1 202 991 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Självklart. Men när tillverkaren sätter ett minmått på tjockleken som motsvarar nån mm mindre än vad den har som ny så är något fel.MathiasS skrev:
Hehe, hade en merca där framskivorna (ej ventilerade) var rejält tunna, kanske 6 mm kvar.Isakare skrev:
En dag smällde det bara till men inget mer. Jag märkte dock att bromsen blev lite mer tungtrampad. Det visade sig att ena framskivan helt enkelt spruckit runt om och satt fast mellan klossarna medan inre delen mot navet snurrade vidare...
Såååå långt ska man inte låta det gå förstås...
Ringde en tjej med en Daihatsu Charade för många år sen.K karlmb skrev:Hehe, hade en merca där framskivorna (ej ventilerade) var rejält tunna, kanske 6 mm kvar.
En dag smällde det bara till men inget mer. Jag märkte dock att bromsen blev lite mer tungtrampad. Det visade sig att ena framskivan helt enkelt spruckit runt om och satt fast mellan klossarna medan inre delen mot navet snurrade vidare...
Såååå långt ska man inte låta det gå förstås...
"Bilen svänger när jag bromsar"
Skivan höger fram hade gått av, men det satt en bit kvar mellan klossarna.
Jag ringde runt, men ingen firma hade skivor till en sån på hyllan, så jag sa att hon får vänta.
"Men vi ska åka till Ullared i morgon, kan jag bara köra försiktigt??" ( Stockholm -Ullared)
Nä, du ska inte ens åka här ifrån.
Well....jag undrar om det är så ovanligt eller tokigt.K karlmb skrev:
Om jag tittar på en Bosch-skiva till min bil så har den en max tjocklek på 34mm och minmått på 31,5. 2,5mm att slita på, 1,25 mm per sida. Jag körde ungefär 12000 mil innan jag bytte skivor. Det verkar inte vara så fel? Du menar att det finns skivor där minmåttet är halva det ungefär? Har du något exempel?
Volvo o VAG har nämnts. Rent hållfmässigt ifrågasätter jag att en solid skiva inte skulle kunna slitas ner till 2/3 tjocklek iaf, innan man behövde oroa sig för några problem.MathiasS skrev:
Well....jag undrar om det är så ovanligt eller tokigt.
Om jag tittar på en Bosch-skiva till min bil så har den en max tjocklek på 34mm och minmått på 31,5. 2,5mm att slita på, 1,25 mm per sida. Jag körde ungefär 12000 mil innan jag bytte skivor. Det verkar inte vara så fel? Du menar att det finns skivor där minmåttet är halva det ungefär? Har du något exempel?
Känner inte igen det från de Volvos eller vw’s jag varit i kontakt med.K karlmb skrev:
Typiskt så är ju inte framskivorna solida (framskiva i mitt exempel ovan) utan ventilerade, men jag tror man ska tänka att om man glider runt och fisåker så klarar man sig med mindre material i skivan än minmåttet, men om man vill kunna göra upprepade maxbromsningar från hög fart (vilket tillverkaren måste ha höjd för) utan att skivan blir skev eller för varm, så får man hålla sig inom angivna mått.
2/3 gods skulle man kanske skriva.MathiasS skrev:
Känner inte igen det från de Volvos eller vw’s jag varit i kontakt med.
Typiskt så är ju inte framskivorna solida (framskiva i mitt exempel ovan) utan ventilerade, men jag tror man ska tänka att om man glider runt och fisåker så klarar man sig med mindre material i skivan än minmåttet, men om man vill kunna göra upprepade maxbromsningar från hög fart (vilket tillverkaren måste ha höjd för) utan att skivan blir skev eller för varm, så får man hålla sig inom angivna mått.
Medlem
· Blekinge
· 12 208 inlägg
Du fattar väl hur viktigt Ullared är?Isakare skrev:
Ringde en tjej med en Daihatsu Charade för många år sen.
"Bilen svänger när jag bromsar"
Skivan höger fram hade gått av, men det satt en bit kvar mellan klossarna.
Jag ringde runt, men ingen firma hade skivor till en sån på hyllan, så jag sa att hon får vänta.
"Men vi ska åka till Ullared i morgon, kan jag bara köra försiktigt??" ( Stockholm -Ullared)
Nä, du ska inte ens åka här ifrån.
Medlem
· Blekinge
· 12 208 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg