9 181 läst ·
78 svar
9k läst
78 svar
Allt om Grouw robotgräsklippare
Någon som vet om det går att få tag i ett nytt batteri? Jag skulle ha igång klipparen idag men den står bara och piper och säger att jag ska slå på huvudbrytaren. Detta säger den oavsett om brytaren är på eller inte. Jag mätte till runt 5v på batteriet. Klipparen har inte varit igång på två år nu så jag misstänker att batteriet är kass
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick nästan ihop det
Börjat lite smått
Svetsat allt utom B- och B+
Får väl lov att beställa ett 20pack från Amazon med ntc 10k
Tänkte ta sensorn från ett av de andra packen som jag tänkt renovera men båda verkar vara i toppskick, det ena skilde det 1/100v och det andra 2/100v , visst kan dom vara dåliga iaf men en första test verkar det ok
Tog en av reserv klipparna och öppnade den för att byta minnesbatteriet, den såg helt ny ut invändigt och inte alls så skitig utvändigt så den kan inte ha gått mycket.
Testade den vid huset där roboten ska vara och det verkar funka så nu ska slinga ner hemma
Logga in
Skapa konto
Börjat lite smått
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänkte ta sensorn från ett av de andra packen som jag tänkt renovera men båda verkar vara i toppskick, det ena skilde det 1/100v och det andra 2/100v , visst kan dom vara dåliga iaf men en första test verkar det ok
Tog en av reserv klipparna och öppnade den för att byta minnesbatteriet, den såg helt ny ut invändigt och inte alls så skitig utvändigt så den kan inte ha gått mycket.
Testade den vid huset där roboten ska vara och det verkar funka så nu ska slinga ner hemma
Någon som kan svara på varför den alltid stannar här?
Var lika i fjol.
Hade lite extra kabel som låg in mot huset, tog bort den och trodde jag hade löst det.
Idag hade den stanna på precis samma ställe
Kablen ligger längs med stenplattorna och vidare till höger i ungefär samma linje
Logga in
Skapa konto
Var lika i fjol.
Hade lite extra kabel som låg in mot huset, tog bort den och trodde jag hade löst det.
Kablen ligger längs med stenplattorna och vidare till höger i ungefär samma linje
nino skrev:
Någon som kan svara på varför den alltid stannar här?
[bild]
Var lika i fjol.
Kablen ligger längs med stenplattorna och vidare till höger i ungefär
Parkerar den sig där i princip eller gör den något speciellt innan den stannar?nino skrev:
det bara eller gör den nånting innan den stannar?
Parkerar den sig där i princip eller gör den något speciellt innan den stannar?
(Klippte ut din fråga)
Jag har den vid ett annat hus så jag har aldrig lyckats se vad som händer...
Men den stannar alltid lika, ifjol la jag en regel för där den står på bilden, då stannade den lika men 3m åt höger i bild
Vill prova med en äldre firmware då jag fått för mig att det där började efter uppdatering av firmware
(Klippte ut din fråga)
Men den stannar alltid lika, ifjol la jag en regel för där den står på bilden, då stannade den lika men 3m åt höger i bild
Logga in
Skapa konto
Vill prova med en äldre firmware då jag fått för mig att det där började efter uppdatering av firmware
Vad knäppt - och mycket irriterande!nino skrev:
Parkerar den sig där i princip eller gör den något speciellt innan den stannar?
(Klippte ut din fråga)
[bild]
Min envisas ibland med att köra in i saker och inte fatta att den då bör backa och ta en annan vända. utan den står där och slirar tills jag kommer eller tills batteriet tar slut. Så det blir dessutom ett fult hål i marken... Det görs verkligen tydligt att Grouw verkligen är en dum-robot och inte en smart robot.
Det måste ju nästan vara krock sensorn som strular? Är det alltid så eller bara ibland?Fixarsnigeln skrev:
Vad knäppt - och mycket irriterande!
Min envisas ibland med att köra in i saker och inte fatta att den då bör backa och ta en annan vända. utan den står där och slirar tills jag kommer eller tills batteriet tar slut. Så det blir dessutom ett fult hål i marken... Det görs verkligen tydligt att Grouw verkligen är en dum-robot och inte en smart robot.
Själva skalet sitter ju bara i 4 skruv, men dom går ner i gummi upphängningarna så man får kolla så man inte vrider av dom, ifall du ska öppna och kolla så det är skapligt rent
Den gör så bara runt ett träd där marken är mjuk. Jag ska förlänga lut begränsningskabeln runt trädet så blir det löst 👍nino skrev:
Bra jobbat @nino - har själv all utrustning och lyckats byta celler.nino skrev:
Fick nästan ihop det
[bild]
Börjat lite smått
[bild]
[bild]
[video]
Ändå har jag slutat och använder numera en firma som bara sysslar med detta.
Dyrare men oslagbar kvalitet både avseende celler och BMS.
Battericellerna blir balanserade till millivolt = löser man inte på hobbynivå.
Mvh
Hej!I Ingenjörssnickarn skrev:Hej, för info till alla med Grouw modell 17936 som original har ett 4Ah-batteri modell 18105:
Schou har tyvärr valt att inte erbjuda batteriet som reservdel, utan erbjuder istället ett hälften så stort (2Ah) för 709 kr plus 100 kr frakt, totalt 809 kr.
Dvs. en stor nedgradering i klipptid för roboten. Jag renoverar fortfarande 4Ah-batterierna och har några i lager, PM:a vid intresse.
Har du batteri eller renoverar du?
Hej!B Bilnörden skrev:
I detta fall är det synonymt då nya inte finns. Dvs. man skickar mig ett defekt och får ett renoverat i retur. De renoverade har genomgått full service med utbytta celler av högre kvalitet än original, hos en professionell batteriverkstad.
Hej!I Ingenjörssnickarn skrev:
Hur kommer jag i kontakt med dig då så jag kan skicka mitt batteri?