N Niq skrev:
Jag anser ju att företaget som säljer ansvarar för den information dom skriver på sin hemsida.

På Stelloxdämparen i det här fallet står det bara framaxel. Den dyker inte alls upp som alternativ om man väljer höger eller vänster sida. Den dyker bara upp om man väljer framaxel som position.

Nä dom kanske inte gjort något direkt fel. Men jag tycker inte dom gjort allt rätt heller.

Trodos billigaste dämpare är ca 15€ dyrare så inte så stor skillnad.

Kundservicen är enligt min upplevelse värdelös. Framförallt väldigt långsam
Att ansvara fullt ut skulle bli enormt krångligt. Informationen hämtas från databaser och uppdateras konstant. Lägger man dit en egen ändring är den nog borta en vecka senare. Det är ju liksom inte försäljarens egen katalog man ser utan bara ett arbetsläge ur en databas.

N
S Stefan1972 skrev:
Att ansvara fullt ut skulle bli enormt krångligt. Informationen hämtas från databaser och uppdateras konstant. Lägger man dit en egen ändring är den nog borta en vecka senare. Det är ju liksom inte försäljarens egen katalog man ser utan bara ett arbetsläge ur en databas.
Så vilken information tycker du företag som driver butiker på nätet ska ansvara för?

C
S Stefan1972 skrev:
Att ansvara fullt ut skulle bli enormt krångligt.
Krångligt eller inte - konsumenträttsligt är det otvivelaktigt säljaren som ansvarar gentemot konsumenten.
Det går inte att skylla på dålig information från tidigare led i kedjan.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Krångligt eller inte - konsumenträttsligt är det otvivelaktigt säljaren som ansvarar gentemot konsumenten.
Det går inte att skylla på dålig information från tidigare led i kedjan.
nja det finns ingen lag på att position ska framgå. Det hänger då iallafall på kunden att välja rätt. Att Aeromotors inte kunde sälja den andra dämparen och således inte listade den blir ju bara en olycklig omständighet i det här fallet. Idag vill jag nog påstå att 99 dämpare av 100 är olika på vardera sida.

S Stefan1972 skrev:
Idag vill jag nog påstå att 99 dämpare av 100 är olika på vardera sida.
Va?

K karlmb skrev:
Va?
Skiljer i varjefall på alla bilar där styrleden sitter fjäderbenen.Vet att det är så på SAAB 9-3 och äldre AUDI
Blir en rätt stor extra del och det skall var samma på höger och vänster sida.
Detta förutsätter ju att man köpte stötdämpare komplett med fjäderben dock....dämpare insatsen är ju troligtvis samma höger/vänster, men vem köper lösa stötdämpare idag när ett komplett fjäderben med dämpare, fjäder o.s.v. kostar 1500kr.
Fjäderben med styrled i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
K karlmb skrev:
Va?
vad är det du inte förstår?

svesse84 svesse84 skrev:
Skiljer i varjefall på alla bilar där styrleden sitter fjäderbenen.Vet att det är så på SAAB 9-3 och äldre AUDI
Detta förutsätter ju att man köpte stötdämpare komplett med fjäderben dock....dämpare insatsen är ju troligtvis samma höger/vänster, men vem köper lösa stötdämpare idag när ett komplett fjäderben med dämpare, fjäder o.s.v. kostar 1500kr.
[bild]
Har aldrig köpt annat än lös dämpare. Är ju bara vid rostproblem ngt mer är aktuellt men så usla bilar har jag inte.

Fast då har du nog en äldre bil om du pratar om lösa insatser. Det är inte så vanligt på nyare bilar. Där är det dämpare med fjädertallrik och spindelinfästning.

K karlmb skrev:
Har aldrig köpt annat än lös dämpare. Är ju bara vid rostproblem ngt mer är aktuellt men så usla bilar har jag inte.
Återmontera du den gamla fjädern, genomslagsgummi, topplagring o.s.v tillsammans med en ny dämparinsats? Eller köper du alla dom delarna löst?

