T Thomas_Blekinge skrev:
20V betyder väl 20 ventiler. Är det fem ventiler per cylinder?
Har det gått så lång tid att Volvos 5 cylindrar inte längre sitter i ryggmärgen? 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Kan man vara månskensmekaniker?
Skruvade ikväll i blå hallen, ingen pannlampa heller så klart..

Närbild på bilens bromsskiva och borttaget hjul med dubbdäck, står på ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åkt utan belägg vänster fram på Kian i några veckor, men nu har stötdämparfästet bak på V60 sagt upp sig och frun ska åka 15mil till veckan så då är det bara att byta skivor och belägg

Bild på en bilstötdämpare och däck som visar rost och slitage. Fotot är taget i ett garage med dålig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På.vänster sida fanns ingen skruv som håller skivan och på höger var skallen rund så den fick jag borra bort, annars gick allt som det skulle.

Bromsskiva och bromsok under reparation på bil, med fokus på vänster framhjul. Skugga av hand syns hålla verktyg ovanför delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte ett ok till vänstersidan men damm tätningen var hel så tryckte ut kolven och putsade av den, tryckte i lite fett för bromskolvar så hoppas det räcker, annars har jag även en renoverings sats

Stötdämparfäste med lager är beställt, finns även skivor och belägg till den som ska bytas.
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Någon som bytt stötdämparfäste och har nåt tips?
 
Jag gissar att det är en Volvo så ingen erfarenhet där men det liknar skitkonstruktionen på andra generationen av Saab 9-3 d v s Opel Vectra. Skruva loss fästena och knacka loss resterna av korroderade aluminiumbitar. Köp nytt och var glad att det inte var värre.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Håller på med yarisen lite och försöker piffa upp det i hjulhuset, saker sitter dåligt, många fästelement är försvunna, och detta kan vara ett tips, jag hittade ett plast clips från en annan bil som låg och skräpade, det var för litet för att passa när pinnen hade tryckts in så det funkade inte.

Men jag tog ett buntband istället och trädde igenom clipset (slängde bort originalpinnen). För clipset på plats och sen drog jag åt med ett annat buntband. Då åkte skallen av det första buntbandet in i clipset och tryckte ut sidorna mycket mera än originalpinnen. Med resultatet att det nu hölls på plats. Sen klippte jag av det överflödiga. Nu sitter det riktigt bra.

Har man ställen man slipper åt på baksidan kan man också använda brickor och buntband istället.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Tog 2 bilder igår, det är sambons Kia som jag satte i åt helsike för starka LED lampor i, och Transiten som har original xenon.
Ser ni det jag pratade om tidigare ?? Att ljuset på Kian är så starkt att men inte ser nått efter ljuset, det blir kolsvart bakom det.
Knepigt att få det på bild, i verkligheten är skillnaden ännu större.
Nattbild av en väg med starka LED-strålkastare som lyser upp körfältet, omgivande landskap är mörkt och synlighet bakom ljuset är begränsad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bil lyser upp en landsväg på natten, omgiven av mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
För mig har det fungerat bra med att dra ett buntband i en cirkel på baksidan av plåten och ett andra buntband runt det första buntbandet, genom hålet och runt en kabelslang som går över bakaxelbalken till hjulsensorerna till ABS.

För att fästa sidokjolarnas undersidor mot bilen gjorde jag brickor 20x20mm av en gammal glassask i plast med två 2mm hål runt mitten av plastbrickan med 8mm avstånd mellan de två hålen. Ett 2mm brett buntband träddes genom hålet i plastbrickan, hålet i sidokjolen som är 8mm i diameter och hålet i en plåtläpp som är fäste för sidokjolarna under tröskelbalken och greppar runt ett lite tjockare buntband på baksidan av plåtläppen samt sedan ut samma väg och dras ihop med andra ändan av 2mm buntbandet.

Originalfästena var plastpluggar som låstes av ett plaststift i mitten av pluggen så att pluggen expanderade bakom plåtläppen. Plastpluggarna som är original finns at köpa för skämtpriset 30kr styck och det går åt 6 pluggar per sida, totalt 360kr för något som enkelt löses med totalt 24st buntband som är nästan gratis.

Buntband används för att fästa en kabelslang nära en rostig bult på en gul och svart metalldel i ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tog 2 bilder igår, det är sambons Kia som jag satte i åt helsike för starka LED lampor i, och Transiten som har original xenon.
Ser ni det jag pratade om tidigare ?? Att ljuset på Kian är så starkt att men inte ser nått efter ljuset, det blir kolsvart bakom det.
Knepigt att få det på bild, i verkligheten är skillnaden ännu större.
[bild][bild]
Purelux lamporna?
 
  • Gilla
sillan
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Purelux lamporna?
Luxtar Hero från Xenonkungen. LED på 58 watt.
 
Isakare Isakare skrev:
Luxtar Hero från Xenonkungen. LED på 58 watt.
Så var det. Är det linslampor på bilen?
 
MalZon MalZon skrev:
Så var det. Är det linslampor på bilen?
Japp.
 
Bytte olja på särbons KIA, är en liten 3 pip med turbo.
12" mil, oljan var kolsvart, bilen servad som den ska sen ny, årligen och gått mindre än 1.500 mil mellan tillfällena.
Nu efter 50 mil är oljan svartare än oljan i min gamla Lexus som gått 1000 mil sen senaste service.
Man undrar varför ??
 
G
Kanske direktinsprutad bensinmotor. Vad jag har hört så sotar de mer än vanlig portinsprutning.
 
  • Wow
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Diesel?
Bensin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.