1 204 342 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Jag hade något liknande på Dacian och vad jag minns var det inte så komplicerat att lyfta på datorn och komma åt säkringarna.N Niq skrev:Det du ser på bilden är det som finns under locket. Det som ser ut som ett lock är någon form av säkringsdosa/kopplingscentral. Det sitter en massa kablar inkopplad i det. Kablarna är inte tillräckligt långa för att man ska kunna för det åt sidan. Det går bara att lyfta några centimeter i ena änden.
Enligt vad jag lyckades hitta för info på nätet så behöver man ta bort batteriet för att komma åt att lossa skruvarna till kabelstammarna så man kan lyfta dosan åt sidan. Nu hade jag inte tid att göra det så kan inte verifiera att det är så man måste göra. Jag var också lite orolig för att bilen skulle glömma något om den blev utan ström länge.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Bra med tips på bil att inte skaffa.
Kan man lossa på kabelstammarna på något annat vis? För det gick inte att lyfta det så högt att man kom åt. På ena sidan det som blir till höger i bild men vänster på bilen är skärmen som tar i. Åt andra hållet är batteriet ivägen. Bakåt är torpedväggen och det gick inte att lyfta så högt att jag kunde få det framåt.useless skrev:
Träffade en gammal bekant som jag servade bilen åt för många år sen, då hade han en Peugeot 505 1,9 turbdiesel -95, sista gången jag såg bilen hade den gått 55.000 mil.
Han ringde mig då och undrade över att köpa en Passat, jag sa väl bara att jag var skeptisk.
Nu stod han där vid affären med sin Passat, vi pratade mest väder o vind, men han nämnde själv och tittade på den mycket rostiga bilen "Är väl inte riktigt nöjd med den här"
505an hade några märkliga fel under åren, men inget som inte gick att lösa, och den var inte rostig när jag såg den senast vilket borde vara 2012 då den var 17 år gammal.
Ni mins väl reklamen, när de körde bilen på en strand vid havet "Testad i saltvatten"
Han ringde mig då och undrade över att köpa en Passat, jag sa väl bara att jag var skeptisk.
Nu stod han där vid affären med sin Passat, vi pratade mest väder o vind, men han nämnde själv och tittade på den mycket rostiga bilen "Är väl inte riktigt nöjd med den här"
505an hade några märkliga fel under åren, men inget som inte gick att lösa, och den var inte rostig när jag såg den senast vilket borde vara 2012 då den var 17 år gammal.
Ni mins väl reklamen, när de körde bilen på en strand vid havet "Testad i saltvatten"
Har hört att bilarna överlag var som bäst runt sekelskiftet. Om inte rosten tog dem, vilket inte heller det var särskilt vanligt. runt 2010 blev det viktigaste i en bil hur knapparna för radion var placerade, och hur stor displayen var...
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Jag håller nog med om det.
Vi kan nog sträcka oss 10 år till bakåt och säga 90-talet.
Vi kan nog sträcka oss 10 år till bakåt och säga 90-talet.
Det stämmer ganska bra. Fram till år 2000 hade Volvo S70/V70 troligen bilhistoriens bästa rostskydd. Min Saab 9-3 från 2000 hade bara mediokert rostskydd vilket dock fortfarande är bättre än majoriteten av dagens bilar inklusive allt från Volvo. Jag har även en 9-3 från 2005, det är en helt annan konstruktion med markant sämre rostskydd än den äldre föregångaren. Där krävs ganska stora insatser för att hålla den bilen från skroten efter 20 år. Reservdelar är billiga och lättillgängliga.
Idag är Tesla ledande när det gäller uruselt rostskydd. Det var inget som bekymrade köparna. BMW och Mercedes har nog bäst rostskydd idag men istället får man massor av elektronikfel och svindyra reservdelar som exempelvis 510 kSEK för ett hybridbatteri som dessutom har felmoden spontan självantändning.
En nyare bil får man räkna med att skriva av på 8-12 år. En bil som är 25 år eller äldre går ofta att hålla liv i så länge man orkar. De värsta lite äldre rostburkarna hamnar på skroten efter 15-20 år. Trist när utvecklingen går bakåt.
Edit: värt att påminna om BMWs bytesintervall 3000 mil för motorolja och filter vilket dödar många motorer så tidigt som vid 10-15 tusen mil. Det finns underhållande filmer på youtube om det.
Idag är Tesla ledande när det gäller uruselt rostskydd. Det var inget som bekymrade köparna. BMW och Mercedes har nog bäst rostskydd idag men istället får man massor av elektronikfel och svindyra reservdelar som exempelvis 510 kSEK för ett hybridbatteri som dessutom har felmoden spontan självantändning.
En nyare bil får man räkna med att skriva av på 8-12 år. En bil som är 25 år eller äldre går ofta att hålla liv i så länge man orkar. De värsta lite äldre rostburkarna hamnar på skroten efter 15-20 år. Trist när utvecklingen går bakåt.
Edit: värt att påminna om BMWs bytesintervall 3000 mil för motorolja och filter vilket dödar många motorer så tidigt som vid 10-15 tusen mil. Det finns underhållande filmer på youtube om det.
Det finns ju några märken med 7-10års garantier, tom. Jänkarna börjar se det "positiva" i det och lanserar nu 10år / 100.000miles nybilsgaranti på RAM.T TommyC skrev:
Fast dom flesta rostskyddsgarantier är bara ploj då de endast gäller om det rostat hål inifrån typ. Dock har t.ex. VW på goodwill lackat om många bilar (passat) som ju haft ett KATASTROFALT (ja jag var tvungen med versaler) rostskydd. Orsaken sägs vara bilbranschens absolut tunnaste billacker, men vad vet jag. Rostar gör dom dock nå fruktansvärt. Folk hånade, eller hånar fortfarande Mercedes "rostklass" trots att det var 20 år sen nu, men VW håller man tyst om, antagligen för att det är en av de nya folkbilarna i Sverige. Ingen vill snacka skit om Volvo heller trots att dom haft skapliga problem med framförallt dieselmotorerna.nino skrev:
Jo jag vet att det är så men man är ju förmodligen ändå rätt säker på att det var ett bra skydd eftersom man förlängde, dom var ju helgalvade.RoTe skrev:
Fast dom flesta rostskyddsgarantier är bara ploj då de endast gäller om det rostat hål inifrån typ. Dock har t.ex. VW på goodwill lackat om många bilar (passat) som ju haft ett KATASTROFALT (ja jag var tvungen med versaler) rostskydd. Orsaken sägs vara bilbranschens absolut tunnaste billacker, men vad vet jag. Rostar gör dom dock nå fruktansvärt. Folk hånade, eller hånar fortfarande Mercedes "rostklass" trots att det var 20 år sen nu, men VW håller man tyst om, antagligen för att det är en av de nya folkbilarna i Sverige. Ingen vill snacka skit om Volvo heller trots att dom haft skapliga problem med framförallt dieselmotorerna.
Jo jag äger en passat -08 hål i både baklucka och dörrar...
Ringde och frågade och om man enbart hade servat på VAG så var det möjligt med Goodwill.
Jag har 7mil enkel till närmsta VAG så det blev Meca istället och blev utan omlackning ☹️
Bakluckan rostade inifrån, ett metallclips skrapade hål i rostskyddet vid montering av bilen (har jag läst) men även en billackerare som jag känner sa att rosten kom från insidan.
Men enl VAG så var det stenskott och att jag inte vaxat bilen 😄
Måste haft tur med min passat från 07 knappt någon rost alls och det är inte så jag tvättar den ofta heller..nino skrev:
Jo jag vet att det är så men man är ju förmodligen ändå rätt säker på att det var ett bra skydd eftersom man förlängde, dom var ju helgalvade.
Jo jag äger en passat -08 hål i både baklucka och dörrar...
Ringde och frågade och om man enbart hade servat på VAG så var det möjligt med Goodwill.
Jag har 7mil enkel till närmsta VAG så det blev Meca istället och blev utan omlackning ☹️
Bakluckan rostade inifrån, ett metallclips skrapade hål i rostskyddet vid montering av bilen (har jag läst) men även en billackerare som jag känner sa att rosten kom från insidan.
Men enl VAG så var det stenskott och att jag inte vaxat bilen 😄
Dock så har man ju sett likadana som ser ut som fn.