1 204 344 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Någon som funderade på en Dolphin Surf?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag plockade bort plastskydden för tröskeln på höger sida för inspektion på Volvon igår, vänster ska också bort.
Det ser inte så hemskt ut som jag fruktade. Rost finns men verkar lätt och lokaliserat till områdena runt infästningarna. Jag tror detta kan jag rengöra med roterande stålborste, kanske lite rostkonvertering och måla med 2k grund, sen dränka in tröskeln med Dinitrol så bör det inte rosta igen på direkten.
Det var mycket jord där under som samlats så det gör gott att få bort allt och spola det rent.
Inte riktigt hundra på vad som hänt här men det är väl bara att låta va ifred.
Enda rosten hittat på ovansidan:
Nu behöver jag hitta nya plastnitar för återmonteringen. Nån som har tips för vänster sida? Jag läste man kunde slå in mitten av niten så skulle de lossna, men det funkade inte. Man kunde slå in mitten jo men inget lossade av det.
Det ser inte så hemskt ut som jag fruktade. Rost finns men verkar lätt och lokaliserat till områdena runt infästningarna. Jag tror detta kan jag rengöra med roterande stålborste, kanske lite rostkonvertering och måla med 2k grund, sen dränka in tröskeln med Dinitrol så bör det inte rosta igen på direkten.
Det var mycket jord där under som samlats så det gör gott att få bort allt och spola det rent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu behöver jag hitta nya plastnitar för återmonteringen. Nån som har tips för vänster sida? Jag läste man kunde slå in mitten av niten så skulle de lossna, men det funkade inte. Man kunde slå in mitten jo men inget lossade av det.
Har du någon bild hur plastnitarna ser ut?DennisCA skrev:
Jag plockade bort plastskydden för tröskeln på höger sida för inspektion på Volvon igår, vänster ska också bort.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Biltema har väl någon sats med plastnitar?
Jo jag har faktiskt redan hittat dessa
https://www.mekster.se/clip-panel-450190.html
Men jag har fått tips om en lösning som ser bättre än original, man kan byta plastpinnarna mot en rostfri skruv, så kan man enkelt ta ut dem nästa gång. Detta tror jag blir bättre för jag vill nog ta av dem varje sommar och kontrollera och lägga nytt rostskydd.
https://www.mekster.se/clip-panel-450190.html
Men jag har fått tips om en lösning som ser bättre än original, man kan byta plastpinnarna mot en rostfri skruv, så kan man enkelt ta ut dem nästa gång. Detta tror jag blir bättre för jag vill nog ta av dem varje sommar och kontrollera och lägga nytt rostskydd.
O
Om du ska ta bort med jämna mellanrum och bättra på rostskyddet så kanske nåt som inte alls torkar är bäst. Annars lägger det sig nog som en hud och kapslar in rosten. Det spolas ju ändå inte bort så lätt när det ligger bakom ett plastskydd.DennisCA skrev:
Dom där clipsen var riktigt jävliga att få ut tyckte jag. Varenda en måste borras ut, det tar stopp på baksidan så man kan inte knacka in stiftet i mitten och det gick inte att få ut andra vägen, provade med alla möjliga olika verktyg.N Niq skrev:
Dom där plastnitarna ser likadana ut som de som sitter på Saab 9-3 andra generationen. Kanske är det inte samma diameter men principen är samma. De nitarna var också ett elände att få loss men de flesta saknades som ett arv efter första ägaren till bilen som inte gillade att meka utan anlitade någon kompis som inte hade tid att göra någonting ordentligt.
Jag ska också använda rostfri skruv och bricka vid återmonteringen för att underlätta framtida inspektioner. I Saabens fall hade sidokjolarna gjort ett bra jobb med att skydda trösklarna från rost trots undermåligt rostskydd i övrigt. Däremot hade första ägaren försökt sig på terängkörning vid något tillfälle och lyckats knöla till några fästflikar av plåt under dekortrösklarna av plast. Troligen hade han blivit tvungen att köpa ny plast till båda sidorna. Det blev nog inte billigt.
Om du lägger rostomvandlare följt av två lager epoxigrundfärg på den lilla rosten du har under trösklarna så kan du förmodligen strunta i Dinitrol eller annat kladdigt rostskydd som inte behövs när du lägger epoxigrund om det görs ordentligt. Frågan är väl om du kommer åt rost som finns mellan de överlappande plåtarna. Om inte så kanske kallpressad linolja kan fungera där.
Jag ska också använda rostfri skruv och bricka vid återmonteringen för att underlätta framtida inspektioner. I Saabens fall hade sidokjolarna gjort ett bra jobb med att skydda trösklarna från rost trots undermåligt rostskydd i övrigt. Däremot hade första ägaren försökt sig på terängkörning vid något tillfälle och lyckats knöla till några fästflikar av plåt under dekortrösklarna av plast. Troligen hade han blivit tvungen att köpa ny plast till båda sidorna. Det blev nog inte billigt.
Om du lägger rostomvandlare följt av två lager epoxigrundfärg på den lilla rosten du har under trösklarna så kan du förmodligen strunta i Dinitrol eller annat kladdigt rostskydd som inte behövs när du lägger epoxigrund om det görs ordentligt. Frågan är väl om du kommer åt rost som finns mellan de överlappande plåtarna. Om inte så kanske kallpressad linolja kan fungera där.
Var det likadana som på bilden? Gick det inte att slå in stiftet alls? Dom brukar man ju slå in stiftet i mitten så det nästan är igenom och sedan dra ut dom med ett clips verktyg.DennisCA skrev:
Om dom sitter hårt brukar jag smörja med wd40 eller liknande.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Nån som vet hur en PSA 1,6 diesel ska låta?
Lämnade in vår Mondeo -15 med 1,6 TDCI under huven, för kamremsbyte, och nu ungefär 150 mil senare tycker jag han knackar lite väl mycket?
Tyckte han kändes lite halvslö i backarna i Dalarna häromdagen, men det är ju svårt att avgöra om de 115 pigga hästarna gör det de ska med 5 pers i bilen och en del packning.. tycker motorn skakar en del, vet inte om det är normalt och jag bara aldrig tänkt på det, eller om han bara går på tre cylindrar...
Ingen motorlampa tänd, ryker ingenting, drar ingen olja eller kylarvätska...
Är det ens möjligt att kugga över kamremmen utan att tända en lampa nuförtiden?
Räknar datorn misständningar på en diesel, som de gör på bensinare? Isf borde man ju kunna se om han bara går på tre...
Lämnade in vår Mondeo -15 med 1,6 TDCI under huven, för kamremsbyte, och nu ungefär 150 mil senare tycker jag han knackar lite väl mycket?
Tyckte han kändes lite halvslö i backarna i Dalarna häromdagen, men det är ju svårt att avgöra om de 115 pigga hästarna gör det de ska med 5 pers i bilen och en del packning.. tycker motorn skakar en del, vet inte om det är normalt och jag bara aldrig tänkt på det, eller om han bara går på tre cylindrar...
Räknar datorn misständningar på en diesel, som de gör på bensinare? Isf borde man ju kunna se om han bara går på tre...
Dela gärna med dig om vilken typ av skruv du kommer använda och om de funkar bra osv.DennisCA skrev:
Jo jag har faktiskt redan hittat dessa
[länk]
Jag står inför liknande på min gamla Volvo 965/V90
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 277 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 277 inlägg
Jag tycker det påminner om denna men svårt att säga.Dan_Johansson skrev:
Nån som vet hur en PSA 1,6 diesel ska låta?
[video]
Det är en spridare som är dålig på bilen i videon