D Dublin skrev:
Hoppas inte du fick samma dĂ€ck utan likadana 😉
Samma typ, sort, mĂ€rke, och storlek 🙃

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Samma tillverkningsÄr?

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
https://bestronic.se verkar ocksÄ vara lösningsorienterade nÀr det kommer till struliga bilar

• Gilla
andersda och 3 till
  • Laddar…
Liten miss i garaget.
SÀrbons moped började skramla, det visade sig att bÄde remskivan och centifugalkoppingen satt lösa, nÄn tidigare klippa hade inte dragit Ät grejerna.
GÀngpaj pÄ utgÄende axel, jag gÀngade om den, gÀngan blev inte helt 100 sÄ jag ville lÄsa muttern pÄ nÄtt sÀtt.
Borrade i kanten, gÀngade M4 och drog i en stoppskruv, men den tog stopp innan den var helt inne, skruvar ur den för att gÀnga lite till med en annan gÀngtapp som var mindre konisk, alltsÄ gör mer gÀnga pÄ samma djup.
Men gÀngtappen gÄr av.....sÄ nu sitter den dÀr.
Ja, ja, den lÄser den med, fick en liten svetsloppa sÄ den inte gÀngar ur sig.
NĂ€r grejer ska bort nĂ€sta gĂ„ng, blir det nĂ„n annan lösning 😉
NÀrbild av en remskiva med lös mutter, fixad med borra och gÀngning, samt avbruten gÀngtapp och svets för att lÄsa fast pÄ en moped.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jawen och 5 till
  • Laddar…
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det Ă€r vĂ€l som med Opel mitten pĂ„ förra seklet, man kunde vĂ€lja pĂ„ lĂ€ttrost, mellanrost eller mörkrost. ☕
DĂ€refter var det bilmĂ€rkets rykte förstört för all framtid, i alla fall i Sverige đŸ€”
Jag trodde det var Fiat som uppges ha rostat redan i broschyren.

J
Isakare Isakare skrev:
Jo, men den hÀr Skodan har inte drabbats av VWs flÀcktyfus, utan det Àr underredet som rostat bort.
Det verkar lite gÄ i vÄgor. Den "gamla" octavian (I) verkar inte rostat sÄ jÀvligt, jag hade kort en 2005a (det Äret fanns vÀl bÄde nya och gamla). Octavia II och III verkar vÀrre drabbade. Passat B6 (2005->) verkar vara den som rostat mest, iallafall sett till de man ser i trafiken. Men skodan jag hade var rostig under, pÄ bÀrarmar och annat. Men inte pÄ sjÀlva karossen. Men dÀr runt 2005-2010 verkar det vart riktigt dÄligt, lite som MBs katastrofala rostskydd var om jag minns rÀtt nÄgra Är tidigare.

Jag har haft nÄgra gamla saabar och de hade ett par problemstÀllen, olika pÄ olika modeller, men höll ÀndÄ hyggligt hög standard, men nÄnstans dÀr 2005-> verkar Àven de (med GMs goda minne) helt skippat rostskyddet.

Min 2005a Volvo V70n har oerhört lite rost. SÀger jag rostfri fÄr jag vÀl Àta upp det, men inte nÄnstans pÄ lackad yta pÄ karossen har jag sett rost. Men pÄ fjÀderben och liknande finns det, dock oerhört lite.

Annars Àr det vÀl Mazda6 som verkade börja rosta redan efter ett par Är - Àven det nÄnstans samtidigt som VWs dÄliga rostskydd.

FrÄgan Àr hur rostskyddet Àr nu pÄ bilarna? Tesla M3 sÀgs ju vara uselt skyddad, och dumt nog verkar man ju inte ha möjlighet att efterkomplettera vid köp. Nyare Volvo verkar ju heller inte hÄlla samma klass som de Àldre.

J jawen skrev:
LÄter allmÀnt konstigt & vÀldigt avvikande i mina öron.
Det finns sÄklart scenarion som skapar dÄliga förutsÀttningar för det mesta.
HÄller med. Ytterst sÀllan ser jag hÀr i Blekinge vid kusten bilar som Àr gravt rostskadade. Mina franska bilar har hÄllit sig frÀscha pÄ grusvÀg plus havstomt. Bilprovningen var imponerad.

K karlmb skrev:
Oj. Jag tappade hakan ner i golvet just.
Sverige kan fÄ en anpassning till verkligheten, TROTS att det bryter den heliga dogmen om hastighetsbegrÀnsning!
Ofattbart! Men hoppet Àr det sista som överger en bilist!
[lÀnk]
Den enda gĂ„ngen man kollar pĂ„ hastighetsmĂ€taren vid omkörning Ă€r om man kör om en polis eller har en bakom sig 😅

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Bakluckan pÄ volvon blev fÀrdig förra veckan
BlÄ baklucka pÄ en Volvo i garage, vÀntar pÄ montering och dekaler. Verktyg och utrustning syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller ja den ska monteras ihop Ànnu, tappat en liten lÄshylsa som Àr nÀstan mikroskopisk... Dekalerna ska ocksÄ tillbaka. Eller kanske man ska leta nya.

• Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det verkar lite gÄ i vÄgor. Den "gamla" octavian (I) verkar inte rostat sÄ jÀvligt, jag hade kort en 2005a (det Äret fanns vÀl bÄde nya och gamla). Octavia II och III verkar vÀrre drabbade. Passat B6 (2005->) verkar vara den som rostat mest, iallafall sett till de man ser i trafiken. Men skodan jag hade var rostig under, pÄ bÀrarmar och annat. Men inte pÄ sjÀlva karossen. Men dÀr runt 2005-2010 verkar det vart riktigt dÄligt, lite som MBs katastrofala rostskydd var om jag minns rÀtt nÄgra Är tidigare.

Jag har haft nÄgra gamla saabar och de hade ett par problemstÀllen, olika pÄ olika modeller, men höll ÀndÄ hyggligt hög standard, men nÄnstans dÀr 2005-> verkar Àven de (med GMs goda minne) helt skippat rostskyddet.

Min 2005a Volvo V70n har oerhört lite rost. SÀger jag rostfri fÄr jag vÀl Àta upp det, men inte nÄnstans pÄ lackad yta pÄ karossen har jag sett rost. Men pÄ fjÀderben och liknande finns det, dock oerhört lite.

Annars Àr det vÀl Mazda6 som verkade börja rosta redan efter ett par Är - Àven det nÄnstans samtidigt som VWs dÄliga rostskydd.

FrÄgan Àr hur rostskyddet Àr nu pÄ bilarna? Tesla M3 sÀgs ju vara uselt skyddad, och dumt nog verkar man ju inte ha möjlighet att efterkomplettera vid köp. Nyare Volvo verkar ju heller inte hÄlla samma klass som de Àldre.
Min kÀnsla Àr att man (biltillverkarna) generellt Àr bÀttre pÄ rostskydd "nuförtiden". Men man Àr ocksÄ Ànnu hÄrdare pÄ att kostnadsoptimera, dvs. inte lÀgga mer pengar pÄ rostskydd Àn vad nybilsköpare Àr beredda att betala för.

RoTe
K Kallens skrev:
Min kÀnsla Àr att man (biltillverkarna) generellt Àr bÀttre pÄ rostskydd "nuförtiden". Men man Àr ocksÄ Ànnu hÄrdare pÄ att kostnadsoptimera, dvs. inte lÀgga mer pengar pÄ rostskydd Àn vad nybilsköpare Àr beredda att betala för.
Ja jÀmfört med 70-talet t.ex. Àr det ljusÄr bÀttre nu sÄ klart. Men det Àr extremt va ojÀmn kvalitet det Àr pÄ bilar frÄn samma biltillverkare olika generationer ÀndÄ

RoTe RoTe skrev:
Ja jÀmfört med 70-talet t.ex. Àr det ljusÄr bÀttre nu sÄ klart. Men det Àr extremt va ojÀmn kvalitet det Àr pÄ bilar frÄn samma biltillverkare olika generationer ÀndÄ
Problemen som ökade kraftigt pÄ europeiska bilar kring 1973 berodde pÄ att tillverkarna dÄ började köpa billig plÄt frÄn ett stÄlverk pÄ Sicilien.
DÀr hade politikerna tÀnkt ut ett arbetsmarknadsprojekt ala stÄlverk80.
PÄ Sicilien tag man emot pressade skrotbilar mm och smÀlte ner och producerade ny prima bilplÄt till bra pris.
EU finansierade stÄlverket och italienarna kunde göra nÄgot annat Àn att jobba för maffian..
Det var bara ett problem, men hade aldrig brytt sig om att rensa bort elkablage innan pressen runt om i Europa.
Vilket fick till följd att plÄten kom att innehÄlla mÀngder av mikroskopiska kopparfragment som vid minsta kontakt med fukt och syre drog igÄng en liten galvanisk cell med det omgivande stÄlet.
Ingen lack i vÀrlden kan rÀdda det om bilen inte stÄr inomhus hela tiden.
Jag tror aldrig man ÄtgÀrdade grundproblemet utan efter 5-6Är sÄ stÀngdes produktionen ner.
PÄ flertalet bilmÀrken kunde man redan pÄ 1978 Ärs modeller se en förbÀttring.
PÄ SAAB och Mercedes dröjde det dock till 1980 enligt min mening.
Vad har ni andra för Äsikt, nÀr förbÀttrades rostlÀget pÄ de bilar ni hÄllit pÄ med?

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
BestÀllt ett par Luxtar Hero (LED Lampor) till sambons bil.
Liten test bara om de gÄr att ha pÄ halvljuset utan att blÀnda satan. De Àr typ 6 gÄnger starkare Àn halogenlampan !!!
Bilen har samma sockel HB3 pÄ hel och halv, sÄ de gÄr att sÀtta i heljusen om det inte funkar.
Bilen har halvljus med lins, med reflektor skulle jag inte provat.
Man vet ju inte om saker funkar förens man provat 🙂

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
BestÀllt ett par Luxtar Hero (LED Lampor) till sambons bil.
Liten test bara om de gÄr att ha pÄ halvljuset utan att blÀnda satan. De Àr typ 6 gÄnger starkare Àn halogenlampan !!!
Bilen har samma sockel HB3 pÄ hel och halv, sÄ de gÄr att sÀtta i heljusen om det inte funkar.
Bilen har halvljus med lins, med reflektor skulle jag inte provat.
Man vet ju inte om saker funkar förens man provat 🙂
Tyckte jag lÀste att bilprovningen kommer underkÀnna LED framöver (de har de vÀl kunnat göra tidigare men vad jag förstÄr ofta sett mellan fingrarna med tidigare)

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.