Det har funnits ännu värre rostburkar i modern tid.
Fick 2001 en MB Vito som firmabil, 3 år senare var det hål i bakdörrarna.
Åtgärdade man inte ett stenskott på motorhuven omedelbart, var den stor som en femkrona en månad senare.
Tätningsmassan runt dörrarna lossnade, bakom den var det ren plåt, samma under lacken, det fanns ingen grundfärg alls.

• Wow
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Min Audi 100 -90 hade 10års rostskyddsgaranti, efter 9.5år så kom ett brev från Audi att dom förlängde garantin med 10år
Rostskyddsgaranti är ett stort skämt. Audi och hela VW-gruppen är ökända skojare liksom Mercedes och de flesta av deras konkurrenter.

Bilden på Audi 100 nedan är tagen 2013-05. Troligen omfattades den av samma rostskyddsgaranti som din Audi 100.

Silverfärgad Audi 100 med rostskador vid hjulhus och biltrösklar, fotograferad på en gata i maj 2013.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chefen hade också en beg Vito ca samma årsm. Den hade rejält med "fläcktyfus" när han köpte den, men den rullade ändå nästan ca 15 år otroligt nog.

T TommyC skrev:
Rostskyddsgaranti är ett stort skämt. Audi och hela VW-gruppen är ökända skojare liksom Mercedes och de flesta av deras konkurrenter.

Bilden på Audi 100 nedan är tagen 2013-05. Troligen omfattades den av samma rostskyddsgaranti som din Audi 100.

[bild]
Jag hade den tidigare lite mer kantiga modellen, inte en rostfläck på den så länge jag hade den

Hade en mb 430e t ,-00:a en gång i tiden, köpte den i Tyskland -04. Började rosta rejält efter ett år här i Sverige. Skickade några mail till mb Sverige och frågade om de tyckte det var ok att en en bil för 1.3 miljoner ( i Sverige) rostade på detta sätt. Fick omlack på hela bilen på garanti, men tog kanske två år så var det likadant igen. Löste sig självt senare då en lastbil körde på mig, så den blev inlöst. Kontentan är gnäll på på huvudkontoret, det värsta är man kan få är ett nej!
Mvh mindis

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vag har eller hade iaf stora problem med galvsläpp på sina bilar. Så om man har en där galvet suttit kvar så har den säkert inte rostat så mycket.

@Isakare
Gammal affisch för Hopeasiipi 60 med illustration av en motorcykel och finsk text om dess egenskaper och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
C
T TommyC skrev:
Rostskyddsgaranti är ett stort skämt.
En f.d. kollega hade en ny A-klass där det rostade hål i dörrarna inifrån efter bara några år. Vid åberopande av rostskyddsgaranti var dock beskedet att det berodde på något fel i tillverkningen där rostskyddet inte hade blivit korrekt applicerat. Alltså inget fel på själva rostskyddet 😂

Men där någonstans runt millenieskiftet lyckades väl de flesta sedan få ordentlig bukt på dessa problem.

• Gilla
nino
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men där någonstans runt millenieskiftet lyckades väl de flesta sedan få ordentlig bukt på dessa problem.
Jag instämmer. Men någonstans runt 2016 eller lite senare så verkar det ha svängt om igen. Man verkar dock ha blivit bättre på att dölja rosten.
Nyare bilar är ofta mera rostiga undertill än bilar tillverkade mellan ca 00-15.

N Niq skrev:
@Isakare
[bild]
Tack 🙂

Undra om Google kör elbil ??
Dagens resa ska enligt Maps ta nästa 11 timmar, 8,47 enligt Wase.
Enligt färddatorn kommer jag hela vägen, men ska nog fylla tanken innan jag är framme.
Vi får se i kväll vem som gissade rätt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du kom undan ett kopplingsbyte alltså, och slapp byta rör till hydrauliken.
Inget av det där är väl speciellt svårt om det inte är fullständigt upprostat, ja kopplingen är väl rätt lätt oavsett rost relativt enkelt. En XM är däremot tråkigare på hydraulrören, gav upp min bästa bil nånsin pga rost. Kändes fel att skruva fast de nya rören i nån form av rosthög.

Isakare Isakare skrev:
Undra om Google kör elbil ??
Dagens resa ska enligt Maps ta nästa 11 timmar, 8,47 enligt Wase.
Enligt färddatorn kommer jag hela vägen, men ska nog fylla tanken innan jag är framme.
Vi får se i kväll vem som gissade rätt.
Är det samma sträckning och tid? (Hänsyn till rusning?)

Rabbithole Rabbithole skrev:
Är det samma sträckning och tid? (Hänsyn till rusning?)
Japp.
Förutom de 3 första milen hemifrån där det bara finns en väg att välja, är det 77 mil på E4an.
Sökningen gjordes samtidigt i morse.

Nu efter 3 körda timmar håller Wase prognosen, ankomsttiden har ändrats med 1 minut.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.