946 603 läst · 13 377 svar
947k läst
13,4k svar
Allt om bilen
Det har funnits ännu värre rostburkar i modern tid.
Fick 2001 en MB Vito som firmabil, 3 år senare var det hål i bakdörrarna.
Åtgärdade man inte ett stenskott på motorhuven omedelbart, var den stor som en femkrona en månad senare.
Tätningsmassan runt dörrarna lossnade, bakom den var det ren plåt, samma under lacken, det fanns ingen grundfärg alls.
Fick 2001 en MB Vito som firmabil, 3 år senare var det hål i bakdörrarna.
Åtgärdade man inte ett stenskott på motorhuven omedelbart, var den stor som en femkrona en månad senare.
Tätningsmassan runt dörrarna lossnade, bakom den var det ren plåt, samma under lacken, det fanns ingen grundfärg alls.
Rostskyddsgaranti är ett stort skämt. Audi och hela VW-gruppen är ökända skojare liksom Mercedes och de flesta av deras konkurrenter.nino skrev:
Bilden på Audi 100 nedan är tagen 2013-05. Troligen omfattades den av samma rostskyddsgaranti som din Audi 100.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Chefen hade också en beg Vito ca samma årsm. Den hade rejält med "fläcktyfus" när han köpte den, men den rullade ändå nästan ca 15 år otroligt nog.
Jag hade den tidigare lite mer kantiga modellen, inte en rostfläck på den så länge jag hade denT TommyC skrev:
Hade en mb 430e t ,-00:a en gång i tiden, köpte den i Tyskland -04. Började rosta rejält efter ett år här i Sverige. Skickade några mail till mb Sverige och frågade om de tyckte det var ok att en en bil för 1.3 miljoner ( i Sverige) rostade på detta sätt. Fick omlack på hela bilen på garanti, men tog kanske två år så var det likadant igen. Löste sig självt senare då en lastbil körde på mig, så den blev inlöst. Kontentan är gnäll på på huvudkontoret, det värsta är man kan få är ett nej!
Mvh mindis
Mvh mindis
En f.d. kollega hade en ny A-klass där det rostade hål i dörrarna inifrån efter bara några år. Vid åberopande av rostskyddsgaranti var dock beskedet att det berodde på något fel i tillverkningen där rostskyddet inte hade blivit korrekt applicerat. Alltså inget fel på själva rostskyddet 😂T TommyC skrev:
Men där någonstans runt millenieskiftet lyckades väl de flesta sedan få ordentlig bukt på dessa problem.
Jag instämmer. Men någonstans runt 2016 eller lite senare så verkar det ha svängt om igen. Man verkar dock ha blivit bättre på att dölja rosten.C cpalm skrev:
Nyare bilar är ofta mera rostiga undertill än bilar tillverkade mellan ca 00-15.
Undra om Google kör elbil ??
Dagens resa ska enligt Maps ta nästa 11 timmar, 8,47 enligt Wase.
Enligt färddatorn kommer jag hela vägen, men ska nog fylla tanken innan jag är framme.
Vi får se i kväll vem som gissade rätt.
Dagens resa ska enligt Maps ta nästa 11 timmar, 8,47 enligt Wase.
Enligt färddatorn kommer jag hela vägen, men ska nog fylla tanken innan jag är framme.
Vi får se i kväll vem som gissade rätt.
Inget av det där är väl speciellt svårt om det inte är fullständigt upprostat, ja kopplingen är väl rätt lätt oavsett rost relativt enkelt. En XM är däremot tråkigare på hydraulrören, gav upp min bästa bil nånsin pga rost. Kändes fel att skruva fast de nya rören i nån form av rosthög.Isakare skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 702 inlägg