B Bästerortarn skrev:
Renarna är en jävla plåga, dom är som drogade zoombies. Står bara och blänger på dig utan minsta ansats att flytta på sig oavsett vad du gör. Dom är fina men ...... en jävla plåga.
Jo, men de är iaf konsekventa i jämförelse med älgarna, rådjuren och vildsvinen.

Isakare Isakare skrev:
Jo, men de är iaf konsekventa i jämförelse med älgarna, rådjuren och vildsvinen.
Men de har ingen koll på hur man gör i rondeller. En ren syns gående på en väg nära träd och bilar i Örnsköldsvik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du tar verkligen hand om den bilen.
Jag körde en mkt tidig 4-cyl testvagn 1989 på Hällered. Kändes så pigg jfrt med dåtidens trötta 940..
Jo jag tycker bilen ska vara i skick och hållas i skick. Gammalt men välbevarat är en trevlig kombo helt enkelt. Det görs inga liknande bilar mera och det kommer ej heller göras, så viktigt för mig att den här hålls i skick.

• Gilla
jawen och 6 till
  • Laddar…
Hitch balls har man ju sett :O :D

Lastbil med reklam för solpaneler, med två blå hitch balls synliga vid dragkroken.
Skapa konto

Bakre delen av ett fordon med två hitch balls täckta av blåa skydd och en registreringsskylt ovanför.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Bromsar som används rostar aldrig.
Drygt 4 år snart 18.000 mil.
Blev tvingad att sätta på vinterdäcken i förtid, ska åka till Södra Lappland i morgon, de hade redan haft snö o halka 2 gånger, så det är väl dumt att åka dit med sommardäcken.
Närbild av en bromsskiva med liten rost på kanten, insatt i samband med vinterdäcken inför resa till Södra Lappland.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
karlmb och 2 till
  • Laddar…
För mina ögon ser det ut som att bromsskivan är sprucken och behöver bytas av det skälet.

F fribygg skrev:
För mina ögon ser det ut som att bromsskivan är sprucken och behöver bytas av det skälet.
Nej då, det är en synvilla, bara en rostkant.

Isakare Isakare skrev:
Bromsar som används rostar aldrig.
Drygt 4 år snart 18.000 mil.
Blev tvingad att sätta på vinterdäcken i förtid, ska åka till Södra Lappland i morgon, de hade redan haft snö o halka 2 gånger, så det är väl dumt att åka dit med sommardäcken.
[bild]
Det finns folk (inte jag!) som påstår att den skivan är slut... Man ser en kant längts ut som indikerar att tjockleken på den fina ytan har minskat med mer än 2 hundradelar och därmed måste skivan bytas enligt instruktion (hos vissa tillverkare). Jag hade förstås bara kört vidare.

K karlmb skrev:
2 hundradelar och därmed måste skivan bytas enligt instruktion (hos vissa tillverkare)
2 hundradels vadå?

Alla skivor har ju ett minimimått, det är ju bara att byta när man kommer dit. Så gör väl alla?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
2 hundradels vadå?
Tum?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
2 hundradels vadå?

Alla skivor har ju ett minimimått, det är ju bara att byta när man kommer dit. Så gör väl alla?
Jo, men en del tillverkare "tillåter" flera mm i slitagemån, medan många idag bara tillåter ngn mm totalt, dvs 0.5mm på varje sida.

C
K karlmb skrev:
många idag bara tillåter ngn mm totalt, dvs 0.5mm på varje sida.
Wow, vilka är det? Kan inte vara mycket "kött" på de skivorna?

C cpalm skrev:
Wow, vilka är det? Kan inte vara mycket "kött" på de skivorna?
Allt från Volvo till VAG. Man kan bli helt nedrackad av förståsigpåare på olika forum..

• Wow
cpalm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, men en del tillverkare "tillåter" flera mm i slitagemån, medan många idag bara tillåter ngn mm totalt, dvs 0.5mm på varje sida.
….men sådant beror ju på hur mycket material det finns i skivan från början, man kör ju inte en skiva under min-måttet, oavsett hur många mm man då kört bort.

K karlmb skrev:
Det finns folk (inte jag!) som påstår att den skivan är slut... Man ser en kant längts ut som indikerar att tjockleken på den fina ytan har minskat med mer än 2 hundradelar och därmed måste skivan bytas enligt instruktion (hos vissa tillverkare). Jag hade förstås bara kört vidare.
Skivorna jag bytte på en Volvo 740 för många år sen var dax att byta, man såg kylflänsarna genom skivan, de hade gått 36.000 mil.
Men mina är nog under tillverkarens gräns, men de bromsar bra och bilen ska snart bytas ut, det får bli nästa ägares problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.