckan var bättre på allt. Verkar som att man får benchmarka Tracern mot S1000XR istället där den ju har ett enormt effektundertag, men verkar hänga med på allt annat. Ska ta en provtur på en sådan också. Synd att den är så dyr bara.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde även en Tiger 12000 GT. Storebror till den jag har, fast touringvarianten istället för adventure.Bra maskin, men väldigt lik den jag har fast lite större och kraftigare på alla håll. Inte riktigt vad jag letar efter. Men en trevlig maskin är det.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 638 inlägg
Va det en Tiger 800 XRT du hade? vad vill du uppgradera?MathiasS skrev:
Provkörde lite nytt idag.....
BMW 900XR. Borde tävla i 900 kubiksklassen men kändes som en moppe att köra. 2-cyl 105 hästar men det kändes tunt. QS var inte heller något vidare. De två Yamaha Tracer 9 jag körde härom veckan var bättre på allt. Verkar som att man får benchmarka Tracern mot S1000XR istället där den ju har ett enormt effektundertag, men verkar hänga med på allt annat. Ska ta en provtur på en sådan också. Synd att den är så dyr bara.
[bild]
Körde även en Tiger 12000 GT. Storebror till den jag har, fast touringvarianten istället för adventure.Bra maskin, men väldigt lik den jag har fast lite större och kraftigare på alla håll. Inte riktigt vad jag letar efter. Men en trevlig maskin är det.
[bild]
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 638 inlägg
Det är så stor skillnad på motorkaraktären alltså? Eller är det chassiet som tråkar till Tigern för dig?MathiasS skrev:
Tracer 900
Multistrada V2 (950)
... NT1100?
... 890 SMT?
Nja, båda är vridstarka och gillar ändå att varvas men det som blivit en fix idé i huvet på mig är att tigerns motor har så jädra många ljud man inte vill höra. Det slamrar, viner och lever om till den grad att med original avgas så gör man inte avgasljudet. CP3 motorn är raka motsatsen, låter iprincip ingenting för utom genom avgasröret. Sedan gillar jag nog bättre ljudet från den normala tändföljden som CP3-motorn har.Rabbithole skrev:
Sett till chassi är det förstås stora skillnader, Tigern är kul på kurviga vägar men man får ju brottas en hel del med 21” framhjul osv - motstyening är en konst man fick lära sig snabbt!
Det smarta är förstås att bara köra vidare på Tigern, den är sjukt bra (vilket man blir påmind om när man testar annat), men det är ju kul att prova något nytt också.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 638 inlägg
Ja, där var den tidigare Tiger 800 bättre med den vanliga tändföljden på förfiningsgraden.MathiasS skrev:
Nja, båda är vridstarka och gillar ändå att varvas men det som blivit en fix idé i huvet på mig är att tigerns motor har så jädra många ljud man inte vill höra. Det slamrar, viner och lever om till den grad att med original avgas så gör man inte avgasljudet. CP3 motorn är raka motsatsen, låter iprincip ingenting för utom genom avgasröret. Sedan gillar jag nog bättre ljudet från den normala tändföljden som CP3-motorn har.
Sett till chassi är det förstås stora skillnader, Tigern är kul på kurviga vägar men man får ju brottas en hel del med 21” framhjul osv - motstyening är en konst man fick lära sig snabbt!
Det smarta är förstås att bara köra vidare på Tigern, den är sjukt bra (vilket man blir påmind om när man testar annat), men det är ju kul att prova något nytt också.
Jag är så van vid 21" framhjul att jag bara tycker 17" är störigt.
19" den gyllene medelvägen kanske 😉