Flytspacklade med Finja 520 Industri igår och idag fick jag hjälp att få ner lyften från släpet.

La ”räls” under pallen som lyften låg på och hasade sedan ner ena änden från släpet. Här har vi precis rullat undan släpet.

Ett lyftredskap på en lutande träkonstruktion i ett garage, understött av en domkraft och brädor, med förberedelser för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyftutrustning och träpallar i ett garage, omgiven av verktyg och en kompressor, förberedd för ett byggprojekt.
Skapa konto

Därefter fick vi saxa ner den på egyptiskt vis för att till slut lyfta den igen för att kunna dra undan pallen och sedan sänka ner lyften på den plana ytan.

Lyften ligger på garagegolvet efter nedförning från släp, omgiven av verktyg och material för installation.
Skapa konto

Bara resten kvar.

Behöver ansluta kontrollapparaten och hissa upp bordet för att kunna fixera med expanderbultar i golvet.

• Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
För mycket jobb och för lite fritid för att det tar en fruktansvärd tid att blir klar, men det går iaf i rätt riktning.

Swedol fick pressa ihop slangar att förlänga med. Rätt bra att kunna få det gjort en lördag medan man väntar:

Gröna hydraulslangar med kopplingar ligger på ett betonggolv, anslutna till en röd maskin med motor och pump. En bit trä och fotavtryck syns på golvet.
Skapa konto

Det stora problemet här är att det var en bra idé att lägga slangen under skåpen, så nu har jag tömt och rensat i skåpen och funderat på hur jag höjer upp dessa ett par centimeter. Tänkte först använda vanligt fyrkantrör (KKR) men det visade sig vara dyrt (2000kr) så det blir en enkel träregel i bakkant och regel med justerbara fötter i framkant (fall på golvet) och sedan klipper jag nog till en bit takplåt som sockel så ser det prydligt ut.

Kontrollerat kaos i garaget medan detta pågår.

Gråa metallskåp i ett garage med verktyg och material runtomkring, inklusive kablar, verktygslådor och en motorcykel bredvid.
Skapa konto

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Provkörde lite nytt idag.....

BMW 900XR. Borde tävla i 900 kubiksklassen men kändes som en moppe att köra. 2-cyl 105 hästar men det kändes tunt. QS var inte heller något vidare. De två Yamaha Tracer 9 jag körde härom veckan var bättre på allt. Verkar som att man får benchmarka Tracern mot S1000XR istället där den ju har ett enormt effektundertag, men verkar hänga med på allt annat. Ska ta en provtur på en sådan också. Synd att den är så dyr bara.

BMW 900XR motorcykel på en landsväg vid solnedgången, med berg i bakgrunden.
Skapa konto

Körde även en Tiger 12000 GT. Storebror till den jag har, fast touringvarianten istället för adventure.Bra maskin, men väldigt lik den jag har fast lite större och kraftigare på alla håll. Inte riktigt vad jag letar efter. Men en trevlig maskin är det.

Triumph Tiger 1200 GT motorcykel sedd från sidan med svart och grå färgsättning, touringmodell med robust design.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Kompisen säljer snart sin Indian 46a med sidovagn. Intresse?

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Svincoolt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ja. Den är svincol. Han har för många fordon. Sex bilar och fyra motorcyklar. Sedan naturligtvis en traktor och bruksbil, på det.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Men det lär väl vara en hel del pyssel med en sådan gamling kan man tänka sig…

MathiasS MathiasS skrev:
Provkörde lite nytt idag.....

BMW 900XR. Borde tävla i 900 kubiksklassen men kändes som en moppe att köra. 2-cyl 105 hästar men det kändes tunt. QS var inte heller något vidare. De två Yamaha Tracer 9 jag körde härom veckan var bättre på allt. Verkar som att man får benchmarka Tracern mot S1000XR istället där den ju har ett enormt effektundertag, men verkar hänga med på allt annat. Ska ta en provtur på en sådan också. Synd att den är så dyr bara.