Enda bilen jag byt fjäderben på var en SAAB 9-3 p.g.a. läckande stötdämpare.
Lös stötdämpare kostar 500kr/st.
Kompletta fjäderben 1500kr inkl. fjäder, stötdämpare, hjullager och topplager.

Visst 1000kr mer, men sparar rätt mycket tid, hela fjäderbenet måste ju loss hur man än gör...

svesse84 svesse84 skrev:
[bild]
Få bilar förutom SAAB, äldre Opel och VAG har den lösningen, anledningen har styrväxeln på torpedväggen isf vid framvagnsbalken.

Isakare Isakare skrev:
Få bilar förutom SAAB, äldre Opel och VAG har den lösningen, anledningen har styrväxeln på torpedväggen isf vid framvagnsbalken.
Skall inte ta gift på det, men många framhjulsdrivna bilar har styrväxeln mot torpeden.

Skillanden finns, t.ex. att styrled ansluts i spindelhuset. och spindelhuset går att demontera från fjäderbenet.
Så kan man göra på Volvo V70 och Volkswagen Golf t.ex.

svesse84 svesse84 skrev:
Återmontera du den gamla fjädern, genomslagsgummi, topplagring o.s.v tillsammans med en ny dämparinsats? Eller köper du alla dom delarna löst?

Enda bilen jag byt fjäderben på var en SAAB 9-3 p.g.a. läckande stötdämpare.
Lös stötdämpare kostar 500kr/st.
Kompletta fjäderben 1500kr inkl. fjäder, stötdämpare, hjullager och topplager.

Visst 1000kr mer, men sparar rätt mycket tid, hela fjäderbenet måste ju loss hur man än gör...
De jag hållit på med så ingår inget hjullager, gummi eller topplager.
Fjäder brukar ju bytas vid andra tillfällen så det blir dubbelt.

C
S Stefan1972 skrev:
nja det finns ingen lag på att position ska framgå.
Det finns så klart inte någon specifik lag för stötdämpare, men konsumentköplagen innehåller t.ex. följande paragraf:

Text från konsumentköplagen 3§ om att näringsidkare ska informera konsumenten om varans egenskaper som kan påverka köpet innan köp.

Om det nu är olika delar för höger och vänster, kan en uppgift om position anses vara något som köparen med fog kan räkna med att det skall framgå? Svaret på den frågan är tveklöst ja.

Ansvaret handlar ju dock framför allt att om att säljaren skall hålla kunden skadelös om det blir fel pga brister i produktbeskrivningen. Dvs. skyndsamt skicka rätt grejor eller ge pengarna tillbaka, osv.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
svesse84 svesse84 skrev:
Skall inte ta gift på det, men många framhjulsdrivna bilar har styrväxeln mot torpeden.

Skillanden finns, t.ex. att styrled ansluts i spindelhuset. och spindelhuset går att demontera från fjäderbenet.
Så kan man göra på Volvo V70 och Volkswagen Golf t.ex.
Ska inte heller ta gift på det, bla för att jag helt undvikit franska bilar under mitt liv, där finns det säkert konstruktioner där styrväxeln kan sitta var som helst.
Annars var det Audi, eller rättare sagt NSU som började med negativ styrradie, väldigt högt ET på fäljarna som gör bilen stadig i hög fart, och för tiden relativt lättstyrd.
( Tidiga Audi och VW K70 var utvcklade av NSU)
Då med små fäljar och den utväxling man behövde till styrningen tog styrstagen i fäljen, lösningen blev styrarmar ovanför hjulet och växeln på torpedväggen, att motorn och lådan satt på längden var nog oxå en bidragande orsak.
Sen kom Opel med det på sina nya Kadett och Ascona i början på 80 talet, nått som SAAB senare fick ärva på 900/9 3.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.