N
Chefen kom och berättade att hans bil börjat låta mycket mer när bensinmotorn går igång.
Lyfter upp bilen och hittar att skruvarna som håller ihop ljuddämparna med katalysatorn har rostat av. Flänsen till ljuddämparen sitter så nära att man inte får i eller ur någon skruv.
En passat 1,4 Gte 2016
Rosten på skruvarna vid flänsen nära en ljuddämpare på en bil av modellen Passat 1.4 GTE 2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Wow
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det finns så klart inte någon specifik lag för stötdämpare, men konsumentköplagen innehåller t.ex. följande paragraf:

[bild]

Om det nu är olika delar för höger och vänster, kan en uppgift om position anses vara något som köparen med fog kan räkna med att det skall framgå? Svaret på den frågan är tveklöst ja.

Ansvaret handlar ju dock framför allt att om att säljaren skall hålla kunden skadelös om det blir fel pga brister i produktbeskrivningen. Dvs. skyndsamt skicka rätt grejor eller ge pengarna tillbaka, osv.
ja ts kan ju såklart dra det till sin spets och hävda sin rätt. Tveksamt om det ger nå resultat.

Isakare Isakare skrev:
Ska inte heller ta gift på det, bla för att jag helt undvikit franska bilar under mitt liv, där finns det säkert konstruktioner där styrväxeln kan sitta var som helst.
Annars var det Audi, eller rättare sagt NSU som började med negativ styrradie, väldigt högt ET på fäljarna som gör bilen stadig i hög fart, och för tiden relativt lättstyrd.
( Tidiga Audi och VW K70 var utvcklade av NSU)
Då med små fäljar och den utväxling man behövde till styrningen tog styrstagen i fäljen, lösningen blev styrarmar ovanför hjulet och växeln på torpedväggen, att motorn och lådan satt på längden var nog oxå en bidragande orsak.
Sen kom Opel med det på sina nya Kadett och Ascona i början på 80 talet, nått som SAAB senare fick ärva på 900/9 3.
Jag håller mest på med bakhjulsdrivna bilar. Men även med FWD så är det många som inte har styrstagen högt placerade.

N Niq skrev:
Chefen kom och berättade att hans bil börjat låta mycket mer när bensinmotorn går igång.
Lyfter upp bilen och hittar att skruvarna som håller ihop ljuddämparna med katalysatorn har rostat av. Flänsen till ljuddämparen sitter så nära att man inte får i eller ur någon skruv.
En passat 1,4 Gte 2016
[bild]
Tänker på tidigare Passat 1,8T där VW inte heller tänkt på att skruvarna mellan grenrör och främre rör behövde bytas med tiden.

C
S Stefan1972 skrev:
ja ts kan ju såklart dra det till sin spets och hävda sin rätt. Tveksamt om det ger nå resultat.
Utgår från att @Niq fick sina pengar tillbaka, och det lät inte som han hade för avsikt att driva det längre än så. Om inte annat får man väl hoppas att det leder till någon sorts självsanering när kunderna ständigt reklamerar prylarna, fast i många fall har man ju sina tvivel... 🤔

C cpalm skrev:
Utgår från att @Niq fick sina pengar tillbaka, och det lät inte som han hade för avsikt att driva det längre än så. Om inte annat får man väl hoppas att det leder till någon sorts självsanering när kunderna ständigt reklamerar prylarna, fast i många fall har man ju sina tvivel... 🤔
ständigt reklamerar sina prylar är väl att ta i? Jag tror detta fallet är ganska så "speciellt"...........Det finns ju andra ställen att handla på om man vill ha sin order kontrollerad om man är osäker. Autodoc har nog hundratals klagomål per dag. Det verkar inte vara nåt de bryr sig så mycket i.

C
S Stefan1972 skrev:
ständigt reklamerar sina prylar är väl att ta i?
De prylar som har kass produktbeskrivning så att kunderna köper fel alltså.

C cpalm skrev:
De prylar som har kass produktbeskrivning så att kunderna köper fel alltså.
nä Autodoc har nog massor med andra klagomål...........Det främsta brukar vara att trots uppgivet registreringsnummer så fick jag fel delar.........Det är i stort sett omöjligt att få det att fungera till 100% också.

N
C cpalm skrev:
Jag har idag fått svar att dom går med på att ta den ena tillbaka och också står för frakten för den. Nu väntar jag bara på instruktioner hur jag ska göra för att returnera den. Eftersom dom svarar med ca 3 dagars mellanrum så lär jag väl få veta det nästa vecka.

Dom har även upplyst mig om att jag kan skriva mitt reg.nr eller chassinummer i kommentarsfältet när jag gör min beställning och be dom kontrollera att delarna jag beställt passar till bilen. Så det kan hända att jag kommer att prova att beställa därifrån igen och göra på det sättet.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
En passat 1,4 Gte 2016
[bild]
Pinnskruv och mutter?

N
Tokslut Tokslut skrev:
Pinnskruv och mutter?
Svårt att säga eftersom det var så rostigt och lite med utrymme. Skruven verkade lös på ljuddämparsidan. Det såg ut som ett platt huvud vad jag lyckades se. Men där var ingen mutter utan bara en slitsad kona. Såg ut som man bara hade en skruv som var monterad i flänsen och som man sedan tryckt katalysatorröret på.
Svårt att förklara.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
I Strängnäs hade de Aspen på pump, smidigt 🙂
Bensinpump i Strängnäs för Aspen bensin, med skärmar som visar pris och volym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bitterhetsakademin och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
I Strängnäs hade de Aspen på pump, smidigt 🙂
[bild]
Till bilen?

F fribygg skrev:
Till bilen?
Har motorn katalysator så är det nog onödigt att köra på miljöbränsle

F fribygg skrev:
Till bilen?
Nä, men tanka dunk till klippare mm

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.