galento
Ja sen kan man justera genom att vrida fram till önskat moment man vill ha
mellan 406 och 479.

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Ny momentnyckel. Är det, det nedersta eller översta sträcket som gäller?
Sedan skall den ställas på 0 när den inte används.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Brukar släppa dom max när dom inte används.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Är det dessa streck du menar?

[bild]

Denna skulle jag säga är ställt på 406,0 ft-lb (eller hur det nu stavas).
Ja. Missade bilden på min Meec från Jula.

Momentnyckel av märket Meec Tools från Jula, inställd på moment mellan 20-120 Nm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Meec eller bahco spelar ingen roll.. :)
Nedre strecket gäller.

edit: + siffrorna i det röda.

35 Nm

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag ser nu att i manualen för meec-nyckeln står det tvärtom att det är det övre strecket som gäller. 😮

Men det tror jag inte på. Jag vidhåller att nyckeln på bilden är ställd på 35Nm.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag ser nu att i manualen för meec-nyckeln står det tvärtom att det är det övre strecket som gäller. 😮

Men det tror jag inte på. Jag vidhåller att nyckeln på bilden är ställd på 35Nm.
Dålig manual tror jag bara. Det står inte utryckligen att det är det övre strecket som gäller, men i exemplet ser det så ut. Bilderna i exemplet stämmer heller inte riktigt överens om det är under eller på det övre strecket...

S Strontus skrev:
Dålig manual tror jag bara. Det står inte utryckligen att det är det övre strecket som gäller, men i exemplet ser det så ut. Bilderna i exemplet stämmer heller inte riktigt överens om det är under eller på det övre strecket...
Jag grubblade över det med. Topplocksbultana dras till 35 Nm. Sedan 2 x 90 gr. Fick använda över en meters hävstång.

Ang. ljus så verkar det vara nått på gång, men det blir väl säkert inga stora skillnader. De där jävla smarta LED ljusen suger ju getpung om man står 90° mot kommande bil innan man kör ut, hur de ens vart godkända från början är besynnerligt

https://www.vibilagare.se/nyheter/fler-blir-blandade-ny-besiktningsregel-pa-gang

Närbild på en bils LED-strålkastare som är påslagen, vilket orsakar bländande ljus i dagsljus.
Skapa konto

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Tokslut Tokslut skrev:
Ang. ljus så verkar det vara nått på gång, men det blir väl säkert inga stora skillnader. De där jävla smarta LED ljusen suger ju getpung om man står 90° mot kommande bil innan man kör ut, hur de ens vart godkända från början är besynnerligt

[länk]

[bild]
Bra att de försöker styra i den där soppan. Det är ju helt hopplöst att möta Teslor på vägarna.
Passande att de är top2 sämst i klassen.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Bra att de försöker styra i den där soppan. Det är ju helt hopplöst att möta Teslor på vägarna.
Passande att de är top2 sämst i klassen.
"Observera att siffrorna även visar bilar som fått anmärkning av andra anledningar än hög bländningsrisk" Säger inte att de har större problem än ljuset, men listan är ju inte direkt kopplat till ljuset tyvärr

Unikt namn
Tokslut Tokslut skrev:
"Observera att siffrorna även visar bilar som fått anmärkning av andra anledningar än hög bländningsrisk" Säger inte att de har större problem än ljuset, men listan är ju inte direkt kopplat till ljuset tyvärr
Statistiken spelade bra med mina fördommar om dålig QC hos tesla, i paritet med lågbudget märket Dacia.

Men eftersom 9 av 10 teslor bländar så borde det vara fel på regelverket. Många av bilarna borde ju besiktigats en gång åtminstonde.

Gått och gruvat mig för att byta startmotor på V60, den har hackat och slirat en längre tid nu...
Igår så var jag nästan säker på att den hade gett upp.
Beställde en ny startmotor för nån månad sen så den fanns ju hemma.
Tog 45min så var den bytt, inte värst mycket att oroa sig för 😄
Nu är det skivor och belägg som står näst på tur men måste fixa Kian först, vänster fram ok ligger på och dessutom flög det dit en sten som vägrar att ge sig.
Köpt renoverings sats till oket, för 250 och ett nytt ok kostar 350 på Biltema, intalar mig att original oket är mycket bättre 😄

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
C
S Strontus skrev:
Det står inte utryckligen att det är det övre strecket som gäller, men i exemplet ser det så ut.
Det är väl på sätt och vis båda strecken som gäller?
Det nedre markerar 30 och det övre 39,9 typ, dvs man är inom "30-området" när man är mellan strecken.

Rätt udda och idiotiskt i mitt huvud, men man kan ju skönja en tanke med det.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Skulle byta glödlampa Golf för halvljus och det var ju störtomöjligt. Lampan sitter in en hållare som har vingar och som en vanlig människa inte få grepp om. Byggde e Glödlampahållare med vingar och ett handgjort verktyg av trä för byte av halvljus på bil. Verktyget har en skåra för grepp.
Skapa konto
tt verktyg:

Ni fattar. Nu är det bara att identifiera ett verktygsnummer, inventarienummer, säkerhetsdatablad, jämställdhetsplan, mm. Verktyget är byggt av certifierat hårdträd.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.