[bild]

Körde även en Tiger 12000 GT. Storebror till den jag har, fast touringvarianten istället för adventure.Bra maskin, men väldigt lik den jag har fast lite större och kraftigare på alla håll. Inte riktigt vad jag letar efter. Men en trevlig maskin är det.

[bild]
Va det en Tiger 800 XRT du hade? vad vill du uppgradera?

900RP. Och en MT09SP. Insåg att jag ville ha en tiger med MT-motorn, det är en Tracer 9. Eller iaf skippa nakenhoj + adventurespåret och fokusera på ”sport touring”. Passar mitt åkande bättre

galento
Intet Intet skrev:
Kompisen säljer snart sin Indian 46a med sidovagn. Intresse?
Har en bekant med en sådan utan vagn , är nog lite "speciellt" att köra den 😎😎😎

galento galento skrev:
Har en bekant med en sådan utan vagn , är nog lite "speciellt" att köra den 😎😎😎
Gasen är på vänster sida. Bara det.

• Gilla
galento
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
900RP. Och en MT09SP. Insåg att jag ville ha en tiger med MT-motorn, det är en Tracer 9. Eller iaf skippa nakenhoj + adventurespåret och fokusera på ”sport touring”. Passar mitt åkande bättre
Det är så stor skillnad på motorkaraktären alltså? Eller är det chassiet som tråkar till Tigern för dig?

Tracer 900
Multistrada V2 (950)
... NT1100?
... 890 SMT?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är så stor skillnad på motorkaraktären alltså? Eller är det chassiet som tråkar till Tigern för dig?

Tracer 900
Multistrada V2 (950)
... NT1100?
... 890 SMT?
Nja, båda är vridstarka och gillar ändå att varvas men det som blivit en fix idé i huvet på mig är att tigerns motor har så jädra många ljud man inte vill höra. Det slamrar, viner och lever om till den grad att med original avgas så gör man inte avgasljudet. CP3 motorn är raka motsatsen, låter iprincip ingenting för utom genom avgasröret. Sedan gillar jag nog bättre ljudet från den normala tändföljden som CP3-motorn har.

Sett till chassi är det förstås stora skillnader, Tigern är kul på kurviga vägar men man får ju brottas en hel del med 21” framhjul osv - motstyening är en konst man fick lära sig snabbt!

Det smarta är förstås att bara köra vidare på Tigern, den är sjukt bra (vilket man blir påmind om när man testar annat), men det är ju kul att prova något nytt också.

MathiasS MathiasS skrev:
Nja, båda är vridstarka och gillar ändå att varvas men det som blivit en fix idé i huvet på mig är att tigerns motor har så jädra många ljud man inte vill höra. Det slamrar, viner och lever om till den grad att med original avgas så gör man inte avgasljudet. CP3 motorn är raka motsatsen, låter iprincip ingenting för utom genom avgasröret. Sedan gillar jag nog bättre ljudet från den normala tändföljden som CP3-motorn har.

Sett till chassi är det förstås stora skillnader, Tigern är kul på kurviga vägar men man får ju brottas en hel del med 21” framhjul osv - motstyening är en konst man fick lära sig snabbt!

Det smarta är förstås att bara köra vidare på Tigern, den är sjukt bra (vilket man blir påmind om när man testar annat), men det är ju kul att prova något nytt också.
Ja, där var den tidigare Tiger 800 bättre med den vanliga tändföljden på förfiningsgraden.

Jag är så van vid 21" framhjul att jag bara tycker 17" är störigt.
19" den gyllene medelvägen kanske 😉

Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag är så van vid 21" framhjul att jag bara tycker 17" är störigt.
19" den gyllene medelvägen kanske 😉
Jag störs inte av det i vardagen, men när man gör direkta jämförelser så är det ju rätt stor skillnad som nog mycket kan kopplas till hjulet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.